Hoe lang neem je verlof?

Hallo dames,

Vanuit je werk krijg je 16 weken verlof.
Velen vullen dit volgens mij ook vaak nog aan met wat vakantiedagen om indien mogelijk nog iets langer van de kleine te genieten.
En daarna toch het onvermijdelijke, weer aan de slag. Kindje een paar dagen in de week naar oma of het kinderdagverblijf. Moeder met tranen en buikpijn weer aan het werk.

Dit is in ieder geval wat je hoort. Wat ik in ieder geval hoor uit mijn omgeving. Dat de kersverse moeders het heel snel vinden om na een periode van om en nabij de 16 weken verlof (dus in de praktijk soms 10 weken na de bevalling) weer aan het werk te gaan. Dat ze het kindje wel heel klein vinden om "achter" te laten.

Ik heb er geen ervaring mee, ik ben zwanger van de eerste. Maar ik ben door al deze verhalen toch na gaan denken of ik niet wat langer thuis wil blijven. Tot de kleine net ietsje groter is. Zou ik hem dan makkelijker alleen laten? Zou ik het dan weer makkelijker vinden om weer lekker aan de slag te gaan?
Ik heb namelijk een hele leuke baan, waar ik echt enorm van geniet, en wil uiteindelijk ook weer 4 dagen gaan werken (mijn man gaat ook iets minder werken, en dan nog oma en KDV, maar dat terzijde).
Ik heb nu besloten mijn zwangerschapsverlof te verlengen met een aantal maanden ouderschapsverlof, wat in de praktijk betekent dat ik bijna 9 maanden thuis zit. Ruim 7,5 maand na de bevalling dus.
Ik heb deze beslissing nu genomen, maar twijfel toch ook wel een beetje. Zou mijn wereld niet heel klein gaan worden, wil ik wel de hele dag in de poepluiers, ga ik me niet vervelen, mis ik mijn werk niet, etc.

Heel verhaal dus, maar specifiek:
1) Neemt verder nog iemand langer verlof op? Hoe ga je dit inrichten?
2) Heeft iemand hier ervaring mee, en wat voor gedachten had je hier vooraf bij, en hoe is het achteraf bevallen?
3) Hoe lang is je man thuis na de bevalling, neemt ook hij een stuk verlof op?
Mijn man wil 4 weken vrij nemen, meteen vanaf de bevalling, maar nu zijn er ook weer mensen dit zeggen, "neem die dan pas een week of wat later op, als de kwaamhulp weg is"

Dus, een heel verhaal, en een hoop vragen, ben benieuwd naar jullie reactie!

Groetjes
S

Hai,

In mijn beleving heb je een hele goede beslissing genomen. Ik ben zwanger van de 2e en ga dit keer weer 7 maanden met verlof. Als ze 10 weekjes zijn zien ze nog slecht en vertrowen ze volledig op jouw geur en hartslag. Persoonlijk vind ik dat veel te jong om ze naar een kdv oid te brengen. Ik weet dat er mensen zijn die financieel niet anders kunnen maar als het kan zeker doen!
Bij de eerste is het heel fijn als je man direct na de bevalling thuis is. Je leert beiden erg veel van de kraamverzorgster. Mijn man is achteraf erg blij dat is de eerste weken thuis was want tja je komt met een maxi cosi thuis en dan.... Je zit saampjes zo vol adrenaline ook en de mensen die het dichtse bij je zijn komen dan langs. Het zijn erg bijzondere weken. Inmiddels zijn wij door de wil geverfd en hoeft manlief niks meer te leren van de kraamverzorgster maar neemt ie toch weer direct vrij omdat onze kleine meid van 16 maanden niet zo gek is op vreemden en aangezien mama even moet herstellen is papa voor haar thuis.
Ik denk echt niet dat je er spijt van gaat krijgen hoor. Die maanden vliegen echt om. Het is allemaal zo nieuw en je bent zo vreselijk in luv met je kleintje dat je echt niet het huis uit wil. Enne mocht je toch tegen de muren opvliegen dan sta je zo weer op de werkvloer maar geloof me....dat gaat niet gebeuren. Geniet er lekker van! Het is een bijzondere tijd!

gr.Ing

Hai !!

