Hoe moet ik in hemelsnaam rustiger aan doen?

Ik ben overstag, ik ben er voor mezelf ook uit dat ik wat rustiger aan moet doen. Ik slaap slecht en heb vooral snachts geregeld harde buiken. Vooral vanachts, ik had tranen in mn ogen zo'n vervelende pijnlijke harde buik had ik.
Ik voel me ook nogal hormonig. Ben een beetje down en heb geregeld waterige ogen.
Mn man word geiriteerd als ik zeg dat ik een harde buik heb. Hij neemt het mij kwalijk als het niet goed zou gaan met de baby doordat ik niet rustig aan "wil" doen. (ik ken hem, dit overdrijft hij zwaar om mij dit duidelijk te maken)
maargoed, ik wil heus wel rustiger aan doen maar ik zie niet in hoe. Ik zeg dan tegen hem; moet ik zoals vandaag maar geen boodschappen doen, niet stofzuigen, geen was draaien en ophangen?
het huishouden niet doen is toch ook geen optie. Hij werkt veel dus ik vind het logisch dat ik meer in het huishouden doet. Hij doet in t weekend gewoon mee met t wassen en stofzuigen. Maar vooral doordeweeks op mijn vrije dagen kan ik echt niet op de bank naar een rommelig huis gaan zitten kijken. Ik kan dan niet rustig zitten terwijl ik weet dat de wasmand uitpuilt. Of moet ik dat wel doen?
Ik werk drie dagen en heb dus al een dochter van 1,5. En mijn man heeft een zoon die van woe tm zo bij ons is.
iemand tips?
 
Probeer voor jezelf op een rijtje te zetten wat echt belangrijk is in het huishouden en maak desnoods een schema wanneer je wat wil doen. Je hoeft echt niet iedere dag het hele huis te doen bij wijze van. Je zegt dat je man geïrriteerd raakt als je teveel doet. Daarmee geeft hij eigenlijk al aan dat hij het niet erg vindt als jij wat minder doet en hij dus meer zou moeten doen. Zelf zorg ik dat ik de was in het weekend doe (hoeft ook niet iedere dag)en dan laat ik mijn man de zware wasmanden tillen. Ook stofzuigen doe ik niet zelf. Mijn man werkt ook veel (6 dagen in de week), maar toch doet hij ook een hoop in huis. Wat dat betreft ben je samen zwanger: ook je man mag wat lasten ipv alleen de lusten ;-). En probeer gewoon te accepteren als het even iets rommeliger is dan anders. Ik weet het, dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want bij mij duurde het ook even voor ik het accepteerde. Ik had al heel vroeg last van mijn bekken (met 6 weken al), waardoor ik ook rustig aan moest gaan doen.
Succes ermee en denk vooral even aan jezelf!

Liefs Wendy
29w 6d
 
Als je echt rustig aan moet doen, moet je dat ook echt doen. Vooral aangezien je ook nog een dochtertje hebt rondrennen en nog werkt. Het is en blijft ontzettend lastig maar je man zal er toch aan moeten wennen dat hij gewoon meer moet overnemen met oog op jou en de baby.

Ik moet zelf ook rustig aan doen (ben 32w2d en heb wat complicaties), en dan dus ook heel rustig. Mijn vriend heeft naast zijn schoolwerk en colleges het hele huishouden te doen inclusief boodschappen enzo. Dat niet elke dag alles netjes aan kant is en opgeruimd zal ik toch maar aan moeten wennen, en dat is inderdaad niet makkelijk als je er de hele dag tegenaan zit te kijken.

Denk aan jezelf en de kleine en ga je echt niet teveel uitsloven hoor, een dagje niet stofzuigen mag ook :) doe rustig aan.

