Hoe nachtelijke voeding afbouwen? Ben nu aan het afkolven.

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik heb even een vraagje over het afbouwen van de borstvoeding. Ons zoontje (3.5 week oud) slaapt sinds een week door van 23.15 uur tot 6.00 uur. Nu zijn we daar heel blij mee, alleen ikzelf word rond 3.00 uur wakker omdat mijn borsten vol melk zitten. Nu wil ik eigenlijk deze voeding dus laten vervallen. Ik ben het nu aan het afkolven, zodat ik een voorraadje kan aanleggen, maar doe nu dus geen oog dicht en kan zelf nu niet doorslapen. Als ik niets doe dan lekt de melk uit mijn borsten via mijn pyama in bed (zelfs met zoogcompressen en beha om). Hier ben ik dus ook niet blij mee. Hoe kan ik het beste dit probleem oplossen? Toch afkolven, dus elke nacht rond 3.00 uur wakker worden of toch een paar dagen proberen mijn pijnlijke borsten te negeren en hopen dat de productie ervan 's nachts terugloopt?   Of alleen de spanning er wat af masseren? Heeft iemand hier ervaring mee of adviezen?

groetjes!

Hoi greenmango,

Ja het is even lastig als je een voeding  wil afbouwen, maar het gaat vaak na een paar dagen tot week wel over. Ik  masseerde zelf alleen ff de spanning eraf en sliep dergelijke nachten met een  katoenen elastisch hemd die een maatje kleiner is(daardoor sloot-ie goed aan),  daaronder had ik een opgevouwen hydrofielluier(over mijn borsten dus) en over  mijn hemd een beha,  zodat alles goed op zijn plaats bleef zitten. Eventueel verwisselde ik 's nachts,  als ik de spanning  ging wegmasseren, de hydrofielluier. Ik geef eerlijk toe, het zag er niet uit, maar het werkte wel....haha

Groetjes, Yvette

Wat je kan doen is idd wachten tot het overgaat. Dat duurt een paar dagen tot soms wel enkele weken. (het lekken wordt dan wel minder hoor). Wat je ook kan doen, is steeds 10 cc minder kolven. Elke hoeveelheid hou je dan 2 of 3 dagen vol, en dan weer 10 cc eraf. De derde optie is het kolven steeds naar een later tijdstip verschuiven! Dus om de paar dagen een half uurtje later kolven, totdat je op de ochtendvoeding uitkomt!

Of natuurlijk een combinatie van tijd verschuiven en minder kolven!

Succes

mama van Navara

Geen bh en zoogkompressen gebruiken 's nachts! Ja, dat klinkt heel onhandig, maar doordat je dat doet, worden je borsten gestimuleerd om meer melk te maken. Je kunt beter een badlaken dubbelvouwen en daarop slapen. Dat vangt de melk dan op.

En over het 's nachts kolven: ik zou de wekker er niet voor zetten nee. Maar als je wakker wordt omdat je borsten pijnlijk vol aanvoelen, dan zou ik wel even kolven tot het niet meer pijnlijk voelt. Niet helemaal leeg dus.

Gaat vanzelf wel over. En nog waarschijnlijker: grote kans dat je zoontje over een tijdje wel weer wakker wordt voor een voeding 's nachts en dan is het probleem ook gelijk opgelost

Groetjes,
Helena

Hoi,

Je kunt ook wel eens lilly-pads gebruiken, dit zijn ook compressen maar dan van een speciaal luchtdoorlatend siliconen.

Dit zijn zo gemaakt dat je ze kunt dragen zonder bh, het blijft als het ware plakken. Doordat je het op een speciale manier aanbrengt drukt het je melkkanaaltjes dicht en ga je niet lekken.

Het is wel luchtdoorlaten dus je krijgt geen warmte stuwing ofzo.

Ik weet niet of je het kent, maar je kan het eens googlen om te kijken wat het precies inhoud.

Ze kosten wel 23 euro, maar je kan ze blijven gebruiken en steriliseren, de gewone wegwerp pads kosten alles bij elkaar ook zoveel.

Wie weet is het iets voor je.

Groetjes Anouk

Toen ik met de nachtvoedingen ging stoppen heb ik enkel de druk eraf gekolfd en dat wat ik moest kolven was steeds minder... op een gegeven moment kon ik de hele nacht door zonder te kolven!

Succes!

Hoi,

Bedankt voor  jullie adviezen. Ik ga ermee aan de slag en het een en ander uitproberen!
 :)

groetjes Angélique

Terug
Bovenaan