Hoe spelen met baby 10 mnd

Hoi meiden,

Ik zal mij even voorstellen...............ik ben Petra en een trotse moeder van Sophie van 10 maanden. Het is een vrolijk en super makkelijk meisje, daar ben ik natuurlijk heel erg blij mee . Nu heb ik een vraagje en wellicht kunnen jullie mij daarbij helpen.

Ik vind het namelijk erg moeilijk om met Sophie te spelen. Ik weet niet zo goed wat ik met haar kan doen. Tuurlijk lig ik regelmatig met haar op het speelkleed te spelen of zit ik met haar op de bank met de blokken te spelen, maar ja, dat kan ik natuurlijk geen uren achter elkaar doen. Je krijgt ook nog niet heel erg veel respons van zo'n kleintje natuurlijk. Ook een boekje lezen is nog niet echt een succes, want die slaat de binnen notime uit mijn handen, na 5 minuten vechten met het boekje ben ik er alweer klaar mee. Tuurlijk zie ik aan haar dat ze het naar haar zin heeft en ze lacht ook veel. Maar ik kan toch niet de hele dag met haar spelen als ze wakker is? Ik ben ook erg blij dat het mooie weer eraan komt en dat ik weer lekker veel met haar kan wandelen en fietsen, wat ze heerlijk vindt.

Sophie vindt het ook prima als ze in de box ligt hoor of op de grond met een paar speeltjes, ze kan zichzelf prima vermaken en dan zit ik op de bank en lees een boekje of even hier bij jullie neuzen voor handige tips en trucs.

Snappen jullie mijn 'probleem' een beetje. Ik weet ook wel dat het helemaal niet goed is om heel de dag met je kind op de heup te lopen en haar te entertainen, want ja, ze moeten natuurlijk ook zichzelf kunnen vermaken.

Weten jullie wat leuke spelletjes om te doen met een baby van 10 maanden? En hoelang spelen jullie ongeveer per dag met jullie kindje? En gaan jullie ook gewoon je eigen gang overdag als je kindje wakker is, bijvoorbeeld het huishouden en de wasjes draaien? Of doen jullie alles als de kleine ligt te slapen? Pffffffffff............wat een vragen, .

Nou ik hoor hopelijk van jullie en alvast bedankt voor de tips en adviesjes.

Groetjes Petra
mama van Sophie 15-6-08

Hoi!

Welkom hier!
Mijn stelling is dat ik mijn kindje niet de hele dag ga vermaken, na het eten van fles of fruithap moet ze zich echt even een half uurtje zelf vermaken, dan ga ik meestal wandelen (7,5 maand dus nog te klein voor een fietsstoeltje) en boodschappen doen, en hierna moet ze zich ook echt weer even zelf vermaken.
Dat hebben we vanaf het begin af aan zo gedaan, en het lukt haar ook prima. Tuurlijk, ze barst wel eens in snikken uit omdat iets niet lukt ofzo en dan help ik haar weer even op weg, dan gaat het meestal wel weer.........
Volgens mij doe je het prima zo!
Een torentje met blokjes bouwen, een boekje lezen, even wandelen en dan weer vrolijk zelf spelen! Is goed voor hun ontwikkeling ook hoor!
Laat haar maar even lekker aanmodderen..............
Succes ermee!

Gr. Rimke

Hier gaat het ook zo: Finn (7 mnd) vermaakt zich in de box of op de grond en ik doe ook andere dingen. Ik speel ook wel met 'm (kiekeboespelletje vindt hij momenteel geweldig), maar echt niet de hele tijd (hij heeft het veelste druk met ontdekken van z'n speelgoed). Wel probeert hij sinds een week te kruipen, wat nog helemaal niet lukt en dan wordt hij zooo boos... Dan moet ik hem wel weer even op weg helpen met iets anders. (lukt niet altijd..)
Als ik alleen wat zou doen als meneertje slaapt, kwam ik nooit meer ergens aan toe ;)

