Hoe oefenhapjes uitbouwen?

<p>Dag dames,</p><p>Hoe zijn jullie de oefenhapjes gaan uitbouwen?</p><p>Mijn zoontje is nu 5.5 maand en krijgt meestal 1x per dag een groente of fruithapje. Ik heb gelezen dat je eerst 1 smaak een paar dagen moet geven, en dan een nieuwe smaak enz. Daarna pas smaken mengen. Ik geef nog steeds 1 smaak per keer.</p><p>Wanneer zijn jullie gaan mengen? En vanaf wanneer zijn jullie brood gaan geven? Ik ben zo bang dat hij stikt in brood. Vast een onredelijke angst, maar ik zou niet weten wat ik dan moet doen. </p><p>Ik wil het graag goed doen met de hapjes, maar ik weet niet zo goed hoe. </p><p> </p>

Hoihoi
Ik ben met 6 maanden gaan mengen. En ben mer de 4 maanden begonnen met sochtends fruit savonds groente  dus 2 hapjes  per dag. En in het begin gingen er misschien  3 lepels per hapje in. Vandaar dat het ook oefenhapjes heet. En daarna word dit steeds meer want dan gaan ze het lekker vinden 
Vanaf 6 maanden mogen ze brood ook de korstjes. ik vind het ook nog heel spannend keer op keer dat ik hem brood  geef. Maar ze herstellen  zich vaak goed zelf als er een stukje blijft hangen.
Evt soppen in de melk is ook een optie voor de eerste keren.
En met de hapjes ze mogen met de 6 maanden groente vlees aardappels  dus dit leek me dan ook het juiste moment de fruithapjes en groente  hapjes te gaan mengen

Op de site van Olvarit staat een voorbeeld schema. Ik heb die losjes gevolgd, hoewel ik nu met 6,5 maand nog niet alles geef in de voorgestelde hoeveelheden... Ons kleintje heeft last van verstopping door het vaste voedsel, dus we bouwen rustig op.
Sinds dat ze 6 maanden is, krijgt ze in de ochtend een fruithapje van ca. 50-75 gram, in de middag een broodkorstje en stukje komkommer (om te knagen) of een beetje gepureerde avocado en in de avond een hapje met ca. 75-100 gram groenten en ca. 25-50 gram aardappel/bataat/couscous (iets aan koolhydraten, maar die zorgen voor extra verstopping dus we doen voorzichtig,). Af en toe krijgt ze wat ei of pindakaas bij het broodje, om allergie te helpen voorkomen. En soms een maisfinger of stukje groente als snack.
Als je erg angstig bent voor situaties waar je kleintje kan verslikken/verstikken, kun je misschien een ehbo cursusje doen voor baby's. Ik heb een gewoon ehbo diploma, elk jsar opfriscursus. En daardoor ben ik eigenlijk niet bang dat ik niet zou weten wat ik moet doen.

Een kinder EHBO cursus kan sowieso geen kwaad, maar ze stikken niet snel ook al lijkt dat soms wel. Soms gaan ze kokhalzen, maar dat komt omdat het wurgreflex nog vrij voor in de mond zit. 
Als voorloper van brood kun je ook een cracotte geven. Die brokkelen af en smelten als het ware. Brood kreeg mijn dochtertje toen ze bijna 6 maanden was. Ook rijst pasta en aardappel kreeg ze toen ze ca 5,5 maand was.  Vis, vlees en ei ook rond de 6 maanden. Fruit erbij toen ze 3 weken groenten had gehad.
Groenten en fruit hoeven niet per se een paar dagen achter elkaar, als je nieuwe smaken maar regelmatig laat terugkeren zodat ze eraan wennen en blijven waarderen.
Het Voedingscentrum heeft ook veel tips en schema's.

Cracotte goed idee. 
Hier met 6 maand stukje brood gegeven in ze wangetje geduwd maar ik had het idee dat hij er wel in stikte liep helemaal rood aan. Uiteindelijk kwam het stukje brood er uit met alle melk van een uur daarvor. Wel even schrikken. 

De oefenhapjes bouw je uit door steeds wat meer aan te bieden. Brood enzo pas vanaf 6 maanden geven. En je geeft dan wat je kleine op kan. Dus hij geeft zelf aan wanneer hij genoeg heeft. Dit kan de ene keer al na een paar hapjes zijn en de andere keer eet hij alles wat je wil geven op. Mengen kun je langzaamaan al wel gaan doen maar je zou ook kunnen wachten tot 6 maanden. 
Op de site van het voedingscentrum staat een handig schema met de hoeveelheid wat je per maand zou kunnen geven. Dit is een voorbeeld want elke baby is anders. Ook staan er veel artikelen en filmpjes op over het voeden van je baby. Als je met 6 maanden op controle komt bij het cb kunnen hun je ook veel erover vertellen. 
Om je baby alvast een beetje te laten wennen aan dat hij uiteindelijk op bepaalde tijden eten krijgt zou je wel een fruithapje sochtends kunnen geven en het groentehapje eind van de middag. Als je dan straks met brood enzo mag beginnen kun je dat rond de middag gaan geven. 

Met 4 maanden begonnen met oefenhapjes van groente. Dit vond ze zo lekker en ging er meteen goed in dat we 2 weken later ook fruit gingen proberen.
Eerst inderdaad 1 smaak maar dit is ook meer dat als ze een allergische reactie krijgen, je weet waar het van is.
Onze dochter is nu 6,5 maand en krijgt 200 gram fruit en 200 gram aardappel/rijst met groente en vlees/vis.

Ik ben groentes gaan mengen toen ze 5 maanden was en voeg sinds ze 6 maanden is aardappel toe. Sinds vorige week ben ik ook begonnen met rijst/vlees/vis.
Brood vind ik ook nog eng dus ben daar niet actief mee bezig. Als ze het krijgt dan pak ik een stukje van 1 bij 0,5 cm waar wat boter op zit en dit hou ik dan voor haar mondje zodat ze het zelf kan pakken. Hierbij goed opletten dat ze niet alles gaan verzamelen tegen het gehemelte. Regelmatig even kijken/voelen of er daar niks meer vastgeplakt zit.
Mensen hebben ook al vaak gezegd dat het zo een kleine kans is dat ze er in stikken omdat het kots reflex heel sterk is. Maar toch haha.
Succes! :)

Terug
Bovenaan