hoe lang moet ik nog doorgaan met proberen

Hallo allemaal

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Mijn dochter is nu net 14 maanden maar eet zo slecht.
Als ik een boterham maak (maakt niet uit wat erop zit) eet ze 1of 2
hapjes dan spuugt ze het derde stukje weer uit en hoeft ze gelijk helemaal geen brood meer. Ik probeer haar nu al 3 kwart jaar brood te laten eten maar het lukt gewoon niet ze wil het gewoon niet hebben wat is een ander alternatief?
Ook het avondeten is drama want ze lust geen stukjes daar ben ik ook al 3 kwart jaar mee bezig om dat erin te krijgen gaat ook niet.

Af en toe eet ze met ons mee maar dan is het hooguit 3 hapjes en dan spuugt ze alles uit. Dus geef ik nog steeds potjes van 6 maanden (erg ik weet het)
Maar weet iemand hier een oplossing voor ben er zo onzeker van.
 groetjes ilona

Hallo,

Ik denk dat het belangrijkste is dat je kindje de voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.
En op welke manier dat dan gebeurt lijkt mij nu even niet belangrijk.
Heb je al met het consultatiebureau overlegt of dit het geval is.
Als je kindje levendig is en er gezond uitziet zal je kindje vast wel genoeg binnen krijgen.
Ik zou er in ieder geval geen gevecht van maken, want dan krijgt eten een negatieve strekking.
Heeft je kindje altijd slecht gegeten of is dit echt iets van de laatste tijd, want rond die leeftijd gaan ze meestal wel slechter eten. Komt later wel weer goed.

succes

hoi hoi

Ze is verder wel gezond en ook op gewicht en ook is ze een heel vrolijk kind.
Maar goed eten heeft ze nog nooit gedaan behalve als je haar een fles voor houd dan wil ze die maar al te graag hebben.
En die krijgt ze van mij dan ook wel omdat ze geen brood wil eten maar ze zal toch een keer van de fles afmoeten lijkt mij.
Ze krijgt s'morgens wel pap dat vind ze ook lekker en tussen de middag probeer ik elke dag maar weer om een stukje brood naar binnen te krijgen maar ze wil het echt niet.
Dan geef ik haar maar weer de fles maar is ze daar nu niet te oud voor?
Mensen in mijn omgeving reageren verbaast als ik zeg dat ze nog 1 fles krijgt per dag.
Dit is haar schema

9.00 uur     pap
10.30uur beker sap of water
12.00uur probeer ik stukjes brood daarna fles 240cc
13.00uur gaat ze naar bed
15.30uur fruithapje helemaal vloeibaar (want lust geen stukjes)
17.30uur warm eten met ons 3 hapjes of een potje van 6 maanden die eet ze wel helemaal op want die is vloeibaar

Is dit normaal voor een kindje van 14 maanden?

groetjes ilona

natuurljk is het belangrijk dat ze haar voeding binnen krijgt en in een potje zit ook de voeding die ze nodig heeft.
MAAR (daar komt ie) nu is ze volgens mij gewend dat ze iets anders krijgt als ze niets heeft gegeten, en dat weet een kind heel snel hoor.
Mijn dochtertje had ook lang last met stukjes, ze was ook erg laat met tandjes, maar ze kreeg van mij niks anders. Als ze de hele dag erg slecht gegeten had kreeg ze 's avonds wel pap met peutermelk zo kreeg ze toch nog iets voedzaams binnen.
Maar als je dochtertje maar 2 of 3 happen neemt en jij grijpt dan naar een potje, dan weet ze gewoon al dat ze wel wat anders krijgt.
Probeer het anders een paar dagen gewoon niet en geef haar meteen een potje, even geen strijd. Dan een paar dagen met de pot mee eten, maak het desnoods fijn of stop het in een potje (van de dag ervoor) .
Brood kun je heel goed vervangen door brinta, zit evenveel in en het eten van stukjes komt echt vanzelf wel hoor.
Het is moeilijk je wil toch graag dat je kind genoeg eet, nu hebben ze niet zo heel veel nodig hoor, probeer maar wat uit en maak er nog niet teveel een punt van.
groetjes Martine

Hallo,

Toen mijn zoontje 14 maanden was had hij ongeveer hetzelfde schema.
Alleen om 12.00 uur een boterham. Als hij die niet wilde gaf een hem een fles halfvolle melk met wat pap erin. En hij kreeg een toetje na het warme eten.
Als hij op een dag nou erg weinig gegeten had, gaf ik hem voor het naar bed gaan ook nog een fles pap.
Hij is nu bijna 2 en ik doe dat nog steeds. Hoe meer het gevecht met eten aanga hoe minder hij wil eten.
Hij eet het best als wij niet op het eten letten, maar gewoon met elkaar praten en hem hierin betrekken.
Als hij met het eten gaat knoeien haal ik het weg. Even later probeer ik het nog een keer. Als hij dan nog niet wil eten. Stop ik ermee. Ik zeg 1 keer dat hij moet eten en ga gewoon weer verder met het gesprek met mijn man.
Wat ook hielp was tijdens het wandelen een stukje brood of een stukje fruit geven, hij ging dat automatisch wat eten.
Je moet je niet teveel zorgen maken. Kinderen eten uiteindelijk toch wel wat ze nodig hebben. Meestal lost het zich zelf wel op.
Alleen als je kindje mager word, bleekjes of lusteloos, dan is het iets om zorgen te maken en zou ik eens met de huisarts gaan praten.
En volgens mij zit er in een potje van 6 maanden evenveel voedingsstoffen. Alleen is het fijner gemaakt.
Ik denk dat het vanzelf wel weer een keer komt. Als je er echt mee zit zou ik het eens met je huisarts bespreken.

Caroline

Terug
Bovenaan