Hoe laten jullie je kleintje zelf eten?

A

Anoniem

Guest
Op het cb zeiden ze 2 maanden terug al dat we Thijn (nu bijna 10 maanden) best zelf kunnen proberen te laten eten.
Ik keek haar toen al raar aan, maar dacht het zal wel.
Wat ik doe op dit moment;

Ik geeft hem tijdens zijn fruithap die ik nog wel wat prak soms, een stuk banaan of een stuk peer enz.

Tijdens brood maaltijd geef ik hem een broodkorstje waarnaar ik vervolgens zijn brood aan tafel klaar maak. Vervolgens prik ik een stukje brood aan zijn vork en geef de vork dan aan hem, hij doet dit dan netjes in zijn mond.

Met avond eten geef ik hem wel eens een stukje wortel of komkommer of paar stukjes penne (pasta) of spaghettie of iets. Maar verder blijf ik degene die de lepel vasthoudt en het hem geeft.

Doe ik dat goed? Of moet ik hem nu al laten proberen zelf te eten.
(mijn hemel dat zal een troep geven hihjihihi)

Hoi Wenne,

Ik denk dat je zeker goed bezig bent. Op deze manier oefent hij zijn oog-hand coördinatie. En ik vind het heel knap dat hij met een vorkje zijn mond al weet te vinden.... Bas zou zichzelf een oog uitsteken.

En inderdaad als ze voor het eerst zelf gaan eten, dan geeft dat een enorme bende. Wij legde soms zelf even een oude krant onder de kinderstoel.
Maar je plukt er later wel de vruchten van. Mijn dochter (ruim 3,5 nu) eet helemaal zelfstandig. Mijn man en ik kunnen dus weer rustig zelf eten (Bas eet nu nog eerder dan wij). Even een mooi plaatje van Eva die zelf leert eten:

Groetjes, Karin

Hoi Hoi
Ik laat vera altijd zelf haar brood pakken, gewoon met de handjes. Af en toe geef ik haar zelfs een kwart boterham en die bijt ze dan netjes af met haar 5 tanden.
Verder snijd ik bijna altijd het fruit in hapklare stukjes die ze dan ook weer zelf in de mond stopt.
Met het warm eten is het wisselend. Als ze een tje krijgt dan voeren wij. Krijgt ze vers dan snijd ik het in stukjes waarnaar ze het zelf met de handjes in de mond stopt.
Word idd een beetje een zooi, maar goe dmij hebben laminaat, dus als Vera in bed ligt dweil erdoor en klaar.
Succes ermee.

Ik heb trouwens wel gelezen dat zelf eten het plezier aan eten bevorderd en dat het beter is voor de eetontwikkeling.Ik vind het gewoon makkelijker, omdat we altijd samen eten.

groetjes daniela

Geweldige foto! Nou ik ga het ook maar s proberen, wat meer uit handen te geven.
Ik prak of pureer nog veel qua avond eten, niet heel fijn hoor beetje grof maar toch. Hij heeft pas 2 tandjes.

Hoi,

Feline eet haar brood zelf, leg ik stukjes voor haar neer. En een liga of rijstwafel in de hand.
Avondeten en toetje heb ik nog nooit geprobeerd. Ga ik wel een keer mee beginnen, dat ze zelf met een lepel eet, maar ze lijkt mij er nu nog niet aan toe.
Als ze trouwens zelf gaan eten en je wil dat de kleertjes niet onwijs vies worden kun je een slab met mouwen bij ikea kopen. Werkt perfect!!

groetjes Maris

Hoi hoi,

Ik vind het knap hoor dat jullie kindjes zelf eten.
Rik gaat met zijn eten spelen en gooit het constant op de grond. Dus dat houd in dat ie dan niet eet. Ik geef het nog gewoon zelf, al blijf ik proberen hoor!!

Wel lukt het hem met een vorkje trouwens, maar ook daar is de aandacht van leren eten zo weg en gaat ie spelen......hhhmmmmm

X Saskia
mv Rik 04-07-07

Terug
Bovenaan