hoe laten wennen aan nieuwe groenten en fruit?

Ik heb een vraagje (ergens voel ik dat het antwoord simpel is, maar ik kom er nog niet op, haha):
Het is goed om je kindje aan zoveel mogelijk smaken te laten wennen en het is ook leuk om complete gerechtjes te maken, maar aan de andere kant moet je je kindje ook laten wennen aan één smaak en kijken of hij niet allergisch reageert. Zo ben ik nu voor de vierde dag met banaan (zijn eerste fruit, zijn eerste vaste voedsel)  bezig en het gaat nu vrij aardig, maar als ik nu met het volgende weer vijf dagen moet testen, dan ben ik straks een maand verder en eet Joey precies zes dingen, laat staan wanneer hij echt  verschillende gerechtjes van aardappelen, groenten, vlees eet...
Kun je dan beter toch meerdere smaken tegelijkertijd laten proeven? Bijvoorbeeld tegelijkertijd een nieuw fruithapje èn een nieuw groentehapje, of niet? En zo niet, dan dus gewoon heel langzaam opbouwen?
Alvast bedankt!

Hai Annet

Ik spreek totaal niet uit ervaring, maar mijn CB zegt dat hun ervaring is dat kinderen die langzaam aan nieuwe smaken gewend zijn (dus een smaak per keer introduceren een paar dagen lang), later goede eters blijken te zijn! Zij zien die kinderen natuurlijk na een paar jaar ook weer terug. Verder zou ik het zelf dus niet weten. Een kwestie van kiezen en proberen en maar hopen dat het de goede keuze was....

Groeten Rosanne

Hoi,

als je je kindje groente en fruit geeft, dan kan je een bekende fruitsoort geven en dan een nieuwe groente en dat elkaar laten overlappen.

Bijv. je kindje kent al banaan, maar nog geen courchette,

Dan geef je drie dagen lang banaan en courgette en de volgende twee dagen peer en courgette. Na die twee dagen geef je drie dagen peer en sperciebonen, dan weer twee dagen appel en sperciebonen en dan weer drie dagen appel en wortel...........

Groetjes Ilona

Aardappelen (of rijst) zitten gewoon door de groenten (is ook zo bij de potjes, zelfs bij die vanaf 4 maanden) en vlees geef je gewoon door groenten waar hij al aan gewend is over een maandje (of twee). Dan heb je dat ook opgelost. Aardappelen heb ik Laura niet apart aan laten wennen.

Groetjes Ilona

Oh, ik lees net mijn berichtje terug en lees dat ik 'reactie'heb staan, in plaats van reacties, maar ik ben blij met de allebei de reacties, hoor!!
Oké, dan heb ik het nu op een rijtje, haha! Toch handig zo'n forum, hihi

Nog één vraagje (ja, soory, maar ik vraag het liever niet aan mijn schoonmoeder, hihi): hoe lang ik kan ik klaargemaakte broccoli in de koelkast bewaren?? Wij gaan morgen namelijk pas een vriezer kopen, maar ik wil de klaargemaakte broccoli ook graag morgen geven en misschien overmorgen geven. Kan dit, vanuit de koelkast??
Thanx

Terug
Bovenaan