hoe met de poes

A

Anoniem

Guest
hallo allemaal

ik heb een klein vraagje. hoe jullie de kat hebben laten wennen aan de baby. en hoe heeft de kat gereageerd.  wij verwachten in juli ons 1e kindje en weten dus niet hoe we daarmee om moeten gaan.

we laten de kat wel in de baby kamer op het moment om haar niet buiten te sluiten. en verder weten we dat je de kat dezelfde aandacht moet blijven geven. maar hoe moet de rest.
kan iemand ons helpen

alvast bedankt

liefs wendy

Dit vraag ik me dus ook af aangezien onze poes vrij jaloers is aangelegd. Als ik aan de telefoon zit begint mevrouw al aandacht te trekken en indien nodig de boel af te breken.
Als ik in de kinderkamer ben laat ik haar meegaan als ze dat wil want buitensluiten maakt het inderdaad alleen maar erger maar toch maken we ons zorgen.
Ik weet bv zeker dat mevrouw straks pontificaal in de box gaat liggen en dat willen we dus echt niet hebben. Wat zouden we hiertegen kunnen doen?

x ing

Ik maak me ook wel een beetje zorgen over hoe onze poes gaat reageren op de baby. Ze houd niet zo heel erg van kleine kinderen. Maar gelukkig gaat ze kinderen zelf al uit de weg dat scheelt wel al, maar ja wat gaat ze doen als er op eens een kleintje altijd in huis is. Om aandacht te trekken heeft ze in het verleden al in mijn schoenen zitten te piesen die onder de tafel  waren blijven staan. En op truien die op een stoel bleven liggen. Zelfs op plastic zakken die op de grond lagen ging ze zitten.
Onze poes mag zowiezo al niet boven komen dus ze zal ook zeker niet in de kinderkamer komen. Ik laat dat nu ook niet toe omdat er een kleintje komt. Dan snapt ze er niets meer van als het op eens niet meer mag.
Ik heb ergens gelezen dat je zodra je de box neer gaat zetten, je er ballonnen in moet leggen. Katten houden daar niet van en als het goed is verdwijnt zo de intresse en zullen ze er ook niet in gaan liggen als er geen ballonnen meer in liggen. Ik ga dat maar proberen want ik moet er niet aan denken al die katten haren in de box. En voor het zelfde geld gaat ze er uit jalousie in zitten piesen of poepen.

groetjes
Wilma
18 wk en 3 dg

Ik moet zeggen dat het bij onze katten geen probleem heeft opgeleverd bij de komst van onze eerste.

Ze mochten altijd al boven komen en op onze slaapkamer (daarom doen wij de baby dus ook niet bij ons op de kamer).
 De babykamer was altijd open, echter toen de babyspullen kwamen hebben wij de deur dichtgedaan.
Altijd als wij inde kamer waren mochten zij er ook gewoon in. Dat is zo gebleven, ook toen de baby er was.

De woonkamer mogen ze alleen in als wij er zijn en dus kun je dan de box goed in de gaten houden.

Nu de tweede komt, gaan wij in het najaar de kattenbak van het kleine kamertje halen en gaat de deur weer dicht.

wel moet ik zeggen dat mijn katten al ouder zijn, ze waren 7 en 8 toen de eerste werd geboren en nu dus 12 en 11 als de tweede komt.
Ze zijn nog steeds niet gecharmeerd van ons kind. Hij is veel te druk en jaagt soms op ze. Dus als hij in de woonkamer is vluchten ze gelijk naar boven.
en als hij op bed is komen ze gelijk bij ons. En dan krijgen zij alle aandacht.

Af en toe heeft er wel eens een kat in de box gelegen, maar die joegen wij er dan meteen weer uit. Op een gegeven moment verloren ze daar de belangstelling voor.

En nogmaals zij vonden het eerder eng, dan interessant zo'n kind. Maar dat komt dan wellicht door het feit dat zij al heel lang alleen waren toen onze eerste werd geboren.

gr mama van MD

Net een heel verhaal getypt gaat er iets fout! Nog maar een keer dan.
De tip van de balonnen had ik ook gekregen van iemand. Schijnt goed te werken.
Gelukkig is het bij ons niet nodig geweest, hij had er geen interesse voor. Zet in ieder geval de box op tijd neer zodat de kat eraan kan wennen.
Toen onze zoon net was geboren heeft de kraamhulp hem bij de kat gehouden zodat hij eraan kon ruiken. Het schijnt dat ze dan door die geur de baby accepteren.
Onze vk vertelde zelfs dat ze aan honden wel eens de placenta geven om op te eten zodat ze de baby accepteren. Dat vond ik toch wel vies!
In ieder geval geeft onze kat geen problemen. Als ik mijn zoon op schoot heb en de kat komt kijken laat ik dat gewoon toe.
Succes!

Groetjes Anke

tja die box op tijd erin heb ik bij de eerste wel gedaan, maar deze komt rond de kerst....

en ja een kerstboom en een box is een beetje teveel in onze zithoek. Deze keer komt de box dus begin jan er pas in als de kerstboom weer weg is.

gr mama van MD

Hoi,
Bij onze eerste bevalling hadden wij 2 katten. Een oude jaloerse en een half wilde kat. Wij hebben ze bewust van de babykamer afgehouden omdat wij dat onhygienisch vonden en angst hadden dat ze op de baby zouden gaan liggen. Wij hebben toen een haakje op de deur gemaakt zodat wij de deur wel op een kiertje konden doen zonder dat de katten naar binnen konden.
Ik ben toen in het ziekenhuis bevallen. Toen wij thuis kwamen hebben wij de katten bij de maxicosi gelaten, zodat de katten konden ruiken aan onze zoon. Dat hebben we iedere dag gedaan. Wij wilden de katten ook niet in de box, maar dat is niet altijd gelukt.....Ze hebben onze zoon eigenlijk direct geaccepteerd, zijn nooit op hem gaan liggen. Onze zoon heeft toen hij begon te kruipen zelfs een keer de staart van de half wilde kat stevig vast gehad en is de hele woonkamer doorgeschoven achter die kat aan omdat hij zijn staart niet wilde loslaten....
In verband met allergie van mijn zoon hebben wij de katten weg gedaan, dus nu met de 2e op komst hoeven we er niet meer over na te denken.

Succes ermee,
Liefs Stanneke, 39 weken

Hoi allemaal,

Voor zover als ik weet kunnen katten en poezen zich heel goed aanpassen aan onbekende situaties.
Ze kunnen wel schuw zijn maar dat wil niet zeggen gevaarlijk.
Vaak vinden ze een baby enger als de baby hun haha.
Je moet je poes wel evenveel aandacht geven is wel belangerijk anders kan ik terretorium af gaan bakenen en binnen plassen als teken van heersing.

Ook heb je een bepaald medicijn en als ik me niet vergis heet het cortisone of iets in die richting en die werken kalmerend dus misschien als je een gestreste kat hebt kan dat ook helpen?

En ballonnen helpen inderdaad want dat is eng hahaha.
Mijn oude poes is net overleden en heb nu een poesje van 6 weken :) een hele lieve ( nog ... dat verandert nog wel ).

Anders kun je altijd bij de dierenarts terecht die hebben de beste tips.. dat zijn toch uiteindelijk de kenners :)

Succes allemaal !!

Liefs Esther

Terug
Bovenaan