hoe lang???

Hoi!
Ik heb een beetje een ingewikkelde vraag, maar misschien kunnen jullie mij helpen...Ik heb de verloskundige er ook al over gebeld, maar ik begrijp het achteraf toch niet en ik vind het zo knullig om weer terug te bellen!Daarom heb ik jullie even nodig.
Ik heb op 5 mei een miskraam gehad. Dat is vandaag precies 10 weken en 2 dagen geleden. Ik ben gelijk daarna weer zwanger geworden (dus geen menstruatie meer gehad). Nou wordt een zwangerschap vanaf de eerste dag van de laatste mesntruatie geteld en bij een miskraam is dat de dag van de miskraam, 5 mei dus. Dus ik zou in dat geval zeggen dat ik nu 10 weken en 2 dagen zwanger ben. 2 weken krijgt iedereen 'kado', dus de leeftijd van mijn 'kindje' is nu dan dus 8 weken en 2 dagen. Ik heb vorige week een echo gehad en die zegt dat als gekeken wordt naar de grootte van het vruchtje het nu inderdaad 8 weken en een paar dagen oud is. Maar het volgende snap ik niet.....bij de leeftijd die door de echocomputer berekend wordt (met stipjes wordt de grootte van kindje op het scherm aangegeven en de computer bepaalt dan de leeftijd), moeten daar nog die 2 weken 'kado' bij opgeteld worden of is dat al gedaan? Want als je kijkt naar de termijn vanaf de laatste menstruatie ben ik nu dus 10 weken en 2 dagen zwanger en min 2 weken komt de leeftijd van het 'kindje' dus overeen met de echo, terwijl de verloskundige net aan de telefoon zei (die overigens niet de echo gedaan had) dat ik 8,5 weken zwanger ben en het kindje 6,5 weken...????? Ik hoop dat jullie wijs kunnen uit mijn vraag, maar ik wil zooo graag begrijpen hoe lang ik nou zwanger ben..!!alvast superbedankt voor info! xxx
 
Volgens mij geeft de echo het aantal weken weer, inclusief de twee weken extra zeg maar. Dus als die 8,5 weken aangeeft, heeft ongeveer 6,5 weken geleden de bevruchting plaatsgevonden.
Je hebt geen idee wanneer je eisprong heeft plaatsgevonden?
 
je bent gewoon 8,5 week zwanger.
die 2 week die je kado krijgt zijn daar al bij opgeteld. die twee week moet je er niet van af gaan trekken om de duur te weten. die horen er gewoon bij. ik ben nu 13 week zwanger, dit is inclusief die twee week. zou je die twee week er niet bij optellen dan zou je met 38 week al zijn uitgeteld en we houden toch liever 40 week aan.
je zwangerscapsduur wordt gewoon gerekend vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie, dit is nu eenmaal de regel. die eerste twee week krijg je dus echt kado, want er zit dan nog niks, maar hij telt WEL mee.

ik hoop dat je het nu snapt
liefs mirjam
 
Maar als de zwangerschapsduur vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie geteld wordt ben ik nu toch 10 weken en 2 dagen zwanger en als je die 2 weken dat er niks zit vanaf trekt is het 'kindje' nu 8 weken en een paar dagen (wat overeenkomt met de echo)? Dus dan zit bij die echo toch nog niet die 2 weken opgeteld?
 
Ik denk ook dat je 8,5 week zwanger bent..Het kan namelijk heel goed zijn dat je eisprong later is geweest dan na 2 weken na de miskraam. Je lichaam moet immers weer op gang komen. Bij een echo rekenen ze die 2 weken meteen mee, echt waar. Een vriendin van mij is nu ook zwanger, direct na een miskraam en zij heeft omgerekend na 3 weken (na de miskraam) haar eisprong gehad..Zij rekent dus ook niet vanaf het moment dat de miskraam is geweest. Vind zij trouwens alleen maar fijn, want zo'n leuke dag is dat natuurlijk niet...Gefeliciteerd trouwens he!!Zoveel mogelijk van genieten hoor!!
 
Hoi 1e anoniem,

dat van die 1e dag van de laatste menstruatie is een regel die meestal opgaat omdat de meeste vrouwen een regelmatige cyclus hebben en de eisprong dus globaal 2 weken na de 1e dag vd laatste menstruatie plaatsvindt. In sommige situaties gaat dit niet op, bijv. vanwege een onregelmatige cyclus of een miskraam waarna er geen ongesteld meer geweest is.

Dit laatste is bij jou het geval. Je moet die hele regel over laatste menstruatie dus vergeten, want hij is niet op jou van toepassing.
De echo wordt ook juist gemaakt om te bepalen hoe ver je zwanger bent, en bij jou wijkt dat dus af met die 'laatste menstruatie'regel. Je kunt nu de termijn van de echo aanhouden.

Je bent nu dus 8+ weken zwanger! (En je eisprong is 6+ weken geleden geweest, maar dat is voor de rest van de zwangerschap eigenlijk niet meer interessant.)

Ik hoop dat het nu duidelijk is en anders geef je maar een gil, doen we nog een poging :)
Geniet lekker van je zwangerschap!
 
Terug
Bovenaan