hoe moet je helpen?

Mijn zoontje is 4 1/2 jaar en gaat naar de gemengde  groep 1 en 2. De citotoest voor jongste kleuters heeft hij heel goed gemaakt, maar toch heeft hij moeite met het uitvoeren van werkjes. Hij is nog jong, maar toch hebben we nu al het idee dat hij faalangst heeft. Hoe kan ik hem thuis daarom het beste begeleiden? Als we thuis knutselen, tekenen of een spelletje doen? Kan ik dan het beste op zijn niveau mee doen,  op mijn eigen niveau meetekenen en spelen of ertussen in gaan zitten, maar dan net boven zijn vaardigheden of toch nog een stukje verder? Nu probeer ik iets boven zijn kunnen te werken, om hem te stimuleren. Maar nu komt hij vaak tot niets, gewoon kijken en als ik hem stapje voor stapje begeleid doet/kan hij het wel. Op school precies zo. Hij speelt heerlijk, heeft een grote fantasie en vindt spelletjes doen en voorlezen  fantastisch.  Verder heeft hij een pienter zusje van 2 3/4 jaar, die bijna evenveel kan als hij. Sommige dingen lukken haar nog eerder dan hem, maar gelukkig  loopt ze in het  meeste nog iets achter op haar grote broer. Natuurlijk prijzen we zowel hem als haar regelmatig de hemel in. Maar toch...
 
Een reactie op mezelf, omdat ik andere eventueel zoekende ouders de waardevolle tip niet wil onthouden. Bij faalangst is het het beste bij aanbieden van (knutsel en leer)werkjes onder het niveau van je kind te gaan zitten. Succeservaringen aanbieden en van daaruit op te klimmen.
 
Terug
Bovenaan