Hier een hele andere reactie dan die van Ing....

Ik ben nu ook zwanger van mn tweede. Bij de eerste had ik 13 weken verlof na mijn bevalling. (hij kwam een week te vroeg..) En ooooohh wat was ik blij dat ik weer mocht werken!!! Ik heb een hele leuke baan, maar inderdaad, alleen maar voeden en poepluiers en al die ooms en tantes die langskwamen, waar ik niet echt op zat te wachten....Ik was mezelf niet meer. Ik moest erg wennen aan het moederschap!

Nu moet ik toegeven, dat ik 2 dagen ben   gaan werken, waarvan mijn  man een dag thuis was en de andere dag oma bij ons thuis kwam. De kleine bleef in dezelfde veilige omgeving. Dus geen kdv ofzo.. Dat scheelt! En meer dan 2 dagen werken is niet nodig. Ik geniet ook zo van mn mannetje!!
Mijn man heeft de eerste weken om de dag gewerkt. Zo bleef hij niet teveel achter op het werk, en kreeg hij vanalles mee thuis. Voor ons was dat prima, want anders zit je ook wel weer erg op elkaars lip!

Van te voren heb ik overwogen om helemaal te stoppen met werken. En een "thuisblijfmoeder" te worden. Ik moet er nu niet aan denken!!
 Maar mijn vriendin heeft een jaar lang thuis gezeten en zou dat voor geen goud willen missen. Zij is er veel gelukkiger van geworden door alleen te moederen en ik moeder wat en werk een klein beetje! En daar ben ik heel gelukkig mee!

Welke keus je ook maakt, denk aan jezelf en zorg dat jij lekker in je vel blijft zitten. Als jij gelukkig bent, straal je dat uit op je omgeving en de kleine!
Geniet ervan!!
Gr Antoi

Hai,

Ik kan me in het verhaal van Antoi ook wel weer vinden hoor. Ik heb alleen een baan waarbij ik 3 lange dagen werk en inhoudelijk behoorlijk wat voor mijn kiezen krijg  (2 dagen niet mogelijk) en wij hebben geen oppas aan huis. Mijn man werkt 4 dagen en Mette gaat 2 dagen naar oma. Op zich goed geregeld in de familiekring maar toch wilde ik nog niet bij mijn meisje weg hoor. Ik heb genoten van die maanden. Werken kan altijd nog. De luiers werd ik niet zat. Toen ik eenmaal werkte vond ik dat wel weer heel erg genieten ook! Ik ben ook niet het type thuisblijfmama! Mijn is gek op zijn werk maar vond het ook heerlijk om die eerste weken samen met mij te beleven. Het is en blijft een kwestie van gevoel en het is en blijft heel persoonlijk. Wat ik je wel kan zeggen is dat je niet de enige bent die langer met verlof gaat. In het bedrijf waar ik werk gebeurd het vaker ook onder de hogere functies.

gr.Ing

Hoi Sabine,

Hier mijn ervaringen t.a.v. het opnemen van verlof e.d.

Ik ben inmiddels zwanger van de 3e en ben van plan er deze keer zo'n zes maanden tussen uit te gaan op mijn werk. Ik werk 4 dagen per week als HR adviseur  (mijn vriend werkt  ook 4 dagen) en onze huidige twee kindjes gaan allebei 3 dagen naar een kinderdagverblijf. Dit bevalt ons allemaal heel erg goed. Onze kindjes vinden het er heerlijk, en wij dus ook.

Bij de geboorte van mijn eerste   kindje heb ik tot 6 weken voor de bevalling gewerkt (toen werkte ik ook al 4 dagen) en ben ik 3,5 maand daarna weer gaan werken voor 3 dagen per week. Dat beviel helemaal niet goed, ook omdat ik ook nog eens volledige bv gaf. Mijn werk was heel erg stressverwekkend in 3 dagen i.v.m. gebrek aan continuiteit waardoor ik voortdurend het gevoel had achter de feiten aan te rennen. Daarnaast kon ik het energetisch gezien helemaal niet bijbenen omdat ik zoveel borstvoeding gaf (kolven op mijn werk vond ik ook verschrikkelijk, wat een gestress was dat). Na een half jaar werken was ik helemaal opgebrand.

