Hoe lang zwanger

Hallo allemaal,

Ik ben vanochtend voor het eerst naar de verloskundige geweest. Wij zijn voor de tweede keer zwanger, hebben een zoontje van bijna 6.
We konden heel moeilijk zwanger raken, twee keer iui behandeling gehad zonder resultaat..en nu...spontaan..zwanger geraakt, een cadeautje!
Morgen hebben we een termijn echo, toch vind ik dat uitrekenen van hoe lang je zwanger bent raar.
Je moet rekenen vanaf je laatste menstruatie maar toen was je nog niet zwanger dus als je 10 weken zwanger bent dan is je kindje eigenlijk nog maar 8 weekjes oud.
Ik ben heel benieuwd naar diegene die al een termijnecho hebben gehad hoe lang ze zwanger zijn.
Dus wanneer je laatste menstruatie was en hoe lang je zwanger bleek te zijn op de termijnecho.
Liefs

Hoi Clowntje204,

hihihihihi, het lijkt heel erg ingewikkeld, maar met een beetje uitleg kun je het (denk en hoop ik) wel snappen! Maar het blijft toch wel lastig!

Bij een normale cyclus begin je met je menstruatie, 14 dagen daarna heb je je eisprong en 14 dagen daarna wordt je weer ongesteld. Maar ja, niet iedere vrouw heeft zo'n regelmatige cyclus. En hoe lang of kort je cyclus ook duurt; de tijd tussen je eisprong en de dag dat je weer ongesteld wordt is altijd (!!) 14 dagen. Dus of je cyclus nou 28 dagen, 33 dagen of maar 25 dagen duurt, de tweede helft van je cyclus duurt altijd 14 dagen. Dit betekent dat je dus eigenlijk op de dag af nauwkeurig kunt zeggen hoelang je zwanger bent. Eén kink in de kabel, vrouwen kennen tegenwoordig hun cyclus helemaal niet meer. Iedereen slikt massaal de pil en daarna (als de kinderwens er is) weet bijna geen enkele vrouw meer hoe het eigenlijk 'normaal' gaat.

Daarom zeggen ze nu; weet je wat, we nemen gewoon als begindatum de eerste dag van de laatste menstruatie, vragen daarnaast ook hoelang haar cyclus (ongeveer) duurt en dan weten ze dus hoelang zij in verwachting is. Of beter gezegd wanneer haar eisprong was. En als ze weten wanneer je eisprong was (en je dus zwanger bent geraakt!) tellen ze daar weer 2 weken van af.

Even een rekenvoorbeeldje (= mijn situatie):
Eerste dag van de laatste menstruatie is 25 april 2012 en ik heb een gemiddelde cyclus van 38 dagen. Na 38 dg wordt ik dus weer ongesteld (of zwanger, hihihi!), 14 dg daarvoor heb ik mijn eisprong gehad, dat betekent dan dus dat ik (38 dg - 14 dg =) 24 dg na 25 april, dus op 19 mei mijn eisprong heb gehad. Vandaag is het 24 juli, dan ben ik dus nu (van 19 mei -14 dg = 5 mei en van 5 mei tot 24 juli = 80 dg =) 11 weken en 3 dg zwanger!!

Gisteren heb ik de termijnecho gehad en ze hadden de vorige keer gezegd dat ik 12/13 februari uitgeteld zou zijn. Gisteren kwam er tijdens de echo uit dat ik op 9 februari ben uitgeteld en dat klopt precies met mijn cyclus en eisprong, dus het klopt echt, als je je eigen cyclus maar kent!!!!

Als je mij kunt zeggen wanneer jouw eerste dag van de menstruatie was en hoelang jouw cyclus ongeveer duurt dan zal ik het ook voor jou uitrekenen, goed?!

Hopelijk snap je het nu een beetje!!!!!

Mijn laatste menstruatie was op 24 mei en ik heb een gemiddelde cyclus van 32 dagen.
Volgens de verloskundige ben ik morgen 8 weken en 6 dagen zwanger maar officieel is dat dan 6 weken misschien...

24 mei + 18 dg = 11 juni eisprong.
11 juni - 14 dg = 28 mei 1e dag laatste menstruatie.
Morgen ben je dus van 28 mei tot 25 juli = 58 dg = 8 wk en 2 dg.

Je bent dus (als het klopt dat jouw cyclus deze keer óók 32 dg was en je eisprong dus was op 11 juni) 4 dg minder lang zwanger dan de vk denkt. Dit komt omdat jouw cyclus 4 dg langer duurt dan een gemiddelde cyclus van 28 dg. Met deze berekening zou de UD 4 maart 2013 zijn.

Laat je me weten wat er morgen uit komt???

PS: Het kindje is dus inderdaad pas ruim 6 weken oud, maar ze tellen altijd in zws-weken en niet in 'baby'-weken.

Hoi Clowntje,

nee, als het goed is komt er uit dat je 8 weken en een paar dg zwanger bent!! Want met het opmeten van het kindje houden ze al rekening met die 2 weken extra. Niemand houdt nog rekening met hoeveel weken je kindje is, maar hoelang je 'zwanger' bent en dat is altijd 2 weken langer dan de leeftijd van het kindje!!

Laat je weten wat er uit gekomen is?
Veel plezier met de echo!

Groetjes,

Prulleke3

Hoi hoi,

bij mij klopte het precies, eerste dag laatste menstruatie was 28-4, dat betekent dat ik nu 12+4 wkn ben, en bij de termijn echo 2 weken terug kwam het precies overeen, toen 10 wkn en 2 dagen. Dus bij mij hebben ze wel de eerste 2 weken mee gerekend bij de echo.

groetjes

Terug
Bovenaan