Hoe leer je je kind ergens vanaf te blijven?

Hoi,
Mijn zoontje is nu 7,5 maand oud.
Hij begint nu naar dingen te kruipen waar hij niet aan mag zitten.
Ik ga dan steeds naar hem toe en zeg duidelijk: NEE, mag niet!!!
Hij kijkt me dan aan zo van:  "Waar heb je het over?" en begint vervolgens te lachen.

Hoe hebben jullie dat aangepakt?
Consequent nee zeggen of alleen afleiden en verder niets zeggen?
Ik wil ook niet een hele dag bij ieder dingetje nee zeggen.
Als je de hele dag nee zegt heeft dat denk ik op den duur ook geen effect meer.
Hij is waarschijnlijk nog wel jong om het te begrijpen, maar ik heb zoiets van jong geleerd is oud gedaan.
Verder wil ik zo weinig mogelijk weghalen.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie dat gedaan hebben en waneer jullie daarmee begonnen zijn.
groetjes Marisca
 
Hoi,

Hier zeggen we het wel. IEder keer dat het niet mag. Niet boos hoor maar gewoon consequent nee dat is van mama of nee dat is van papa en dan afleiden met iets wat wel mag.

Moet zeggen dat wij heel erg boffen dat ze bijna nergens aan zit alleen de radio blijft spannend maar dat was snel afgeleerd toen ze een keer aan de volume knop draaide en de muziek wel heel hard stond.
Zo ook het laatje van de dvd/laserdisk speler dat die er uitkwam schrok ze erg van en doet het niet meer.

Dus soms is ervaringsleer ook erg belangrijk!

groetjes
 
Ook hier zon klein ondernemend opdondertje in huis! Mijn zoon van 11 maand vindt het echt een uitdaging om overal aan te zitten waar hij juist niet aan mag zitten. Iedere keer blijven we consequent nee zeggen en proberen we hem daarna af te leiden of we leggen hem ergens anders neer en geven hem iets waarmee hij wel mag spelen. Helaas is hij nergens van geschrokken al heeft ook hij al de stereo loeihard gezet en de dvd en  cd-spelerlaatjes al vaak geopend, voor hem maakt dit het juist nog leuker!!   Hij ziet het soms ook echt als een spelletje, maar kan ook hartverscheurend gaan huilen als hij tot de ontdekking komt dat het echt niet mag, omdat we het blijven verbieden. Ik denk dat je zo juist wel regels bijbrengt en ik probeer ook  uit te leggen waarom het niet mag, hij is nu dan nog wel te jong om te snappen, maar er komt vanzelf een leeftijd waarop dit wel doordringt.
  
 
wij blijven ook nee zeggen, ik haal hem wel weg als het iets gevaarlijks is (bijvoorbeeld op ramen slaan, ja fijn hammertje tik). We doen dit al een paar maanden, hij weet het nu ook wel, sommige dingen zit hij ook niet meer aan, maar dan probeert hij iets anders. En schudt daarbij ook zijn hoofd. Tja. Gewoon doorblijven gaan met nee zeggen.

Succes,
Lia
 
Ik heb wel eens gehoord dat kinderen nog niet echt het besef hebben dat "nee"betekent dat het niet mag. Dus steeds als ze ergens aanzitten en je schud je hoofd, doen ze dat na. Ze schudden hun hoofd en pakken het. Of ze zeggen nee en denken misschien dat dat ding nee heet? Geen idee wat je anders zou moeten doen dan nee zeggen of eh, afblijven of 'mag niet"of je kindje weghalen. De mijne is nog niet in die fase. Maar misschien is het wel goed om bovenstaande te bedenken als je kindje braaf nee schud met z'n bolletje en dan iets toch pakt.
 
