Hoe tel je de weken

Hoi,
Wij waren verward over de zwangerschapsweken. Ik zal het proberen uit te leggen. Ik zit nu op bijna 5 weken en het boek van ouders van nu zegt dat ik nu in week 4 zit terwijl ik juist zal zeggen dat ik in week 5 zit. Zo van, we gaan de 6e week in.. ik denk dan, ik heb er nu toch 4 op zitten dus zit je nu in week 5?? Ik vind het eerlijk gezegd wel erg verwarrend.. we hadden week 5 al gelezen, maar dat is dus pas aankomende week.. iemand een idee hoe ze dat tellen??

Je zit (normaal gesproken) op week 4 als je je NOD hebt bereikt. Dan tel je verder met 4+1 etc. (Dit is inderdaad je 5e week). Als je de 5e week hebt volgemaakt ben je juist weer 5 weken zwanger :).
De eerste 2 weekjes krijg je overigens cadeau. Uitgaand van een heel standaard cyclus is je eisprong 14 dagen voor je NOD en een totale cyclus 28 dagen. 

Bedankt voor je reactie, ik snap het nu wat beter. Wanneer is ongeveer eerste echo trouwens? 8, 9 of 10 weken??

8 weken ongeveer de eerste echo. De boeken en sites kloppen ook niet altijd hoor, vandaag nog op zwangerenportaal "de 10e week van uw kindje, uw kindje is nu 10 weken" dat kan dus nooit allebei kloppen, of je zit in de 10e week of je kindje is 10 weken, net als met zwangerschap. 

Ja dat vind ik ook juist wat verwarrend haha!! Ik had op de dag van de test mezelf al aangemeld, terwijl dat aankomende week eigenlijk pas moet.. verkeerd gelezen zie ik al, want ik dacht dat ik van de week al in week 5 zat

Ik had de eerste echo op 7+6.. Dus in de 8ste week :).. De vitaliteitsecho wordt met 7/8 weken gedaan. Maar niet alle verloskundigenpraktijk en bieden hem standaard aan.
De termijnecho is met 10 en 12 weken :). Voor sommigen is dit hun eerste echo. 

Terug
Bovenaan