Hoe nu verder?

Pfoeh ik weet het even niet meer dus ga even schrijven.
Vorig jaar april begonnen met proberen voor een 2e. Ons eerste kindje was eerste ronde raak, dus we waren al lichtelijk teleurgesteld dat het langer duurde ;) I know heel slecht!

Ovulatietesten erbij gepakt en zo gaan monitoren. Toen in september vorig jaar geen positieve ovulatietest. Maar vreemd genoeg wel zwanger. Helaas was dit een buitenbaarmoederlijke zwangerschap en moest dit dus worden afgebroken. In november ben ik geopereerd en is er één eileider verwijderd. Met de opmerking van de gynaecoloog dat 'alles' er verder gezond uit zag en dat ik zo weer zwanger kon worden (Quote: "ik zie je in februari ;)"). De rechter eileider zou het wel oppakken en de kans op zwangerschap was nét zo goed als bij iedere andere vrouw. Uhuh... of course....
In december '21 werd ik weer ongesteld en zijn we weer gaan proberen.

Inmiddels zijn we 7 rondes verder en gebeurt er nog niks. Daarbij komt dat mijn cyclus ontzettend onregelmatig is (was voor de operatie ook al wel zo). 33 dagen is de 'standaard' zeg maar, maar in februari was het 38 dagen, juni 34 dagen en nu weer 38 dagen. Ik kan dus nergens op bouwen. Ook deze maand dus geen positieve ovulatietest gehad (maar kan dus zijn dat die ovulatie veel later kwam). Heel erg frustrerend.

Ik eet gezond, sport regelmatig (niet overmatig), gebruik foliumzuur, zink, selenium en sinds kort ook maca. We hebben de conceptiecup geprobeerd (al 6 maanden nu, werkt dus niet :') ) en ik loop bij de acupunctuur.

Kijk, ik begrijp dat zwanger worden op zichzelf al heel wonderlijk is. En dat het gewoon een kleine kans is als het al lukt. Maar die onregelmatige cycli word ik echt niet goed van. We zijn niet zulke klussers dus we timen dat meestal. En na 5x zijn we er dan wel weer klaar mee (we willen het ook niet tegen onze zin in doen). Maar met onregelmatige perioden zitten we er soms dus volledig naast. Want je begint toch een beetje vóór ovulatie. En soms komt die positieve ovulatietest dan dus pas een week later en dan is de zin er echt wel vanaf. Sowieso na 15 maanden klooien en op commando is de lol er wel vanaf.
Oja, en dan heb ik ook nooit doorzichtig rekbaar cervix slijm. Wel dat het heel waterig/wit is, maar niet die rekbaarheid. Het gekke is dat ik wel eens rekbaar slijm heb geconstateerd 2 dagen ná een positieve ovulatie. Alsof mijn lichaam het dan ineens gaat afstoten ofzo?

Iemand nog een idee hoe nu verder? Inmiddels zijn we 15 maanden onderweg en ik weet gewoon niet waar we goed aan doen. Toch weer naar de huisarts voor die onregelmatigheid? of gewoon maar accepteren dat dit het is en door modderen?

Ik verwacht geen ultiem antwoord hoor! is alleen al fijn om het even van me af te schrijven richting dames die ook proberen zwanger te worden en begrijpen hoe frustrerend het soms kan zijn.
 
Ik denk dat de enige optie toch echt is om door te blijven testen met ovulatietesten, zelfs als je denkt dat je hem eventueel gemist hebt oid hij kan ineens op een later moment in je cyclus positief zijn. Die testen kun je het beste elke dag rond 12 uur smiddags doen en niet al te veel drinken van te voren.

En qua seks, het is lastig en ik begrijp jullie zeker dat de spontaniteit eraf is en als je toch geen positieve ovulatietest hebt dan voelt zo’n ‘moetje’ al helemaal niet meer fijn.

Misschien tussen je menstruaties door elke 5/6 dagen toch proberen op een moment dat voor jullie het fijnste voelt, op die manier zit het met een beetje geluk altijd 1 keer in je vruchtbare periode.

Maar omdat jullie nu al een tijdje bezig zijn voor jullie 2e kindje zou vervolgonderzoek ook goed op zn plek zijn. Wellicht diegene die zo lakoniek deed maar even omzijlen en bij een ander om advies vragen!
 
Hoe vervelend ook voor jezelf, voor medici is een cyclus die een paar dagen varieert geen onregelmatige cyclus. Voor hen moet er echt veel meer verschil inzitten dan 33-38 dagen. En de arts heeft inderdaad gelijk, kansen met 1 eileider zijn niet kleiner dan met twee. De andere neemt inderdaad de taak over, dus je kansen zijn niet kleiner geworden. 
Ik zou zelf even langs de huisarts gaan. Wellicht willen ze met je meedenken, aantal onderzoeken uitvoeren. Al is het maar voor je eigen geruststelling!
 
En wat ik nog vergeten was : de ‘mijn kalender’ app is ook een goeie. Als je ongesteld wordt, kun je in principe terugrekenen wanneer je ovulatie was. Als je in die app je menstruaties bijhoudt en de momenten dat je seks hebt dan weet je achteraf tenminste of je seks hebt gehad in je vruchtbare periode of dat je dat toen hebt overgeslagen. Stel je hebt toch elke maand seks rondom je ovulatie en het lukt maar niet, is dat handig om inzicht in te hebben. Wellicht overbodig en doe je dit al maar goed
 
Thanks! Ja die apps heb ik inderdaad al :) Meestal zitten we wel goed (of zoals nu nog nét 1x in de vruchtbare periode). Maar het geeft in ieder geval wat inzicht.
En @Ananass, ja I know, precies mijn probleem, ik denk ook niet dat de afwijking zo spectaculair is (wel vervelend idd). 
 
Frustrerend he? Zeker als je dacht dat het weer gelukt was maar de zwangerschap toch niet door mocht gaan wordt je geduld wel op de proef gesteld.

Mijn cyclus werd met omega 3 capsules een stuk regelmatiger, misschien dat je dat nog kan proberen (vooral als je niet regelmatig (vette) vis eet). Al is 33-38 dagen niet heel erg onregelmatig gelukkig. 

Verder zou ik in jullie geval waarschijnlijk de frequentie van het seks hebben omlaag brengen tot je een positieve ovulatietest hebt, zodat je dan nog een beetje 'zin' overhebt zegmaar. En wellicht die conceptiecups gewoon even vergeten, want als je daar ook nog mee bezig gaat is het nagenieten na seks wel helemaal vervangen door bezig zijn met de kinderwens lijkt me. Als dat ervoor zorgt dat jullie op het moment dat het er toe doet geen zin meer hebben, dan werkt het alleen maar averechts lijkt me.

Ik heb na mijn bbz ook een eileider moeten laten verwijderen, mij werd verteld dat ik daarmee 70-80% van de normale kans op zwangerschap had, omdat die ene eileider niet alle eitjes opvangt die springen, maar wel meer dan de helft van de eitjes. Maar wellicht zijn de inzichten op dat gebied nog wel verder bijgesteld sindsdien, mijn operatie was in 2019.

Hopelijk mag het snel wel gaan lukken! 
 
Terug
Bovenaan