Hoe vaak baby voelen, 31 weken

Ik zat me een beetje af te vragen, ik voel de baby al vanaf 13 weken en vanaf week 20 of zo tenminste iedere 24 uur.
Maar het is volgens mij een erg rustig kindje, want soms gaat er echt een dag voorbij dat ik het niet gevoeld heb, en dat het bij een paar vage schopjes in de nacht blijft. Soms voel ik de baby wel heel duidelijk hoor, maar het blijft erg rustig in mijn buik.

Nu lees ik allemaal verwarrende dingen over hoe vaak je je kindje zou moeten voelen (als alles goed is). Ergens stond 3 x per uur, ergens stond 10 x per 24 uur en nog ergens las ik 15 x tussen 9:00 en 21:00 uur...

VK boekje zegt dat ik moet bellen als ik minder leven voel, maar ja, wat is minder?? Ik vind het erg lastig. Ik heb nu 2 keer gehad dat ik op het punt stond om toch te bellen, maar dan meldde kindje zich weer, dus tja...

Heeft iemand een idee? Ik ga het wel vragen aan VK volgende week, maar misschien weten jullie het? (en nog mensen met zo'n rustig kindje? Mijn eerste was echt veel beweeglijker...)

Groetjes, Karin
31 wkn

Hoi Karin,
Lastig he, van die richtlijnen.. Voor zo ver ik weet moet je je kindje 1x per dag voelen. Als je echt in de laaste weken zit en je baby zit 'klem' kan het zijn dat je hem/haar niet zo vaak voelt. Maar het is een richtlijn, die gaan uit van gemiddelde kinderen en zoals je weet, die bestaan niet!
Elk kind is anders, de ene voel je elk uur al vanaf 16 weken, de ander voel je maar x per dag vanaf 25 weken. Wie kan het zeggen? Als je hem normaal 1x per dag voelt en er verandert niets, dan is dat waarschijnlijk normaal voor jouw kindje.
Ik kon die van mij ook wel eens wat wakker porren en voelde ze wel naar mijn hand toe draaien bv. Maar goed, ik heb beweeglijke kinderen.
Mijn advies: bel morgenochtend gewoon even met je verloskundige en vraag het haar. Kan geen kwaad lijkt me en het kan je gerust stellen. Je kunt ook met haar afspreken wanneer je belt als je je baby een tijd niet voelt. Beter een controle teveel dan een te weinig toch!

succes
Klarie (mama van 2 meiden, zwanger van nr 3)

hoi karin!

moeilijk he.. wat is nou veel en wat is weinig?
ik heb overdag een heel rustig kindje (vind ik zelf, maar een ander noemt het misschien al druk?). 's avonds laat komt gupje zich wel even goed melden! dan beweegt mijn buik en "zwemt" ie als het ware naar mijn hand toe.

in mijn geval zou ik gaan bellen als ik dat niet meer zou ervaren 's avonds. als het kindje veel minder gaat reageren op mijn handen.

als je een drukker kindje gewend bent, dan kan ik snappen dat het moeilijk is om te besluiten de verloskundige te bellen.
maar iedere zorg is er eentje.. dus als jij  vermoed dat het  weinig is.. dan gewoon even bellen!

als je eruit bent wat vaak is en wat genoeg is.. dan hor ik het graag nog even terug!
liefs Carina
(29 weken en 4 dagen zwanger)

Mijn VK had het indertijd over 10x per 24 uur, dat is "normaal" vanaf 30 weken. Hierbij geldt dat elk vaag schopje of aaitje 1x leven voelen  is.

Hoi hoi,

Heel herkenbaar. Ik voelde mijn ventje ook heel weinig tijdens m'n zwangerschap. Heb me hier m'n hele zwangerschap zorgen over gemaakt.   Vaak   voelde ik 'm s' avonds, maar soms ook niet. Alleen wanneer hij de hik had (en dit was wel dagelijks) voelde ik 'm even. Maar als je het niet vertrouwd, gewoon de verlsokundige bellen. Ik heb ook 3x een hartfilmpje gekregen voor de zekerheid.  

Mijn zoontje  is nu drie weken enne... ik hoor 'm nog steeds heel weinig. Het is een heel rustig mannetje, dus wie weet is dit een voorbode voor straks . En hij heeft ook heel vaak de hik, trouwens.

Groetjes,
Doornroosje

Terug
Bovenaan