Hoe omgaan met onwijs grote mond van Feline?

Wie o wie heeft de oplossing.....

Feline heeft de laatste tijd een onwijs grote mond en luistert slecht. Ze slaat Gijs ook geregeld en pakt speelgoed af als hij iets heeft.
Nu weet ik dat Gijs meer aandacht vraagt doordat hij natuurlijk kruipt, overal aanzit en nu ook al gecorrigeerd moet worden. Maar ze krijgt genoeg aandacht naar mijn idee.

Ze mag altijd samen mee met mij om boodschappen te doen. Ik puzzel of lees een boekje elke avond als Gijs op bed ligt. Als ze weer eens niet eet probeer ik positief te blijven en te zeggen: Zo wat kan jij goed eten. (lukt niet altijd hoor)

En alles is NEEEEEEE. Hoe kan ik haar volgens jullie het beste corrigeren?

groetjes Mariska

Sorry, ik heb totaal geen tips! Maar ik wilde wel even laten weten dat je niet de enige bent met een dwarse dochter.
Die kleine van mij kan af en toe ook zo brutaal zijn en dan is alles NEEEHEE! En huilen als ze dr zin niet krijgt. Ik probeer het maar zoveel mogelijk te negeren maar ik kan me voorstellen dat als je nog een kleintje hebt rond kruipen dat het erg moeilijk is.
Veel sterkte en succes,
groetjes van Sonja

Hey Mariska,

Ik heb ook geen tips voor je, ik lees ze ook graag van een ander want hier is Roan ook altijd zijn oren kwijt!
Ik was vrijdag ook al op zoek naar iemand met behang!
En dan heb ik er maar een!
Dus petje af voor jou hoor mer 2 hummeltjes...
Ik hoop voor je dat er nog iemand met de tip komt!

gr mascha

Hee hoi,

hier helaas ook geen tips voor je, Alice wordt ook met de dag eigenwijzer. Volgens mij wordt het idd nog versterkt doordat er nog eentje aandacht vraagt! Ik kan nu echt merken dat Erik wat actiever wordt en als wij een keer moeten lachen omdat hij lacht ofzo dan gaat Alice meteen raar doen........
Ben er wel heel duidelijk in en wil ook absoluut niet dat ze tegen mij schreeuwt ofzo zeg dan ook gewoon dat ik niet wil dat ze zo tegen mij praat en het lijkt wel wat te helpen.

Hoop dat er nog iemand komt met DE tip!

Groetjes

Hey Maris, zooo herkenbaar ook!! Dylano heeft ook alleen maar zn oren om er later evt een bril op te zetten :-S
Maar wij zijn heeeeeel erg consequent geworden hoor.
Voor speelgoed afpakken, waarschuwen we 1x, en dan gaat hij naar zn kamer, en voor slaan of schoppen (kortom, pijn doen) beland hij gelijk op zn kamer. Hij weet dondersgoed dat hij dat niet mag!
En krijsen is hier helaas momenteel ook favoriet, gek worden we ervan! Maar ook hier geld, 1x waarschuwen, dan gelijk naar zn kamer.
En het werkt wel,maar ik moet wel echt consequent blijven, wat ik soms heeeeel erg moeilijk vind.

Succes ermee!

Liefs Deb.

Hoi Mariska,

Hier nog zo'n peuter die zijn taak als peuterpuber zeer serieus neemt. Ook hier is alles 'nee', wil ik 'selluf doen', 'ikke ook' en alles daarom heen.
Ook hij vraagt aandacht als ik met Tim bezig ben. Schreeuwen is zijn manier om aandacht te vragen net zoals alles doen wat niet mag.
Ook ik zit soms met mijn handen in het haar en het tellen tot 10 is een dagelijkse bezigheid geworden.
Wat bij Sven helpt is continu contact houden, ook al ben ik met Tim bezig. Dus als ik Tim de fles geef en Sven wil zelf spelen dan vraag ik heel de tijd hoe het gaat, geef hem complimentjes en stimuleer hem om verder te spelen. Ook mag hij mij met van alles en nog wat meehelpen, de was doen, stofzuigen, koken. Zo krijg ik nog wat gedaan in het huishouden (ook al gaat het natuurlijk langzamer) en hij voelt zich een hele vent.
Het kost allemaal veel energie en de ene dag gaat het beter dan de andere dag maar het helpt wel.
En o ja, net zoals Debby zegt, blijf consequent, ook al heb je er niet altijd zin in. Bij ons is schreeuwen 1 waarschuwing, daarna in de stoel tegen de muur. Als hij brutaal is, 1 waarschuwing en daarna tegen de muur. Als hij boven iets doet wat niet mag, gaat hij in zijn bed (daarom heeft hij nog even zijn ledikant, haha!). Ik kies dus wel voor iets waar hij niet weg kan lopen. Voorheen zette we hem in de hoek maar dat was een eindeloze strijd en daar had ik niet altijd tijd voor met een pasgeboren baby. Dus nu is het de stoel en zijn bed (bed probeer ik zo weinig mogelijk want dat moet eigenlijk iets fijns blijven).
Google maar eens op 'peuterpuberteit' dan kom je van alles tegen. En.......... dan besef je gelukkig dat je niet de enige bent met zo'n kindje....
Succes!

Groetjes,
Maike

PS: voor wat betreft het nee zeggen. Probeer vragen te vermijden als Feline geen keuze heeft maar deel iets mee. Dus niet: Feline ga je mee naar bed? maar: Kom we gaan naar bed.
Dan nog zullen ze vaak nee zeggen maar dan komt er geen discussie want ze mag niet zelf kiezen....

Terug
Bovenaan