Hoe lang kans op afplatting?

A

Anoniem

Guest
Daan heeft de afgelopen maanden heerlijk geslapen in een zijliggingskussen, ik heb hem steeds om en om gelegd en hierdoor heeft hij een perfect symetrisch koppie. Helaas is hij nu te groot geworden voor dit kussen en rolt hij toch op zijn buik, dit doet hij ook als ik hem los op de rug leg en op zijn buik gaat hij absoluut niet slapen en terugrollen kan hij ook niet. Ik heb hem dus vastgelegd in een safe 2 sleep, hiermee kan hij niet terugrollen. Op zich slaapt hij prima maar heeft dus wel een voorkeurshouding. Hoe lang is er kans op afplatting. Hij is nu ruim 5 maanden, bestaat die kans op afplatting nog?

Groetjes,
Nienke

hoi,

ik ben geen expert, maar ik denk dat de kans nu veel kleiner is. Hij is meer wakker en beweegt veel meer dan in de 1e weken.
Echter als hij nu nog steeds een voorkeurshouding heeft dan is dat kussen niet voldoende. Je zult er dan op en andere manier aan moeten werken. (misschien doe je dit al). Normaal verdwijnt de voorkeur namelijk min of meer spontaan na 12 weken.
Als je nog geen hulp gezocht hebt dan zou ik dat wel doen als ik jou was.
Bij heel hardnekkige gevallen is het namelijk zo dat naast de afplatting ook 1 kant van het lichaam motorisch minder goed ontwikkeld.

groeten Elke

Klopt wat je zegt Elke, ik ben in mijn mail een beetje kort door de bocht geweest. Hij heeft geen voorkeurshouding, bij helemaal niets wat hij doet, behalve het gebruik van zijn duim, hij ligt dus voortdurend alle kanten op te draaien, rolt beide kanten om, kijkt goed beide kanten op maar gebruikt m.n. 1 duim om te slapen, jammer de speen pakt hij niet. En hij kijkt dus met het slapen daarom ook die kant op. Verder dus geen enkel probleem lijkt mij. Zodra hij wakker is, kijkt hij, ook in bed veel de andere kant op. Maar omdat hij 's nachts toch zo'n 14 uur in 1 houding ligt, vroeg ik me af of het toch nog kwaad kan.

Groetjes,
Nienke

Terug
Bovenaan