Hoe starten met een boterham

<p>Hallo,<br /><br />Mijn dochter is ondertussen 8 maanden, dat is de leeftijd dat je een boterham mag beginnen aanbieden.<br /><br />Maar aangezien dat mijn dochtertje een mega kokhalsreflex heeft (9 van de 10 zelfs erbij braken), vind ik het eng. <br /><br />Hebben jullie misschien tips? Uit het vuistje eten lukt nog niet. Als ik haar een koekje geef, pakt ze het wel vast en kijkt er keurig naar, maar een hap ervan nemen doet ze niet.<br /><br />Groetjes<!--/data/user/0/com.samsung.android.app.notes/files/clipdata/clipdata_200330_074222_115.sdoc--></p>

Eerst brood met beetje boter mengen in de melk en er broodpap van maken. Of als tussendoortje de  broodkorstjes aanbieden waar ze op kan sabbelen/kauwen. Succes!

Zou het  in ieder geval niet met melk mengen. En nirt bang zijn over die reflex. Zoontje at al met 5 maanden een hele brood op. Als je t met water of melk mengt heb ik t ervaring dat het juist bij de gehemelte blijft plakken. Je kan er wel wat boter op smeren of bijv een banaan prakken en een stukje erop doen. En niet in paniek schieten als er toch sprake is van kokhalzen! Je moet daar echt even soortvan een drempel over. Het betekend  niet meteen overgeven of ademnood (wat ik eerst ook deed). 

Wij geven sinds hij 6 maanden is ongeveer brood. In het begin vond ik het ook echt eng, hij verslikt zich redelijk vaak, maar het gaat vanzelf beter! Hier werkte het om een korstje te geven eerst, met een beetje pindakaas bijvoorbeeld of gewoon zonder iets erop. Maar mijn zoontje stopt wel alles in zijn mond, dus dat korstje ging automatisch ook naar zijn mond (en een koekje ook bijvoorbeeld). Als jouw dochtertje dit niet doet zou ik juist de binnenkant van een boterham een beetje tot een balletje drukken in je hand en dat in haar mond stoppen (klinkt smerig, maar dat werkte hier ook). Nu eet hij gewoon stukjes brood en verslikt hij zich ook niet (zo vaak) meer.

Een stukje brood in wat kunstvoeding of borstvoeding dopen en het stukje in de wangholte van je kindje stoppen. Wachten tot het op is en dan de volgende geven.
Zo is het mij vertelt op het cb en dit gaat bij ons kindje goed.
Succes er mee! :)

Met wangholte bedoel ik gewoon de wang zeg maar. Gewoon een beetje in het midden.
Dan kan het daar een beetje oplossen etc. voordat het gelijk de huig in gaat ;-)

[quote quote=10306430]Een stukje brood in wat kunstvoeding of borstvoeding dopen en het stukje in de wangholte van je kindje stoppen. Wachten tot het op is en dan de volgende geven. Zo is het mij vertelt op het cb en dit gaat bij ons kindje goed. Succes er mee! [/quote]

Zo heb ik het ook gedaan in het begin en nu inmiddels zonder melk.. wel nog altijd kleine stukjes want het blijft een beetje eng (is wel al ruim 9 maanden nu)

Hoi! 
Klopt, bij 8 maanden zijn de darmen een beetje klaar voor brood. 
Zonder korstjes, kleine stukjes met of zonder boter. Beetje water overheen sprenkelen. Kokhalzen gaat vanzelf over. En vooral geen paniek. Wat niet gaat, gaat niet. Zo rond de één jaar eten de meeste kinderen best aardig. Geduld!

Succes! 

Terug
Bovenaan