Hoe melk afbouwen tijdens avondritueel?

Onze dochter (18m) krijgt voor het slapen gaan nog een flesje melk. Dit hoort echt bij haar slaapritueel. Wassen, pyjama aan, flesje met boekje, tandenpoetsen, boompjes buiten welterusten wensen, lampje uit en naar bed. Nu komt ze de laatste tijd moeilijk in slaap (deels omdat ze in de middag nog te lang sliep, maar daar zit al verbetering in), flink huilen, ze blijft veel draaien en laat veel scheetjes. Ze valt ook meestal op haar knietjes in slaap, alsof ze haar buikje wil ondersteunen. Haar buikje voelt dan vaak ook niet echt ontspannen aan, als we bij haar gaan kijken. Ergens twijfelen we of het aan de melk ligt of dat ze misschien door het huilen (stopt na 10/15 min meestal) veel lucht binnen krijgt. We willen die avondfles dus eigenlijk gaan afbouwen en haar de nodige melk op een ander moment aanbieden. Maar hoe bouwen we die fles die zo’n groot onderdeel van haar slaapritueel is af? Afbouwen en alternatief aanbieden? Water/thee? Afbouwen en geen alternatief? Of in een keer stoppen en wel of geen alternatief? Ik vind het zo lastig omdat ze zo gek is op dat flesje en misschien ligt het niet eens aan de melk maar is het toch het binnenkrijgen van te veel lucht als ze huilt.

Lastig, bij ons dronk ze steeds de fles niet meer op. Zo zijn we dan ook gewoon gestopt. Vaak geven ze wel aan als ze het zat zijn.

Mijn dochter slaapt trouwens ook op de knietjes

Mijn dochtertje is ook 18 maanden en ik merk dat ze echt al veel begrijpt. Ik zou het haar dus ‘gewoon’ vertellen. Iets van ‘de melk is op’ of ‘je krijgt geen fles meer’ afhankelijk van hoe je het altijd omschrijft als ze hem krijgt. Misschien is het één of twee avonden gedoe, maar dan ben je er ook vanaf.

Je kan verschillende dingen. Verdunnen, verminderen dus minder cc erin. 
Thee of warm water kan ook natuurlijk.
Wij hebben het gewoon een keer niet gedaan. Kijken wat er ging gebeuren. Ze sliep gewoon! Ergste geval is dat ze het echt mist en er verdrietig wordt. Dan kan je 2 dingen doen. Doorpakken en anders troosten. Of toch nog geven en dan is ze er nog niet aan toe? 
Succes!

Die van mij is 18 maanden krijgt de fles nog en geeft zelf aan ja of nee soms hele fles soms 3 slokjes . En ja hij wilt ook nog soms nachtvoeding prima vanzelf geven ze dit aan soms 1 nacht niets soms een nacht wel

Wij gaven eerst een week wat minder cc's. Gewoon nog maar 60cc ipv een hele volle fles. Dat accepteerde ze prima. Dit was met 14 maanden. Na die week gestopt met de fles en vanaf toen een paar slokjes gewone halfvolle melk uit een gewone beker. Dat vond ze reuze interessant en ze heeft nooit meer om de fles gevraagd.
Dochters zijn nu 3.5 en 2 jaar en krijgen nog altijd voor het slapen gaan een paar slokjes gewone melk tijdens het boekje lezen.

Overigens slapen veel kindjes op hun knieën, dat is heel normaal voor kleine kinderen! M'n dochter van 2 doet dit ook nog steeds.

En dat moeilijk gaan slapen kan ook gewoon zo zijn omdat het even een fase is ofzo, hoeft echt niet met de fles te maken te hebben. Hier ist ook al maandenlang soms wel/soms niet gedoe met slapen. Soms gaat het een week goed, dan weer een week gedoe met inslapen en slaapt ze niet voor 21.00, terwijl ze nog maar een kort middagslaapje van 1.5 uur doet.

Maar proberen de fles eens te minderen lijkt me een prima stap. Of gewoon in 1x stoppen kan natuurlijk ook en dan zie je wel hoe ze erop reageert.

Ik zou gewoon een kopje thee geven IPV melk. Wie weet is dit interessant genoeg dat ze helemaal niet aan de fles denkt. 
Bij de laatste fles, zeggen dat het de laatste keer is en morgen drinken we thee. Kinderen zijn best flexibel.

Mijn zoontje van 1.5 krijgt ook nog steeds een flesje melk voordat ie gaat slapen.  Precies wat je zegt, het is een ritueel.
Maar als je wilt afbouwen: mss in de beker ipv fles? En langzaam elke dag iets minder geven of aanlengen met water en steeds meer water ipv melk?
Zo heb ik het met de ochtendfles afgebouwd.

Terug
Bovenaan