Hoe te beginnen met potjes 4 maanden

Hoi,

Justin is volgende week 4 maanden, maar hoe moet ik beginnen met potjes?
Ik heb allerlei potjes gehaald van nutrilon. Maar hoe moet ik mijn schema aanpassen?
En hoeveel van zo'n potje kan je geven?

Ik geef nu als volgt:
6 uur fles
10 uur fles
14 uur fles
18 uur fles en
22 uur fles

Kan iemand mij hiermee helpen en met welk potje kan je het beste beginnen.
Ik heb alleen fruitpotjes, want ik wil zelf de groentes maken.
Hij moet volgende week wel naar het CB, maar ik neem niks meer van hun aan.

Groetjes Sandra en Justin

Hoi Sandra,

in het begin mag het fruit of de groente nog niet dienen als vervanging van de flesvoeding, dus je kunt gewoon beginnen tussen de voedingen door. In eerste instantie eten ze toch nog niet zo heel veel, dus mijn ervaring is dat de fles er nog gewoon in gaat daarna. Ik deed fruit altijd 's ochtends, tussen de eerste en 2e voeding in.
Zo langzamerhand als er meer fruit en groente gegeten wordt, kan er een fles vervallen, maar bij mij was anne toen al 6 maanden en was het dus ook tijd voor een nieuw schema, met ruimte voor groente en fruit.
Succes, en geniet ervan, het is erg leuk! Zorg dat je een fototoestel bij de hand hebt voor het eerste hapje, dat is goud waard! Dat koppie als ze beseffen dat ze iets anders eten dan melk...

groetjes, Ellen

PS ik ben toch wel benieuwd waarom je niets meer aanneemt van het cb, hebben die zoveel fouten gemaakt?

Hoi,

Justin is een grote eter en ik vroeg of ik Nutrilon forte erbij mocht geven.
Ik kreeg te horen dat je dit pas vanaf 6 maanden mocht geven.
Hij was 61 cm en 6010 gram.
Ze zeggen dat hij te dik is en dat ik hem maar minder eten moet geven.
Dus in plaats van 200 cc 150 cc per fles. Nou hij huilt al als deze fles leeg is.
En zo zijn er meerdere dingen, waar ik het niet mee eens ben geweest.
OOk over borst voeding, door hun ben ik gestopt.
Ik heb ze ook uitgetest op voeding. Ik had gezegd dat ik 6 flessen van 200 cc gaf en dit was goed. Toen zei ik van "ik heb gehoord dat je niet meer mag geven dan een liter" dan zie je ze nadenken. Dit mag toch niet.

Op het CB als ik advies wil dan moet ik tussen 12.30 uur en 13.30 uur komen.
Ik ben ze gewoon zat

Groetjes Sandra

Bij Thijs (inmiddels 3 jaar) ben ik met 5 maanden begonnen met potjes groenten; worteltjes of boontjes ofzo. Fruit is wat heftiger qua smaak (zuurder), dus vandaar. In 1e instantie is het puur om te wennen aan andere smaak en andere substantie in de mond. Later gaat het een fles vervangen.
Succes ermee!
Patricia

Hoi,
Hoezo is hij te dik?
Mijn dochtertje was met 3 maanden 6100 gram en 59,6 cm.Wel iets boven de gemiddelde groeilijn maar echt niet te dik.(Zat nog steeds tussen de 2 gemiddelde groeilijnen in)Zij woog dus net zoveel en was zelfs iets kleiner dan jouw zoontje met 3 maanden. En jongens zijn meestal ook iets zwaarder.

Mijn dochtertje krijgt vanaf 3,5 maanden fruit. Zij was echt toe aan "vaste"voeding (dit zeiden ze zelfs op het CB).
Zij krijgt normaal 4 flessen van 200 ccborstvoeding. Om 12.00 drinkt ze meestal maar een halve fles. Ik geef dan eerst de fles, en daarna nog wat fruit (ongeveer 1/3 potje van 1e fruithapje).

Succes ermee.

negeer het cb en volg je eigen plan, je kunt zelf met de groeicurve in de gaten houden hoe het gewicht en de lengte is, als ze beide in verhouding zijn is het goed en moet het cb niet zeuren. Volgens mij was mijn dochter zwaarder toen ze 61 a 62 cm was, ik zal het eens opzoeken thuis.
CB is adviserend, maar jij bent de moeder! Heb jij een hongerig kind, gewoon eten geven. Wordt ie echt te dik, dan moet je wel ingrijpen, maar dit lijkt mij een prima verhouding.

groetjes, Ellen

Hoi sandra,

Aller eerst even dit, ik heb dit schema zelf gemaakt omdat mijn zoontje ( 5,5 maand )  aangaf bepaalde tijden honger tehebben. Het cb was er totaal niet mee eens en ook ik hou me niet meer aan hun regeltjes.
Ik ben overtuigd dat elk kind anders is en een ander patroon aan wennen.
Kijk zelf wat jouw kind wilt en wanneer.
Wij doen het zo;

6 uur        180 water/ 6 schap
11.00 uur 180 water/ 6 schep
14.00 uur 3 eelt fruithapje + fles 30 water/ 1 schep
16.30 uur 180 water/ 6 schep
21.30 uur 210 water/ 7 schep.

Je moet helemaal zelf bepalen of je fruit vers geeft of potje maar hou er wel rekening mee dat ze allegieen kunnen krijgen van potjes , ik zelf maak het voorlopig vers zodat ik er makkelijker kan achter komen waar hij eventueel een allegie voor heeft.
Geef eerste paar keer het zelfde bv peer of banaan.
Zo kunnen ze makkelijker aan de smaak wennen.

Wat de laatste fles betreft er is gezegd dat het slecht is voor de baby om zoveel in 1x binnen tekrijgen en daar kan ik me wel in vinden dus geven wij een halve dan even pauze 10 min en dan de rest.

Ik hoop dat je er wat aan hebt !
Groesjes joy

Terug
Bovenaan