Het spijt me wel hoor, maar je kind onderschatten is wel niet zo slim. Kinderen zijn slimmer dan je denkt. En ze leren heel snel. Moeten ze in bad hun handje eens een paar keer onder de hete kraan hebben gehad (perongeluk) dan is de lol er snel af en weten ze donders zo goed dat ze dat beter niet kunnen doen. Wij hebben het zo aangepakt. Dingen die er niet zo toe  deden daar zei ik gewoon 'nee' op en haald hem erbij weg, maar dingen die ik niet  weg kon halen en die hij beslist leren moest, zoals gevaarlijke dingen, kachel enz. dan  deed ik het als volgt:  Eerst 'nee' zeggen en handje weghalen, dan nog een keer 'nee' zeggen en handje weghalen en bij de laatste keer een tik op de vingers. Als ie het weer deed dan nog een iets hardere tik en daarna het kind bij het object weghalen. En dit heel consequent herhalen bij hetzelfde gevaarlijke object. Dit hebben we gedaan vanaf het moment dat hij begon te kruipen en hij had zo in de gaten waar hij wel aan mocht en waar niet. En inderdaad, ze moeten niet de hele dag 'nee' horen. Ze moeten alles nog leren dus alles is interessant, en soms moet je gewoon wat een kind-vriendelijker omgeving creeren, maar ze kunnen best dingen leren. Ze kunnen, als ze iets ouder zijn, bij een ander thuis ook niet zomaar overal aankomen.

gr. Gwen.J.
 
 
Ik ben het helemaal met Gwen eens. Onze oudstedochter (nu ruim 2jaar)  is wel niet zo'n ondernemend type ,ze kroop pas met 11 maanden en liep pas met 18 maanden.    Toch probeerde ze ons wel uit. Ze snappen het woordje nee misschien nog niet, maar wel als daar een niet zo leuke consequentie aan vast zit. Wij zeiden ook altijd 2 of 3 keer nee, en dan een klein tikje op de vingers. Ik ben echt tegen je kind slaan ,maar zo;n klein tikje begrijpen ze na een paar keer al en hoef je dus niet te blijven herhalen. Na een paar keer snappen ze dat als mama nee zegt, iets niet mag en anders volgt  een tik.
Onze jongste dochter (nu 7 maanden) wordt ben ik bang een heel ander verhaal. Zij is nu al een boefje. Begint vrolijk te lachen als je nee schud, bijvoorbeeld als ze aan mijn haar trekt. Je merkt nu al dat zij veel ondernemender is, en waarschijnlijk minder van mama's en papa's nee en tikjes aan zal trekken. Maar toch gaan we met haar dezelfde  aanpak aan.
Het belangrijkste is consequent zijn. Dus niet iets eerst goed vinden, en dan opeens niet meer. Als voorbeeld zie ik dat bij vrienden. Hun zoontje mocht als baby lekker met de afstandsbediening van de tv spelen. Leuk al die knopjes. Totdat hij door had dat als je er op drukte, er iets gebeurde. Toen vonden papa en mama het natuurlijk niet meer leuk, want zaten ze net iets te kijken, zapte zoonlief door. Afpakken had toen als resultaat groot protest.
Wij hebben altijd vooraf bedacht: dit lijkt nu leuk en schattig, maar wat als ze groot is en het nog steeds willen, maar niet meer mogen.

groeten
Melanie
 
Ik ben zo aan het lezen en vind het wel geweldig wat veel mensen zeggen nou heb een zoontje van 13 maanden sinds hij loopt en dat is op ze 11de maand zit hij al aan dingen wat hij niet mag en ook ik blijf nee roepen waar die van mijn ook een handje van heb is klimmen op alles waar je ook maar bovenop kan ook daar ben ik al een aantal weken mee bezig nee mag niet til hem eraf zet hem bij ze speelgoed neer en dit doet hij zo.n 30 a40 x per dag en als mensen zeggen ja ze zijn nog zo jong dat begrijpt hij niet nou hij weet heeeeel goed dat dat niet mag want soms kijkt i me aan en rent i naar de tafel en klimmen maar maar als ik dan stamp op de vloer en zeg ah dan is i ook heel snel weer vanaf dus zeker weten dat hij begrijpt dat er niet op mag tja de beste oplossing is heel veel geduld hoe moeilijk af en toe ook want mijne is echt een vol houder en me dochter daarin tegen mis 10x nee en deed het ook niet meer ben bij me zoon al paar maanden veder nu 
Groeten Manuela 
 
Terug
Bovenaan