Liefs
 
Ik denk dat het goed is dat je voor jezelf prioriteiten moet stellen. Wat is belangrijker: een opgeruimd huis of jouw gezondheid? Ik snap wel dat er afentoe gepoetst moet worden, maar in een huis wordt geleefd en dat mag je soms ook zien. Ik was voorheen echt een pietje precies en kon maar bezig blijven. Na een zware burnout ben ik goed met mijn neus op de feiten gedrukt en kan ik beter een stapje terugdoen. Ik zit nu ook lekker met mijn benen omhoog, terwijl de vaatwasser nog uitgeruimd moet worden, er moet eigenlijk gestofzuigd worden en er ligt nog een was die gevouwen moet worden. Maar, dat loopt niet weg. Verder heb ik ook nog 2 kindjes rondrennen, waarvan er een naar school toe moet. Het is moeilijk om dan rustig aan te doen, maar voel je niet schuldig als je een keer lekker op de bank zit. Wat ik nu vaker doe, is een leuke DVD voor de kids opzetten, zodat zij lekker tv kunnen kijken en dan kan ik ook even rusten op de bank. Niet altijd even verantwoord, maar voor mij wel heel belangrijk. Luister in ieder geval goed naar je lichaam en laat de rest maar even de rest.
 
Heey meid,

Ik herken je probleem, ik moet zelf ook rustigeraandoen. (ben nu 23,5 wk) Ik heb ervoor gekozen om een dag minder te gaan werken. Ook doet mijn man de zware dingen zoals stofzuigen, wasmanden tillen en boodschappen doen. Ook doe ik alles in een rustiger tempo. Volgens mijn gyn is het geen rpbleem als ik bezig ben, zolang het maar in een rustig tempo is. Dus doe ik nu 15 min over een wasmand opvouwen ipv 5. Ik laat mijn dochter van 2,5 helpen (vind ze helemaal leuk) en verder alles dus in een rustiger tempo. Ik weet natuurlijk niet hoe jouw situatie is dus ik zou kijken wat voor jou het zwaarst is en dat minderen of toch aan anderen overlaten. Is moeilijk maar je kindje is toch wel iets belangrijker dan de was denk ik dan maar!!

Succes!!
Liefs ciomama
 
ohh dit verhaal had ik zelf kunnen schrijven maar dan heb ik zelf nog geen kindjes rond lopen ....

gewoon alles echt rustig aan doen ,, ipv iedere dag stofzuigen dan maar om de dag ,,, opruimen ja of je spullen nu in de kast liggen of netjes gesorteerd ... ik had zo iets dat komt wel weer een keertje ... doe het echt rustig aan meid ik ken jou verhaal precies ik ben nu zelf 34 weken en ben echt afhankelijk van me moeder die hier komt stofzuigen en dweilen ,, ivm met me hondje ,,, het word alleen nog maar erger hihi ... en vergeet niet dat je kindje in je buik belangrijker is dan een volle stofzuigerzak ;)
als je eenmaal bevallen bent komt de kraamhulp je huis wel weer mee op orde brengen .... nog maar een paar weken !!! ik hoop dat je er iets aan hebt wat ik voor je geschreven heb !
 
Het jezelf zo makkelijk mogelijk maken is wat ik doe...ik heb dan wel geen harde buiken,maar wel een energievoorraad van nul en na alles wat ik doe moet ik meteen uren bijtanken.

Stofzuigen hoeft echt niet elke dag, desnoods om de 2 a 3 dagen. Boodschappen kan je desnoods (bij de appie dan..) tot in de keuken laten bezorgen en bij de meeste andere winkels zijn ze meestal erg vriendelijk als het gaat om inpak- of sjouwhulp. En je man mag natuurlijk ook gewoon meehelpen :) Die van mij draait 3ploegendiensten maar helpt vrolijk mee met het opvouwen van de was, stofzuigen, bedden afhalen... Alles wat ik op dat moment even niet aankan.

Eerlijk is eerlijk, op veel momenten is het hier een huishouden van Jan Steen. En het leuke is dat niemand er last van lijkt te hebben :) De kinderen speleb vrolijk door en vermaken zich opperbest, visite accepteert het dat het wat rommeliger en minder schoon is dan anders, en ik weet dat het vanzelf wel weer beter gaat als de kleine er eenmaal is en iedereen weer boven jan is.

Succes ermee, en doe vooral rustig aan!
 
Terug
Bovenaan