Hoe lang verlof na bevalling?

A

Anoniem

Guest
Ik was benieuwd of jullie na de 10 weken waar je recht op hebt nog extra vakantie opnemen? Ik zelf heb beloofd per december weer te beginnen met werken. Ik zou dus uitgaande van mijn uitgerekende datum 2 weken vakantie opnemen. Helaas is mijn uitgerekende datum al 4 dagen voorbij en er lijkt nog niets in zicht. Al met al ben ik bang dat ik straks toch maar 10 weken overhoud. Nou ja, natuurlijk beter dan niets.
Ben benieuwd hoe jullie het geregeld hebben.

Groetjes Nathalie 40+4

ik dacht dat  je ongeacht hoe veel je over tijd loopt zoiezo 10 weken bevallingsverlof hebt, dat is je recht. dus als je 2 weken overtijd loopt heb je dus eigenlijk 2 weken extra verlof.
groetjes memfanilsa

Daar heb je gelijk in. Ik heb in ieder geval recht op 10 weken, maar ik had er 2 weken aan vast willen plakken zodat ik in totaal 12 weken had. Vanaf morgen gaan mijn 2 weken extra dus tellen.

ooh op die manier(blond en hoogzwanger )
ja dat is inderdaad lullig dan ja, ik heb zelf 3 weken voor mijn verlof geplakt, die kunnen ze niet afpakken hihi.
maar dat is inderdaad een gevaar als je het er achteraan doet,,,,,of niet je kunt het ook zo bekijken, als je het achter je verlof aanplakt dat doe je het aan het einde dus eigenlijk houd je je 2 weken totdat je eigenlijk aan het werk zou moeten toch?
of is dit nou ook weer dom bedacht hihi.
groetjes memfanilsa

Hoi nathalie,

Kan je niet bellen naar je baas/werk en vragen of je die 2 weken als nog erachter mag plakken?
Als het kan zullen ze er niet moeilijk overdoen.
Als ik overtijd ga neem ik denk ik gewoon minder volledig ouderschapsverlof op maar 2 weken dan. Kan ik weer iets langer 2 dagen werken ipv 3.
Of mijn baas moet liever hebben dat ik gewoon die 2 weke wel neem dan blijf ik 2 weken langer thuis. hahaha.
Ook al had ik de discussie met haar hierover want zij denktd at je 16 weken in totaal hebt en niet meer. Ik zei nee ik heb 10 weken na de bevalling zowiezo. Dus beavl ik 2 weken later gaat dan pas die 10 weken in. Zij nee echt niet en haar administratie hulpje zei ook nee. Ik zei nou ik weet het 100% zeker. kijk maar op internet.
Toen zeiden ze nou we horen hetw el van het hoofdkantoor want die beslist.
Ik dacht mooi want die weten wel wat de regels zijn.
Zal mijn bazin tegen vallen !

Nou gewoon vragen meid en vervelend zeg al 5 dagen overtijd. Ik hoop dat je niet langer meer hoeft.

Liefs An 39 weken en 4 dagen zwanger

ik weet ook zeker dat wanneer je over de uitgerekende datum gaat dat eigenlijk positief is ivm je verlof: die dagen krijg je erbij. ik heb sowieso 12 wkn na mijn verlof, die tellen vanaf de datum van geboorte. Het is juist zo dat wanneer je eerder bevalt je je dagen kwijt raakt.
(39wkn+3, zoontje van 2 jr)

Ik breek even in...

vakantieverlof kan niet tegelijk met je bevallingsverlof opgenomen worden. Je hebt dus gewoon recht op 10/12 weken na je bevalling en daarna pas je vakantieverlof. Als alles op schema gaat ben je inderdaad na 10/12 weken aan het werk, maar wie bevalt nu op de datum?? Alles schuift op als je later bevalt. Beval je eerder zit je inderdaad aan de datum die van te voren is afgesproken en ga je weer aan het werk.

Als je een vervanger hebt blijft die ook gewoon de tijd uitzitten van jouw verlof? De werkgever krijgt jouw salaris van het UWV terug en wordt niet opgezadeld met extra kosten.

Misschien kun je als je bevallen bent en voor jezelf uitgerekend hebt wanneer je verlof stopt en de twee weken extra, dat meteen met het grote nieuws doorgeven aan je werkgever....

Sterkte met de laatste loodjes!!

mamaraf

Terug
Bovenaan