Hoe sport je verstandig, cardio of krachttraining?

Hey dames,

Ik ben ongeveer 6 week en zou heel graag willen weten wat jullie vinden van de juiste manier van bewegen tijdens de zwangerschap. Voordat ik zwanger was deed ik ongeveer 4 a 5 x per week aan krachttraining. Maar nu durf ik het niet zo goed omdat ik bang ben iets verkeerd te doen. Ik las net dit artikel wat ik wel behulpzaam vond maar kreeg alleen geen antwoord welke oefeningen je specifiek niet moet doen:

https://www.fitsociety.nl/krachttraining/krachttraining-tijdens-zwangerschap-goed-voor-moeder-en-baby/

Ben zelf 26 week zwanger en krachttraining werd mij juist afgeraden door de vk.
Vooral krachttraining bij je buik. Cardio kan wel gewoon maar mocht niet dingen dingen zoals gewichtheffen en al die dingetjes. Heb ik trouwens ook echt niet de behoefte aan nu haha.. me lichaam heeft het al zwaar genoeg

Ik doe wel krachttraining maar geen oefeningen. Waarbij ik spanning op mijn buik krijg, waarbij ik mijn benen moet spreiden (abducter) of waarbij ik ze achter elkaar zet zoals lunges. Tevens doe ik het wat lichter in gewicht. O en geen oefeningen waarbij gewicht tegen mijn buik kan knallen. 

Ik heb maar 1 gouden tip: Mom in Balance. Ik doe het nu nog steeds (38 weken) en heeft mij fit gehouden tijdens zwangerschap.
Het is een verantwoorde combinatie tussen cardio en kracht. Absolute aanrader.

Ik doe twee maal per week PT, krachttraining dus. De bootcamplessen voelen nu nog als teveel, dus die sla ik over, maar hoop ik snel weer op te kunnen pakken. 
Hardlopen gaat hier op een veel lager tempo, maar is nog steeds heerlijk om te doen. 

De rechte buikspieren train ik niet meer. Tot de 16 weken mag dat nog, maar ik voel me er niet goed bij. 
Springen en burpees voelen ook niet fijn, dus die sla ik op gevoel over. 

In feite mag je alles doen, op rechte buikspieren na. Vooral lekker je armen en rug spieren blijven trainen. Ook je benen zijn goed te doen. Genoeg water drinken, en goed aanvoelen. Als iets niet prettig voelt, pas je de oefening aan óf stop je ermee. Zorg dat je niet meer in ademnood komt, want zuurstoftekort voor de baby is niet goed. 
Als je goed eet en verantwoord traint, geen complicaties hebt, gewoon lekker blijven sporten zolang het gaat. 

Terug
Bovenaan