Ook hier wordt vooral zelf gespeeld. En dat gaat eigenlijk heel goed. Hij is nu bijna 11 maanden en je gaat nu echt merken dat hij zelf van het ene naar het andere speeltje gaat. En als er niet genoeg in de box ligt steekt hij zijn armpjes door de spijlen om wat uit zijn mand proberen te pakken. Zo schattig!
Ik hoor soms wel eens van die moeders die het kind op elk gebied stimuleren. Dan vraag ik me wel eens af of ik dat te weinig doe. Want ja kruipen of tijgeren is er hier nog niet bij. Stimuleren jullie veel? Ik denk zelf altijd dat een kind zelf op ontdekkingstocht gaat en er zelf achter moet komen.
Gelukkig hoor ik meer die het zelf vermaken belangrijk vinden.
Ook goed voor later!

Zelf ontdekken is heerlijk voor die kleintjes en wat betreft het samen spelen. Alles is nog spelen (en ontdekken) op die leeftijd. Of je nu kinderliedjes zingt en de gebaren meedoet (klap eens in je handjes, blij, blij, blij) of samen in bad gaat met speeltjes of samen voor het slapen gaat een prentenboekje leest. Bij alles wat ze nu doen leren ze heel veel en als je kijkt hoeveel nieuwe dingen ze steeds weer kunnen.
Mijn kleine meid geeft eigenlijk steeds zelf wel aan als ze iets wil. Op een gegeven moment wilde ze steeds staan en later samen lopen. Dus als je dit bedoelt met stimuleren, ja dan stimuleren we haar.
Daarnaast stimuleren we haar ook door haar te complimenteren met dingen die ze al kan en doet.

Maar ook hier zijn er klussen die moeten gebeuren en die gebeuren niet alleen als ze slaapt, want soms wil mama dan zelf  ook even  slapen. Dus voel je vooral niet schuldig als je bezig bent terwijl ze speelt. Beter 5 minuutjes echt samen spelen dan een half uur half terwijl je met je gedachten er niet bij bent.

Hoi meiden,

Thanks voor jullie reactie. Ik ben er inderdaad zelf ook voor hoor om ze zelfstandig te laten spelen, ik denk ook dat dat heel belangrijk is. Wat is er nou lekkerder dan zelf op ontdekkingstocht gaan zonder dat mama heel de tijd op je vingers kijkt. Gelukkig kan mijn kleine meid zich heel goed zelf vermaken, dat is echt wel heel lekker hoor!!!

Samen in bad gaan is ook iets wat ik  zeker 1 a 2 keer in de week met Sophie doe, en dat vindt ze geweldig. Ik ben ook niet echt van het stimulieren hoor. Ze begint nu wel te kruipen (achteruit) en over de grond te schuiven. Maar ik ga haar echt niet iedere keer op haar knietjes zetten omdat ze per se moet gaan kruipen. Ik laat het haar lekker zelf uitzoeken. Als ze 16 is kan ze vast wel kruipen en lopen .

Ik ben wel blij dat ik jullie verhalen lees, zodat ik weet dat ik het wel goed doe. Thanks . Soms word je als moeder zijnde best onzeker van alles wat je om je heen leest en hoort. Doe ik het wel goed? Is dit wel goed voor haar ontwikkeling? Moet ik niet meer met haar spelen? Moet ik haar niet wat meer zelf laten spelen? Pffff....................soms weet ik het even niet meer en neem ik maar even een kijkje op dit forum

Hoi hoi,

Ik ben ook een trotse mama van een Sophietje!  Ze is geboren op 29 juni 2008.
Ze is nu bijna 10 maanden.

Mijn Sophie vind liedjes zingen  ook heel erg leuk. Klap eens in je handjes, in de maneschijn, maar ook schuitje varen theetje drinken is een enorme hit!
Bij dit laatste liedje ga ik samen met haar op de grond zitten om het mee te spelen.

Groetjes, Natalie

Terug
Bovenaan