HOE MOET HET????? combi BORST/FLES/BIJvoeding en afbouwen.

Hallo allemaal....
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer en word tot nu toe niet veel wijzer van de verschillende adviezen die ik hoor.

Ik heb een dochtertje van 6,5 maand oud. Ze heeft tot 6 maanden volledige borstvoeding gehad ( wel ook af en toe afgekolfde moedermelk) en is nu aan het wennen aan groentehapjes. Dit lijkt goed te gaan. Maar mijn vragen blijven me onzeker maken.

- Ze heeft 5 voedingen per dag. 's morgens 1 borst, de andere voedingen altijd 2. Op welk moment van de dag geef je de groente? Voor of na een voeding of ergens tussenin? En hoeveel.....en vervangt dit een borstvoeding? (Ze is erg stevig en dat op alleen borstvoeding, maar met bijvoeden moet ze niet dikker vind CB : 6 maanden en 9340!)

- Ik ga na lang denken voorzichtig beginnen met afbouwen van de  borstvoeding. Wil de ochtend en   eind van de middag / avond voedingen overhouden. Er moeten er dus 2 afvallen. Dus moet ik starten met flesvoeding. ( en dus wennen aan groente zoals ik hierboven schreef) Ik wil weten welke voeding ik het eerst afbouwen moet. Ben ook erg bang voor borstontsteking, als er nu al langere tijd tussen voedingen zit heb ik al een harde en pijnlijke plek in borst..... wie heeft er raad? Ik heb de tijd om de 2 voedingen af te bouwen tot januari, daarna ga ik namelijk weer aan het werk.

- is er iemand die een voorbeeld schema voeding heeft met hoe jullie het doen: combinatie borstvoeding/flesvoeding en bijvoeding.......

BEDANKT voor jullie hulp alvast. echt super dat dit forum er is! Groetjes, MIEKE

Hoi Mieke,

Ik weet niet of ik je kan helpen maar ik kan je mijn ervaringen geven.
Mijn zoon is nu ook bijna 6,5 maand.Tot 5 maanden heb ik volledige borstvoeding gegeven,ik ben toen gaan afbouwen(wel heel rustig)Als eerste heb ik de eenerlaatste voeding eraf gehaald(dat was bij mij om 19.00)Toen ik merkte dat mn borsten goed aanvoelde(dus niet pijnlijk)dit was na ongeveer 1 week,ben ik de tweede voeding eraf gaan halen...Dit doe ik dus nu 1,5 maand en dat gaat erg goed,zo kan je kindje ook rustig aan de flesvoeding(wat toch anders is)wennen.Tot 6 maanden heb ik hem dus 3 bv gegeven en 2 flesvoedingen.Nu hij 6 maanden is mag hij n fruithap en warm eten(jou dochter nog niet?)en is er nog 1 fles afgehaald,de laatste.Mijn schema ziet er als volgt uit.

06.45   bv
10.00 fruithap(n half potje van 6 maanden,of zelf gemaakte)
12.00 fles(200 cc)
Tussen 16.00 en 17.00 groentehap(heel potje van 6 maanden)
daarna als toetje een fles van 200cc erachter aan(drinkt dit dus niet altijd helemaal op,je moet t zien als n soort toetje)
20.00 bv.

Ik merk dat mijn zoon het er hier erg goed op doet en hij was zeker toe aan vast voedsel..Als jij n groentehap uit wil proberen zou ik dat tussen 2 voedingen in doen..
Maar wanneer mag jou dochter dan warm eten?

Nou,ik hoop dat je er iets aan hebt,veel succes
ps.Wat zegt het cb hierover?hoe je moet afbouwen bv,en wanneer je dochter n fruithap+warm eten mag(en er dus ook n voeding af kan)

groetjes Kim,mama van Esra

Ik wilde nog ff zeggen dat een combinatie van borstvoeding en flesvoeding prima gaat.
En als jij t nog prettig vind om 2 bv te geven moet je dit zeker doen...
groetjes

hoi Mieke,

Ik geef altijd als eerste advies om eens te kijken op www.borstvoedingsforum.nl

Het zou jammer zijn als je het niet kent, want  daar vind je allemaal moeders en ervaringsdeskundigen met allemaal dezelfde vragen (en antwoorden! ) als jij.
Stel daar je vraag eens en je krijgt meteen een boel adviezen.

Ik geef zelf nu voor de 3e keer bv, ons meisje is nu ruim 9 maanden oud.
Ik heb ook 6 maanden volledig gegeven en toen voorzichtig begonnen met bijvoeden.
Moet er wel bijzeggen dat mijn kindje nu 8400 gram weegt, rond de 6 maanden was ze iets van 6 kilo.
Maar vooral in het begin is bijvoeding letterlijk voor erbij.
Dus de belangrijkste stoffen haalt ze nog steeds uit jouw voeding!

In borstvoeding zitten alle belangrijke vitamines en mineralen, dat kun je moeilijk evenaren met bijvoeding.

In het begin is het dus vooral experimenteren met eten.
Kijken wat ze lekker vindt.
Wist je trouwens dat een kindje pas na 8 keer hetzelfde te hebben gehad iets kan herkennen?

Wij geven zelf de bijvoeding volgens de Rapley-methode, dwz alles in stukken aanbieden en niet pureren. Ook laten we ons meisje zelf eten, ze wordt niet gevoerd.
Het gaat geweldig goed.

Op het bijvoedingsforum kun je ook vanalles vinden over Rapley, als je dat interessant vindt.

Verder zou ik, als je een bv wilt vervangen door kunstvoeding, die voeding het eerste laten vallen die normaliter het minst prettig loopt. Bijvoorbeeld de late middag-voeding, vaak heb je dan toch al weinig voeding omdat je druk bent.
Bouw per week 1 voeding af, en let op voor stuwing.

De ochtend en -avondvoeding zou je nog heel lang kunnen geven!

Ik geef zelf gemiddeld nog 4 bv per dag.

Het is een heel verhaal, hopelijk kun je er wat mee.

succes, als je nog iets wilt weten hoor ik het wel.

groetjes Linda

Terug
Bovenaan