Hoe om te gaan met gehersenspoelde stiefkinderen?

<p>Dag lieve mede-lezers,<br />De titel zegt het eigenlijk al wel… Hoe kunnen mijn vriend en ik omgaan met zijn kinderen die zwaar tot aan het ziekelijke aan toe worden gehersenspoeld door moeder…<br />Mijn vriend heeft een relatie van 10 jaar achter de rug waar 3 kindjes uit zijn geboren, helaas bleek deze relatie vol list en bedrog en heeft mijn vriend vorig jaar de relatie beëindigd.</p><p>Nu lopen ze samen bij een mediator voor een goede omgang voor de kinderen, maar alles maar ook echt alles word er aangedaan om mijn partner en mij dwars te zitten….<br />Zijn kinderen worden zo ziekelijk opgestookt door moeder en haar familie dat het voor mijn vriend bijna emotioneel ondragelijk is om zijn kinderen nog te zien.<br />Nu denk je van wat is er zo ondragelijk?<br />Zijn oudste kind beschuldigd hem van mishandeling, dat hij hun altijd alleen liet, nooit voor hun zorgde etc etc etc.<br />Nou is juist het mooie van het verhaal, moeder was tijdens hun relatie altijd de weekenden en avonden de hort op met jan en alleman en mijn vriend zat als een lullo thuis met de kinderen en werkt daarnaast ook nog dik 60 uur terwijl moeder weigert te werken….. en alleen maar over geld kan praten.</p><p>Mijn vriend heeft altijd een onwijs goede band gehad met zijn kinderen ( ik ken mijn vriend als jaren en onze kinderen elkaar ook) vandaar dat ik dit weet. Maar zijn kinderen zien hem nu zo erg als de slechterik en hij word voor van alles uitgemaakt van vies is en dan zeggen ( dat zegt mama)</p><p>Ik zie mijn vriend hier gewoon aan kapot gaan en voel mij zo machteloos en kan mij verder nergens mee bemoeien, mijn vriend is nu zover dat hij echt zoiets heb van door dit gezeik en gestook wil ik mijn kinderen niet meer zien, zeker na van het weekend.. we haalde de kinderen op en hij werd al door zijn kids bij zijn voornaam genoemd en daarna werd er alleen maar geklaagd uit het niets : papa je bent stom, papa we willen niet naar jullie, papa jullie zijn niet lief, mama is de liefste.<br />Als wij dan vragen van wie zegt zit allemaal zeggen de 2 kleinste ( 3/5 jaar) dit zegt mama tegen ons.<br />Ook zijn oudste kind die mee komt doet er alles aan om ons dwars te zitten en liegt ook de hele boel bij elkaar, zo kregen wij van moeder een BRAND appje hoe wij het in ons hoofd haalde om continu met ons telefoon te zitten en wij ontkrachten dit kort want het is niet zo naast zijn 3 kinderen en mijn 2 kinderen hebben wij echt geen tijd om met onze telefoons te zitten, maar het mooie is oudste kind doet zelf niks anders de hele dag.<br />Wij doen er eigenlijk alles aan om de kids een fijn weekend te geven maar niks is goed, ze willen vermaakt worden en willen alleen maar uitjes ( pretpark, zwemmen, monkey town etc etc) maar dit kan gewoon niet ieder weekend dit kost ook een hoop centjes.</p><p>Nu is het zo dat mijn vriend geen eigen woning heeft en tijdelijk bij mij inwoont en ik stel mijn huis de weekenden beschikbaar zodat hij zijn kids bij mij kan zien, maar ik neig er heel erg naartoe omdat dit zoveel onrust veroorzaakt door moeder en kinderen om de omgang stop te zetten.<br />Ik zie mijn vriend hier echt door naar de klote gaan en wil mijn eigen kinderen deze onrust ook niet aan doen.<br />Maar met moeder of haar familie valt niet te praten want dat is echt familie list en bedrog, wij maken ons grote zorgen om de kinderen, ze lopen al bij psychologen maar ook daar word alleen maar gelogen en mijn vriend staat echt machteloos.<br />Heeft iemand een tip of idee wat wij hier mee kunnen?<br />Graag zou ik met iemand in contact komen hierover want mijn vriend neigt echt naar definitief contact verbreken met zijn kinderen omdat die zo geestelijk ziek worden gemaakt door moeder maar hij wil niet te snel opgeven maar hij is al een jaar aan het vechten en eens is de koek op!<br />Wij zien gewoon nu dat zeker in Nederland, vaders heel weinig recht hebben en zeggenschap en hoe makkelijk het is om een vader in een zwart daglicht te zetten.<br />  Veel liefs,</p><p>Een wanhopige vriendin</p>

Hele lastige situatie! Ik kan alleen als advies geven (als vroeger kind zijnde geweest van zo'n ongezonde situatie) dat het contact verbreken zal worden gezien als een bevestiging is op wat er over je vriend gezegd wordt. Ook is het niet te zeggen dat de relatie later hersteld kan worden en daar kan hij zijn leven lang spijt van houden.
Heel veel succes ? 

