Hoe lang wachten om zwanger te worden na curretage?

Hoi hoi ,
Ik heb een vraagje , ik ben afgelopen vrijdag gecurreteerd na een hele prille zwangerschap(3,5 weken) omdat ik bleef vloeien...een maand lang :(

Ik zou het liefste zo snel mogelijk weer zwanger willen worden , de gyn heeft me geadviseerd 2 maanden te wachten zodat ik een beeld heb van mijn cyclus ....
Nu ben ik altijd heel onregelmatig geweest dus ik verwacht sowieso geen duidelijk beeld te krijgen.

Ik vind het persoonlijk heel moeilijk om zolang te wachten en ik wilde vragen of iemand hiermee ervaring heeft of mij kan zeggen wat ik het beste kan doen .

Zou het schadelijk kunnen zijn om meteen weer zwanger te worden ?

Alvast bedankt!!!

X

Hoi hoi,

Dat de gynaecoloog zegt dat je moet wachten, heeft geen medische oorzaak. Het is inderdaad zodat je je cyclus goed in beeld kunt krijgen. Dit is dan later weer makkelijker om de uitgerekende datum te kunnen bepalen.

Ik heb vorig jaar oktober een curretage ondergaan omdat ik een missed abortion had. Ik ben meteen daarna weer zwanger geworden. Was niet de planning omdat wij ook nog eventjes wilden wachten op de eerste menstruatie maar ja, die kwam dus niet! Ik heb in het begin wel last gehad van erge bloedingen maar ze hebben nooit kunnen aantonen dat dat door de curretage kwam. Nu ben ik inmiddels al een dikke 27 weken zwanger van een rond en gezond knulletje!

Voor zover ik begrepen heb, is het dus niet erg als je weer zwanger zou worden maar ja, ik ben geen dokter. Kijk ook gewoon wanneer je je weer goed voelt. Want dat is ook belangrijk hoor. Wij hebben uiteindelijk geen rust gehad in ons hoofd waardoor we van de ene emotie in de andere vielen. Eerst nog de teleurstelling van de miskraam, toen de blijdschap van de nieuwe zwangerschap, vervolgens de angsten bij elke bloeding en daarna weer de opluchting toen alles goed bleek met ons kindje. Ik vond het op een gegeven moment erg moeilijk om nog van de zwangerschap te kunnen genieten. Dat ben ik pas gaan doen na de 20 weken echo. Zorg er dus wel voor dat je er emotioneel weer aan toen bent. Dat is misschien nog wel belangrijker dan het lichamelijke aspect.

Veel succes de komende tijd.

Groetjes,
Maike

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen met het verwerken van deze miskraam.

Wat ik heb begrepen (ben recentelijk voor de 2e keer gecuratteerd), is dat je na een curettage altijd het advies krijgt om in ieder geval 1 ongesteldheid af te wachten voordat je opnieuw gaat proberen zwanger te worden. Inmiddels heb ik begrepen dat de reden hiervoor is dat bij een curettage het slijmvlies in de baarmoeder voor een gedeelte wordt weggehaald. Na 1 ongesteldheid is het slijmvlies weer optimaal, waardoor de innesteling van een nieuw vruchtje ook weer helemaal goed kan verlopen.

Zelf ben ik van mening dat je moet doen waar je je goed bij voelt. Na mijn 1e curettage heb ik 2 weken gevloeid, daarna werd ik direct ongesteld en daarna was ik zwanger en inmiddels heb ik een mooie dochter. Nu, na de 2 cur., heb ik ruim 2 weken gevloeid, ben na 1 week ongesteld geworden en ben ik van plan het nu gewoon weer rustig te gaan proberen. Ik probeer voor mezelf om er niet teveel de nadruk op te leggen, maar het gewoon maar te laten gebeuren.

Doe waar je je goed bij voelt. Via via heb ik het ook nagevraagd bij een goede gyn en die gaf aan dat het niet schadelijk is als je wel direct zwanger zou worden. In die zin is het dus geen verbod, maar gewoon een advies wat ze meegeven.

Succes!
Groetjes,
Lies

Hoi,

In december 2004 ben ik gecurrateerd. Ik kreeg daar het advies om 1 menstruatie af te wachten. Na de curretage vloeide ik een paar dagen en werd eigenlijk direct ongesteld, of het was nog van de curretage.
Toen ik voor na controle bij de gyneacoloog terug kwam kreeg ik groen licht om weer zwanger te worden. Achter af was het wel grappig, want ik bleek al zwanger te zijn toen we daar waren.
Ik heb dus gewoon gelijk weer geprobeerd, en geluk gehad! Volgens mij heeft het ook niet zo veel te maken met of het wel lichamelijk goed is, maar meer met het kunnen vast stellen van hoe je cyclus verloopt, of wanneer je bent uitgerekend.
En als dat echt de enige reden is zal ik zeggen: ga er voor! Hoe dan ook de geboortedatum komt wanneer het komt
Maar ook wil ik wel zeggen wees er emotioneel wel aan toe. Iedereen zei toen tegen ons dat we zoveel geluk hadden dat ik gelijk weer zwanger was. En dat beaam ik direct, dat 10 keer liever dan weet ik hoelang moeten wachten. Maar ook ik kwam wel een "emotionele-achtbaan" terecht. Miskraam/verdrietig, Zwanger/super blij, wederom bloedverlies/ongelovelijk onzeker, direct echo met kloppend hartje/ Blij, huilen, verbijserd...en daarna toch pas echt kunnen genieten toen ik de 20 weken echo had gehad en ik daar te horen kreeg dat voor zover ze konden zien alles tiptop in orde was!

Heel veel sterkte met het geven van een plekje voor de miskraam en natuurlijk heel veel succes wanneer jullie er weer voor gaan!

Groetjes Kirsten

Hoi hoi ,
Bedankt voor jullie lieve en bemoedigende reacties!
Het is nu een week geleden dat de curretage plaats vond.....
Had na een dag al geen bloedverlies meer maar jammer genoeg na 2 dagen wel tot nu toe.....
Het is niet heel veel en duidelijk oud bloed maar zou willen dat het na 6 weken vloeien nu wel eens helemaal schoon is .
We hebben ook besloten om er gelijk weer voor te gaan zodra het "schoon" is!
Misschien kunnen we beter wachten, zoals de gyn gezegd heeft maar voor ons voelt het goed en we zien wel hoe het loopt.
Er voor gaan hoeft jammer genoeg niet gelijk een zwangerschap te worden he!
Liefs xxx

Terug
Bovenaan