hoe stop ik het speengebruik van mijn zoon 20 mnd??

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
Mijn zoontje van 20 maanden gebruikt nog steeds een fopspeen als hij gaat slapen. Sinds kort slaapt hij tussen de middag gewoon zonder (gaat niet zonder slag of stoot maar ja). Hoe moet ik het hem afleren om 's nachts (en dus altijd) zonder speen te moeten?? The hard way werkt echt niet, dan blijft hij dus huilen en slaapt hij zo onrustig en wij dus ook. Is hij te klein om er een afscheidsceremonie van te maken?
Bedankt voor jullie tips
mama van Tom

Hoi mama van Tom,

Ik snap persoonlijk niet goed waarom je vind dat je zoontje geen speen meer mag. Als ik het zo begrijp van je dan heeft hij hem al alleen met slapen en dus alleen in bed. Dat is al heel erg goed. Maar kinderen van deze leeftijd hebben heel veel troost aan hun speen en ik persoonlijk vind het dus te vroeg om hem nu al af te bouwen. Hij snapt echt nog niet waarom het opeens niet meer mag en ik zou de slapeloze nachten er echt niet voor over hebben. Ik zou hem dus gewoon lekker laten tutten. Afbouwen kan altijd nog

groetjes Linda

Hai,

ik vind het idd ook een beetje vroeg om de speen al af te leren, Je zoontje snapt niet waarom hij hem niet mag.
Als hij ouder is zou ik het nog eens proberen.

Mijn zoon is bijna 20 maanden en ook nog een speen hij krijgt hem alleen als hij gaat slapen en als hij ziek is. Dit gaat prima
Over een jaar wil ik eens proberen om de speen af te leren.

Groetjes Linda

Hoi.
Jesse (bijna 19 maanden) heeft ook zijn speentje alleen met slapen en ik heb daar helemaal geen problemen mee hoor... Bij allebei heb ik ze vrij snel (maandje of 7, 8) geleerd dat ze hem alleen kregen met slapen. Het tutje blijft ook altijd boven en als jesse uit bed komt legt ie hem zelf al op de commode..
Mijn oudste heb ik de tut pas afgeleerd toen hij net de 3 jaar gepasseerd was. Ik heb toen bij de laatste tut die ik voor hem kocht gezegd dat dat de laatste was en dat ze dan voor hem geen tutjes meer verkochten.. Na een aantal weken was ie er klaar voor, heeft hem zelf in de prullenbak gegooid, en heeft er 1 avond nog naar gevraagd en toen ik zei Die had je toch weggegooid? was het goed..
Nooit geen problemen meer gehad..
Als ze zo jong zijn kunnen ze naar mij idee nog niet helemaal begrijpen en hebben ze dat houvast misschien nog gewoon nodig. En het is alleen met slapen, ik zou zeggen laat lekker gaan en dat komt vanzelf..
Hoe vaak zie je geen kinderen van 3 4 of zelf 5 jaar overdag met een tut in een winkel lopen? Dat vind ik echt niet kunnen, maar die van jou met slapen, geen probleem hoor..

Hoi,

Ik vind het eerlijk gezegd nog best wel vroeg om een spenenkind nu al de speen af te leren.
Hij gebruikt hem voornamelijk voor het slapen en loopt er dus niet de hele dag mee in zijn mond, daar vind ik niks mis mee.
Tara is nu 21 maanden en krijgt de speen ook nog als ze gaat slapen of als ze ziek is, het geeft haar troost.

Groetjes,
Shivana

Hoi mama van Tom,

Ook ik ben het met de andere dames eens dat het eigelijk nog te vroeg is.

Maar ben wel benieuwd naar waarom je dat graag wilt....

gr. Ilone

Hoi moeder van Tom,

ik denk dat het voor jou zoon nu erg onduidelijk is wanneer hij wel een speen mag en wanneer niet. Overdag moet hij zonder slapen en s'nachts mag hij met speen slapen. Mijn advies is om hem of altijd met slapen een speen te geven of helemaal niet. Wij zijn bij onze middelste ook van de een op andere dag gestopt met de speen en dat ging goed, misschien dat hij vijf minuten gezocht heeft en dat was het.

We gaan dit weekend ook onze jongste zonder speen naar bed doen. Dan geven we hem gewoon niet meer en kijken hoe het gaat. We maken er geen halszaak van, wil hij niet slapen na geprobeerd te hebben, dan wachten we nog even, maar het lijkt ons een mooie leeftijd om er mee op te houden.

Hoi allemaal,
Sorry voor dit late antwoord.
De reden waarom we wilden afbouwen is omdat een kind tot een jaar oud alleen maar de zuigbehoefte heeft en dat het daarna alleen een soort van gewenning is en ntuurlijk troost. Nu heeft mijn tandarts erop gewezen dat zijn voortandjes al een beetje naar voren staan en dat ik het dus moet afbouwen. Vandaar!
Maar het is al heel goed gegaan want ik zeg niet dat hij het niet mag, ik heb het gewoon niet meer gegeven en hij vroeg er niet eens meer na. Hij slaapt nu gewoon met zijn knuffels en het gaat prima. Geen huilbuien, geen slapeloze nachten. Gewoon helemaal prima! Als het niet zou gaan dan zou ik denk ik een afscheidsceremonie ervan gaan maken door de speentjes aan een ballon te hangen die hij zelf weg zou laten vliegen en dan mag hij Dag Dag zeggen. Hij snapt al heel veel dus dat snapt hij ook. Maar is gelukkig niet nodig, want hij is helemaal happy zonder. MOet nu natuurliijk wel alle spenen weggooien want als hij er eentje per ongeluk vindt dan weet hij wel wat hij ermee gaat doen hahahha
Bedankt voor jullie reacties.
 Groetejs Natasha

Terug
Bovenaan