Wauw zo herkenbaar 
En ergste nog de jongste dochter van me partner bedreigde mij baby in mijn buik ik was klaar mee contsct is ook over. Zijn ex die niet goed wijs is en de jongste die ook niet goed snik is zo veel gepikt en gedaan . En liep zo uit de hand dat we er een punt achter zetten 

Daarbij wij werden zeker me man overal voor uitgemaakt. Ik ken ook situaties waar con5act verbrak en uiteindelijk na mater ouder kinderen worden goed komt ook met zijn oudste dochter daar hebben we nu zo goed contsct mee maaar zei werd opgestookt door der zusje en moeder. 

De jongste is nu volwassen maar die mag een hele hoop goed maken al durft ze hier voor de deur te komen ik ben er niet klaar voor nog lang niet en me man ook niet zo diep diep heeft ze ons geraakt
Zijn ex heeft nu nieuwe vriend en hopen dat wij nu met rust worden gelaten door haar. Door alles wat we mee maakte gingen wij door wij wisten wat goed was 
Ik ga niet in detail  trade anders stuur je maar je mail adres en mail ik met je als steun 

Oef wat lijkt me dit lastig zeg! 
Ik begrijp (nou ja, "begrijp", want heb zelf nooit in de situatie gezeten) het dilemma waar jullie voor staan maar het contact verbreken lijkt me hierin echt de laatste stap, als het écht niet anders kan, dat lijkt me namelijk zowel voor je vriend als voor de kinderen niet wenselijk op den duur.
Maar goed, wat dan nu.. Ze lopen bij de psycholoog zeg je, is het een idee dat jouw vriend een keer meegaat naar de psycholoog?

Hoi hoi,

onwijs bedankt voor je berichtje, ik zou graag via de mail in contact met je willen komen.
mijngeheimpje2020@outlook.com

groetjes,
Anous

@Mikkie

Bedankt voor je reactie, het is echt een slopende situatie en ook is mijn vriend al meerdere keren mee geweest naar de gesprekken met de psycholoog, alleen zit moeder er ook bij die haar kids van te voren goed heeft geinstrueerd en komen ze geen stap verder, ook zegt zij continu de afspraken af dus zit er zoveel tijd tussen dat behandeling voor de kids eigenlijk geen zin heeft. Ze is erg zorg vermijdend en dit zien ze daar gelukkig nu ook in maar dan nog lost het weinig op want de kids wonen bij moeder en mijn vriend kan weinig doen.

Als je het idee hebt dat de ene ouder de kinder opzet tegen de andere ouder, dan zou je dat kunnen zien als geestelijke kindermishandeling. Bijna een reden om de kinderbescherming en jeugdzorg in te schakelen.
Het beste wat je vriend kan doen is al zijn ervaringen uit het verleden chronologisch en zakelijk opschrijven. Wie zorgde voor de kinderen, wat hield die zorg in, wie ging er met de kinderen naar de huisarts en het cb, wie bracht en haalde de kinderen naar opvang school en of vriendjes, etc. Hoe gedroegen de kinderen zich. En dan ook situatie sinds de scheiding. De verschillen zegmaar. Hoe zitten de kinderen nu in hun vel, welke angsten heb je voor hun ontwikkeling, etc. Datzelfde moet hij vragen aan mensen uit zijn omgeving en uit de omgeving van zijn kinderen. School, vrienden, oppas, huisarts etc. Het helpt als die mensen een beetje status hebben of een achtergrond in zorg, maatschappelijk werk, onderwijs, etc. 
Beschrijf je zorgen voor de ontwikkeling van de kinderen en geef aan hoe jij als ouder vanuit jouw kant dit wil verbeteren. Benadruk dat je niet wilt dat de kinderen in een strijd gebruikt worden. Besef ook dat t wellicht voor de tegenpartij heel zwaar (als verlies) wordt gevoeld dat jij al weer een nieuwe relatie heeft. En dat dat misschien nog wel de grootste reden achter het opzetten van de kinderen is. En voor kinderen is dat sowieso ook heel pittig. Die willen de ouder die alleen is achtergebleven misschien wel beschermen. Kinderen zijn ultiem loyaal he, ook al hebben ze vaak goed door hoe het zit!
Sterkte. In zo'n situatie zijn er eigenlijk alleen maar verliezers.

Terug
Bovenaan