Hoe lang kan het duren bij borstvoeding

Zelf (nog) geen ervaring, moet namelijk nog bevallen. Maar ik heb gehoord dat je eigenlijk vrijwel meteen weer vruchtbaar bent. De meeste vrouwen beginnen dan ook na 6-8 weken na de bevalling weer met de pil. Bij borstvoeding kan het zijn dat je menstruatie uitgesteld wordt, maar dit betekent niets voor je vrichtbsarheid: die is er eigenlijk vrijwel meteen weer. Ook bij de cursus borstvoeding werd dit gezegd, die ik een paar weken geleden heb gedaan. Dus op tijd weer beginnen met anticonceptie, ook al is je menstruatie nog niet op gang gekomen voor jouw idee.
 
Ons kind is al 9 maanden en we willen binnenkort wel een tweede. Dus vruchtbaarheid hangt niet af van menstruatie? Hoe kun je dan weten wanneer ongeveer je vruchtbare dagen zijn, of wanneer je zwanger bent? Moet je dan minstens elke maand een zwangerschapstest doen? 
 
Het kan zijn dat je wel al gewoon vruchtbaar bent, maar dat je gewoon nog geen menstruatie gehad hebt. Omdat dat door de hormoonaanmaak die de menstruatie op gang brengt n.a.v. de borstvoeding uitgesteld kan worden. Vandaar dat het in principe geen invloed heeft op de vruchtbaarheid.

Je zou eventueel een keer een test kunnen doen om te kijken of je niet al zwanger bent. Is dat niet, dan eventueel een paar weken met (goedkope) ovulatietesten werken om te kijken of je al een eisprong hebt? Ik weet dat je via Sensitest hele goedkope ovulatietesten kunt kopen, dus dan ben je ook niet al te veel geld kwijt. En anders gewoon wachten tot je menstruatie wel op gang komt, mocht je nu een andere vorm van anticonceptie gebruiken dan de pil. Dat zijn in ieder geval de mogelijkheden die nu even snel bij mij opkomen!
 
Terug
Bovenaan