Dus, toen nr. 2 zich aandiende heb ik het anders aangepakt:
Ook deze keer tot 6 weken van te voren gewerkt en daarna pas weer begonnen toen de baby 5 maanden oud was door gebruik van vakantie en ouderschapsverlof. Meteen voor 4 dagen per week  en geen gekolf meer. Dan maar flesvoeding, wat natuurlijk ook gewoon prima is. Dit is me heel goed bevallen. Ik was veel uitgeruster, kon mijn werk gewoon volgens het oude ritme weer oppakken.

Ik ben dus van plan om het deze keer weer zo aan te pakken.
Ik herken wel wat van jouw 'angst' om in een klein wereldje te belanden als je lang thuisblijft. Dat had ik wel een beetje de laaste keer, maar dat loste ik op door af en toe met collega's af te spreken of wel naar een congres of zo te gaan. Daardoor kreeg ik het gevoel niet alleen maar nog een moeder te zijn tussen de luiers en spuugdoeken maar ook nog steeds op de hoogte te zijn als professional.

Ik denk dat het belangrijk is goed naar je eigen gevoel te luisteren. Neem voldoende de tijd om aan je nieuwe leven te wennen. En als dat 5 maanden duurt, dan is dat zo. Langer is prima, maar korter ook.

Verder neemt mijn vriend juist wel vrij tijdens de kraamtijd (dus ook als de kraamverzorgster er nog is). Ik vind dat zelf prettig (ook omdat ik nog twee kinderen heb rondrennen natuurlijk) maar ook omdat ik die periode het zwaarst vond en dan is het fijn als je je eigen rots in de branding om je heen hebt. Hij is beide keren twee weken thuisgebleven. Daarna kwam mijn moeder nog twee weken in huis.

Succes met je afwegingen en alvast een heerlijke tijd toegewenst!

X Roosmarijn

Super toch als je hierin zelf veel kan beslissen. De periode van baby zijn is idd zo kort!
Zelf vond ik het prima om weer te gaan werken na de eerste, na 10 weken. Lekker idd weer andere praat en ook aanspraak op andere gedeeltes van mijn hersenen....haha.
Ik werk 2 a 3 dagen per week, dus geniet op die manier ook van het klein zijn.

Het grappige (nou ja eigenlijk niet dus) van een vriendinnetjes was dat ze ook een verlenging had gemaakt van het thuis zijn en gillend naar haar werk is gegaan. Ze had een kleintje die heeeeel veeeeeel huilde. Ze was blij als een dag gewerkt had, dan was ze meer bijgekomen als thuis....
Dit wens ik niemand toe en ik hoop dat we dan ook allemaal echt volop kunnen genieten van onze kleine mannetjes en vrouwtjes!

mamaflo

Hoi allemaal,

Zo zie je dat iedereen heel anders daar over denkt en das maar goed ook!!!

Zelf ga ik weer ruim 8mndjes er tussen uit en das een bewuste keuze heb dit ook met ons eerste kindje gedaan vond het ook te vroeg om dan alweer naar 10 wkjes te gaan werken!!!
En lichaamelijk ben je ook veel meer opgeknapt  en kun je met frisse moed weer aan de slag!!!
En gaf ook volledig borstvoeding en dan is het zeker prettig om langer thuis te blijven, heb voordat ik ging werken de borstvoeding afgebouwd omdat ik het niet zag zitten om telkens af te kolven dus vanaf 6mndjes kreeg onze dochertje flesvoeding en dat ging prima!!!
En het gaat echt zo snel voorbij en ik heb er geen moment spijt van gehad!!!
Dus doe wat je hart je ingeeft das het beste!!!
Succes meis!!!

Liefs Sandy 32 wk precies zwanger van de tweede

Terug
Bovenaan