Hoe maak ik groente en fruit klaar?

Hallo,

Ik ben voor het eerst op dit forum en haal er veel tips vanaf. Ik heb nog wel een vraag over het klaarmaken van groente en fruit. Hoe doen jullie dat? En maken jullie het dan voor een aantal dagen of voor dezelfde of volgende dag. Ik hoor het graag.

Groeten,

Mathilde (moeder van Lisa,  4 mnd.)
 
Hoi Mathilde,

Ik maakte de fruithapjes eigenlijk per keer vers klaar, en op een gegeven moment de groentehapjes maakte ik een heel aantal bakjes klaar, in kleine porties in de diepvries.
( handig, en altijd vers)
Ook kun je fruithapjes klaarmaken in ijsblokjes vormen, kun je per keer 1 of 2 ( of wat je nodig hebt) eruit wippen. Ikzelf vind het lekekrder om het vers klaar te maken.
Al;s je het gaat invriezen kun je het kookvocht van de groentes gebruiken om het evt. wat smeuiger te maken, met name als je ook aan de aardappels gaat beginnen.

Succes !!

Gr. Arwen
 
Hoi Mathilde,

Ik maak het fruithapje ook per keer klaar. Wat mijn dochtertje lekker vind is vrij ouderwets, maar een geprakte liga met een stukje banaan erdoor heen geprakt met wat verse sinasappelsap. Hier smult ze echt van. En voor de rest, lekker een stukje banaan met een stukje ananas, of met een stukje peer in de blender, en je hebt een fruithapje. Maar het groentehapje doe ik eerlijk gezegd nog uit een potje, omdat ik het nog niet de moeite waard vind, de hoeveelheid die ze nu eet ( is nog niet veel, een half 6 maanden potje), omdat zelf klaar te maken. Straks als ze meer gaat eten dan ga ik het ook zelf klaar maken en dan is het de bedoeling dat ze gewoon met de pot mee gaat eten. Mijn dochtertje is nu trouwens 6 maanden oud.

Groetjes van Elly
 
Hoi,
Ik zou het gewoon per keer klaar maken. Je kan het ook invriezen, dit heb ik zelf in het begin ook gedaan. Maar volgens mij gaan er dan wel iets van voedingsstoffen verloren. Als je bijvoorbeeld een hele grote mango hebt, dan kan je natuurlijk een stukje in de koelkast bewaren voor de volgende dag. Of het lekker zelf opeten natuurlijk!
Ik ben met 6 maanden begonnen met het geven van fruit en groente. Eerst één soort per keer om te kijken hoe het lichaam en de darmpjes van ons zoontje hierop zou reageren. Na 2 dagen geen reactie gezien te hebben, zijn we aan een ander fruitje begonnen.
Op deze site staat een introductie-schema. Welk fruit is met welke leeftijd geschikt. Met name citrusvruchten e.d. moet je nu nog niet gaan aanbieden omdat deze veel te heftig zijn voor de darmen. De darmen zijn ongeveer vanaf 6 maanden klaar om andere voeding dan melk te verteren. De introductie-lijst moet je natuurlijk naar eigen inzicht toepassen. Dat staat ook in de introducerende tekst beschreven. De site is met name gericht op bv-kids,  maar ik vind het schema voor iedereen heel prettig!
Veel succes!
 
He hoi,

Ik ga eens in de twee weken ongeveer in de keuken staan voor mijn meisje en dan alleen de groentehappen. Fruit maak ik per dag vers, dat gaat lekker snel. Ik kook flinke hoeveelheden, pureer dit en vul kleine bakjes. Eerst waren dit ijsklontjesvormen, die blauwe van de Blokker zijn fijn, maar ze eet nu per maaltijd een halve vorm weg, dus dat zet geen zoden aan de dijk. Ging vanzelf, elke keer een blokje meer. Nu dus kleine bakjes. Ik heb ook altijd zakjes met gepureerde aardappel om met de groentepotjes te combineren op voorraad, heb je een combi van vers en potje. Tip, bij de AH heb je zakjes stoomgroente, zo klaar in de magnetron. Met brocoli, bloemkool en wortels bijvoorbeeld. Leuke recepten vind je op www.keukenkikker.nl

Jootje
 
Hai,
Ik heb overdag geen tijd om de hapjes vers te maken, maar wil wel dat mijn kind vers/eigen gemaakt eet. Ik ga dus een keer per tien dagen/2 weken een avond voor hem koken.
Ik maak de groente- en fruithapjes allemaal zelf, doe ze in potjes van Avent en vries ze in. Dit gaat echt prima. Elke avond haal ik er een fruithap en groentehap uit voor de volgende dag. Als ik ze nodig heb zijn ze ontdooid, ideaal.
Mijn kleine vent is wat betreft fruit helemaal gek op mango (gewoon schillen en pureren).
Bij de groente is rijst of couscous met broccoli of worteltjes favoriet. Helamaal lekker als er vis doorzit. Zalm of witvis kook ik gewoon even met de groente mee. Ook ditr is eenvoudig in potjes in te vriezen. Scheelt dagelijks een hoop werk en ook een hoop afwas/schoonmaak, want ik maak in een keer alles vies, in plaats van elke dag!
Mikky
 
Vanaf 6 maanden als volgt begonnen:

Appel/ peer/ meloen: schillen en in partjes snijden
Appel werd vnl klein gemaakt (lag d'r plankej vol met ministukjes appel) Peer zorgden we wel voor een goed rijpe (= wat zachter/sappiger)

druiven (pitloos): goed wassen en zo geven
banaan: schil een stuk eraf en van de banaan laten happen

hmmm, wat is er nog meer? Mango ook schillen en schijfjes geven, kiwi en aardbei pas na het eerste jaar aangezien daar voor het eerste jaar gauw allergische reacties geven. Kersen/perziken/nectarines komen pas nu weer in de winkel, dus die gaan we binnenkort ook maar eens in huis halen.

Tis allemaal niet zo moeilijk hoor.
 
Ken je de Rapley Methode al?
Zie (al eerder gezegd) borstvoeding.com.
Maar....de RApley methode is niet alleen voor BV-kindjes hoor!
Geldt voor alle kindjes.
Hoef je niets meer te pureren en is beter voor hun ontwikkeling.
Kijk op de site bij "voedselintroductie".

Succes!
 
Terug
Bovenaan