Hoe lang neem je verlof?

Hallo dames,

Vanuit je werk krijg je 16 weken verlof.
Velen vullen dit volgens mij ook vaak nog aan met wat vakantiedagen om indien mogelijk nog iets langer van de kleine te genieten.
En daarna toch het onvermijdelijke, weer aan de slag. Kindje een paar dagen in de week naar oma of het kinderdagverblijf. Moeder met tranen en buikpijn weer aan het werk.

Dit is in ieder geval wat je hoort. Wat ik in ieder geval hoor uit mijn omgeving. Dat de kersverse moeders het heel snel vinden om na een periode van om en nabij de 16 weken verlof (dus in de praktijk soms 10 weken na de bevalling) weer aan het werk te gaan. Dat ze het kindje wel heel klein vinden om "achter" te laten.

Ik heb er geen ervaring mee, ik ben zwanger van de eerste. Maar ik ben door al deze verhalen toch na gaan denken of ik niet wat langer thuis wil blijven. Tot de kleine net ietsje groter is. Zou ik hem dan makkelijker alleen laten? Zou ik het dan weer makkelijker vinden om weer lekker aan de slag te gaan?
Ik heb namelijk een hele leuke baan, waar ik echt enorm van geniet, en wil uiteindelijk ook weer 4 dagen gaan werken (mijn man gaat ook iets minder werken, en dan nog oma en KDV, maar dat terzijde).
Ik heb nu besloten mijn zwangerschapsverlof te verlengen met een aantal maanden ouderschapsverlof, wat in de praktijk betekent dat ik bijna 9 maanden thuis zit. Ruim 7,5 maand na de bevalling dus.
Ik heb deze beslissing nu genomen, maar twijfel toch ook wel een beetje. Zou mijn wereld niet heel klein gaan worden, wil ik wel de hele dag in de poepluiers, ga ik me niet vervelen, mis ik mijn werk niet, etc.

Heel verhaal dus, maar specifiek:
1) Neemt verder nog iemand langer verlof op? Hoe ga je dit inrichten?
2) Heeft iemand hier ervaring mee, en wat voor gedachten had je hier vooraf bij, en hoe is het achteraf bevallen?
3) Hoe lang is je man thuis na de bevalling, neemt ook hij een stuk verlof op?