hoe om te gaan met speen en tweede kindje

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Nog een paar weekjes en dan komt onze tweede. Nu heb ik gister een probleem bedacht en ben benieuwd hoe anders ouders dit hebben opgelost.

Stijn heeft alleen nog een speen in bed, daarbuiten krijgt hij hem niet en dat gaat prima. Nu waren we laatst bij mijn schoonouders waar ook Stijn zijn kleine neefje was, Dat jochie had een speentje in, dus Stijn dook er op af en pakte de speen af. Natuurlijk mag dit niet van me, dus speen weer afpakken, nee zeggen en Stijn er bij weer weg houden.

Maar goed nog even en dan komt dus onze tweede. kans is natuurlijk aanwezig dat die ook een speentje krijgt en dus ook overdag. Hoe ga ik dit aanpakken met Stijn? Ik wil hem ook niet steeds bij de baby weg houden, maar ik wil ook niet meer dat hij overdag aan de speen gaat.

Iemand tips???

Carina

Hey!

Oef, spannend die laatste weekjes!
Maar misschien is dit juist een goede gelegenheid om bij Stijn weer een stapje vooruit te komen; leg hem uit dat een speen eigenlijk voor kleine kindjes is, terwijl Stijn nu al een grote jongen is en wordt!
Ik heb wel eens gehoord dat juist de geboorte van een broertje of zusje voor de oudere zus/broer automatisch aanleiding gaf om een "baby-gewoonte" af te leren. Niet met dwang dus, maar dat het oudere kind er zelf mee wilde stoppen omdat ze aanvoelde dat zij/hij nu de grote broer/zus was ipv de baby.
Ik denk dat ik het over die boeg zou gooien! En anders zul je de eerste tijd toch even strijd moeten leveren overdag!

Sterkte in je laatste weekjes!!!

Jacoline.

Hoi cmkunst,
Je had een probleem bedacht??? Niet doen joh, alles lost zich tzt vanzelf wel op!
Onze dochter haalt ook bij dr neef van (bijna) 3 de speen uit zn mond, in mijn ogen heeft ze dan wel gelijk maar bij een kleiner kindje is dat natuurlijk wat anders!
Het grappige is dat als onze dochter wel n speentje heeft en er is een klein babytje dan wilt ze die van haar in de mond van de baby doen, dus ik denk dat t allemaal gewoon alleen maar lief bedoelt is!
Ik denk inderdaad ook dat Stijn zich straks 'groot' zal vinden vergeleken bij zn broertje/zusje en dat hij juist vindt dat de baby een speentje in moet!
Mocht hij er wel steeds mee aan de haal gaan zal je het m gewoon steeds weer uit moeten leggen en ik zou zeker niet hem weghouden bij de kleine vanwege een speen! Want dat kan zeker negatief gaan werken!
Wie weet neemt je kleine wel zn/dr duimpje om op te zuigen en is er straks helemaal geen 'probleem'!

Liefs L81

Hoi Carina,
Je kunt het volgende misschien proberen maar ik weet niet hoe oud Stijn is...
Vraag hem om zijn speen kado te geven aan de nieuwe baby. Vaak werkt zoiets perfect als Stijn het tenminste zelf ook ziet zitten. Je zou hem de speen nu alvast in het bedje van de nieuwe baby kunnen laten leggen en dan steeds vertellen dat dat het speentje van zijn broertje of zusje wordt.
Ik heb zelf ook 2 kids. In het begin lijk je handen tekort te komen. Ik heb er de eerste maanden steeds zoveel mogelijk voor gezorgd dat onze oudste, die nog geen 2 was toen haar zusje werd geboren, niet alleen met haar in de kamer was. De baby legde ik zo in de box dat de oudste er niet "bij" kon. We gingen altijd SAMEN naar de baby kijken en dat werkte prima. Ik had de oudste ook verteld dat die nieuwe baby vooral veel tijd van papa en mama zou vragen in het begin. Ze heeft de eerste maanden niet echt veel aandacht gehad voor haar zusje terwijl ik heel anders had verwacht.
Verder werkt het heel goed als je dingen aangeeft bij een kindje in de termen van FIJN en NIET FIJN. Ik heb intensief begeleiding gehad met een communicatietrainer die de werking van de hersenen bij kinderen heeft onderzocht en uit dat onderzoek blijkt dat ze deze termen het beste snappen. Het is beter dan de termen GOED en FOUT. Ik pas het nu een tijdje toe en ben super enthousiast, het werkt perfect.Misschien heb je er wat aan.

Groetjes,
Ursula

Terug
Bovenaan