Hoe leren kruipen?

Hoi! Mijn zoontje is ruim zes maand en ik merk aan alles, aan zijn beweging dat hij heel graag wil kruipen. Alleen snapt hij niet goed hoe. Dit duurt nu al een aantal weken en ik was benieuwd of wij hem op een of andere manier kunnen helpen om het te leren. Hij wordt nu steeds heel gefrustreerd dat het hem niet lijkt te lukken.

Hier hielp het dat ze eerst op haar knietjes kon zitten en spelen. Dus gewoon rechtop. We hadden een lade onder de box met allemaal speelgoed. Die deed ik open. En dan zat ze op haar knietjes daarin te graven. Beetje naar voren schuifelen, erin klimmen enzo. En daarvan kreeg ze een beter gevoel voor het kruipen. 
Maar je kan denk ik niet veel anders dan wachten tot de motoriek en kracht vanzelf beter worden. Dit soort dingen zijn lastig te sturen. De frustratie helpt ze ook om het te leren. Voor ze het zelf kunnen zijn ze er ook nog niet klaar voor. Het gebeurt vanzelf. Mijn dochter ging met 11 maanden kruipen. Volgens mij is ergens rond de 10 maanden normaal. Tijgert hij al? Dat kan hij dan ook lekker veel doen. Lokken met speelgoed. 

Het gaat vanzelf! :)
Die van ons heeft een paar weken zitten wiebelen op handen en knieën, maar een hand verplaatsen.. ho maar. En toen uit het niets kroop ze er opeens vandoor.
En een week later trok ze zich op aan meubels en kon ze langs de meubels lopen...

Geniet er nog maar even van dat de bewegingsruimte en -snelheid van die kleine beperkt is! :D

Je kan helpen door in buiklig om en om de beentjes op te trekken tot de knie naast de romp is. Leg een speeltje buiten bereik neer. En kijk of op bovenstaande manier ineens het beentje gestrekt wordt. Dan kunnen ze bij hun speeltje en is het de eerste stap op weg naar buikschuiven/ kruipen

Ja ze willen altijd meer dan ze fysiek kunnen he? Och al die babyfrustraties hahaha geweldig, en soms ook wil je heel graag helpen. Toch is leren kruipen een kwestie van spieropbouw, oefenen en motivatie. Iets wat normaliter pas allemaal in harmonie valt rond de 9/10 maanden. Je hebt wel een paar oefenhandigheidjes.
Zo zijn er broekjes/maillots met die dopjes op de knietjes zoals je ze ook onder de sokjes ziet. Verder proberen veel op ruwe tapijtvloer te laten oefenen ipv gladde vloeren dan kunnen ze zich beter afzetten. En de zithouding op de knieën kun je versterken (bij je pakken en niet op de kont maar op de knieetjes op de bank, wel dus zit houding) zodat de kruiphouding ook makkelijker word. Toch is het ondanks alles het beste om geduldig en motiverend te spelen/oefenen en nikste forceren. Je wilt geen letsel/scheefgroeiing enz op latere leeftijd ofzo. Dus vooral beste tip: go with the flow ?

6 maanden is nog best jong om te kruipen... Ik zou zeggen: geniet van de rust in je huis zonder dat alles overhoop wordt getrokken ? ze leren het zichzelf vanzelf aan!

Absoluut eens met bovenstaande tips. Ruwe ondergrond helpt zeker. Dochter hier lag altijd op haar buik met de armen en benen in de lucht heen en weer te wiebelen. Maar uiteindelijk kwam het tijgeren en nog veel later het kruipen vanzelf. Ik denk dat ze kroop rond een maand of 9 a 10. 
De frustratie helpt een kind enorm om verder te komen. Omarm dat zoveel mogelijk. Zoonlief hier van 6 doet pas iets als hij zeker weet dat hij het kan en tot in de perfectie beheerst. Dat was al zichtbaar als baby. Het gevolg... Hij oefent niet, maakt geen fouten en is niet gewend om moeite te doen voor iets of door te zetten bij de eerste tegenslag. Dat maakt het niet makkelijker als ze ouder worden. Want sommige dingen komen je nu eenmaal niet aanwaaien. Jouw zoon is nu al bezig te oefenen met iets wat hij niet kan en leert door te zetten. Dat is ook heel waardevol voor een kind. 
Ik zeg, lekker laten oefenen. 

Aah bedankt voor al jullie ervaringen en tips, waardevol! Voor nu ga ik hem vooral lekker zelf z’n ding laten doen. Ik wist niet dat die frustratie bij hem dus eigenlijk heel goed is?. Allemaal bedankt!

Terug
Bovenaan