Hoe vaak controle vroedvrouw?

A

Anoniem

Guest
Haai meiden,

Ik ben nu 28 weken en ga om de 4 a 5 weken op controle bij de vroedvrouw..
Nu had ik op het internet opgezocht hoe vaak je eigenlijks op controle moet komen en daar vond ik dit;

Wanneer ga je voor controle naar de verloskundige?

week 12 t/m 24 om de 4 weken
week 25 t/m 30 om de 3 weken
week 31 t/m 36 om de 2 weken
week 37 t/m 42 om de week

Zwangerschapsbegeleiding vindt plaats vanaf de 12e week, in de vorm van controles. Bij elk bezoek worden onder andere de volgende gegevens bijgehouden:

gewicht
bloeddruk
bloed
urine
baarmoederstand
harttonen
Omdat ik 2keer opgenomen ben geweest vanwegen katonen in mijn urine, vind ik dat ik wat weinig controle krijg..Ook doet ze niet alles bij me.. ze meet mn bloeddruk voelt aan de buik en laat het hartje horen en dan kan ik weer weg,

Omdat ik heeel veeel snoep..(errug he) en mensen nu  aan mij vragen  of ik wel word gecontroleerd op suikers (dit komt bij ons voor in de zwangerschappen, weet de vroedvrouw ook!!) Begin ik te twijfelen wat ik moet doen..
Verder voel ik me wel okey en de baby voel ik goed..

Haar bellen vink ook zo gek.. ik wil niet zeurderig over komen..zij is de prof dus zal ze het wel weten toch???
Wat moet ik nou doen...??

quote: inanna schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-01-2008 21:18:01'));

Haai meiden,

Ik ben nu 28 weken en ga om de 4 a 5 weken op controle bij de vroedvrouw..
Nu had ik op het internet opgezocht hoe vaak je eigenlijks op controle moet komen en daar vond ik dit;

Wanneer ga je voor controle naar de verloskundige?

week 12 t/m 24 om de 4 weken
week 25 t/m 30 om de 3 weken
week 31 t/m 36 om de 2 weken
week 37 t/m 42 om de week

Zwangerschapsbegeleiding vindt plaats vanaf de 12e week, in de vorm van controles. Bij elk bezoek worden onder andere de volgende gegevens bijgehouden:

gewicht
bloeddruk
bloed
urine
baarmoederstand
harttonen
Omdat ik 2keer opgenomen ben geweest vanwegen katonen in mijn urine, vind ik dat ik wat weinig controle krijg..Ook doet ze niet alles bij me.. ze meet mn bloeddruk voelt aan de buik en laat het hartje horen en dan kan ik weer weg,

Omdat ik heeel veeel snoep..(errug he) en mensen nu  aan mij vragen  of ik wel word gecontroleerd op suikers (dit komt bij ons voor in de zwangerschappen, weet de vroedvrouw ook!!) Begin ik te twijfelen wat ik moet doen..
Verder voel ik me wel okey en de baby voel ik goed..

Haar bellen vink ook zo gek.. ik wil niet zeurderig over komen..zij is de prof dus zal ze het wel weten toch???
Wat moet ik nou doen...??

Hoi Innana,

Heb je tekst er even bij gedaan, anders vergeet ik de helft, hahaha.

Ik heb toevallig het kaartje van de vk nog van de zwangerschap van mijn dochtertje. Toen klopte het schema van de controles die jij hierboven hebt gezet. Nu zal dat dus weer op dezelfde manier bij mij gaan, want zit bij dezelfde vk.
Tijdens mijn bezoeken controleert mijn vk ook niet alles wat jij opnoemt. Ze meet bloeddruk, kijkt naar de stand van de baarmoeder, luistert naar het hartje, moet op de weegschaal.
Mijn bloed en ijzer is 1 x gecontroleerd, urine nooit.
Ik vind wel dat je voor 28 weken zwangerschap weinig gecontroleerd wordt eigenlijk. Maar ja, ik denk dat het allemaal wel goed zal zijn joh, ze zullen het wel weten. Toch zou ik de volgende controle eens navragen hoe het allemaal zit.
Groetjes, Eline
21w3dagen

Hi Inanna,

Als je denkt dat het goed is om te controleren op suikers, moet je dat gewoon aan haar vragen. Ik heb dat bij mijn vorige zwangerschap ook gedaan, omdat het ook in mijn familie voorkomt. Daarnaast heb ik ook een aantal keren laten testen op eiwitten omdat mijn bloeddruk verhoogd was en ik me 'raar' voelde.
Uiteindelijk bleek ik toch een zwangerschapsvergiftiging te hebben en mede door mijn eigen initiatieven is het tijdig ontdekt en kwam ik onder controle in het ziekenhuis.

Natuurlijk is zij de prof, maar ze is ook maar een mens en kan dingen vergeten of verkeerd inschatten.
Gewoon vragen dus, als je een keer extra gecontroleerd wilt worden.

Groet,

Hottymommy

Hallo Inanna,

Tja, mijn ervaring is dat je altijd zelf mee moet denken, bij welk doktersbezoek dan ook. Niet iedereen is even goed in zijn vak hoor! Dus maak het bespreekbaar als je het ergens niet mee eens bent.
Persoonlijk vind ik dat je ook erg weinig controles hebt voor het aantal weken dat je bent. Zeker als er al wat in de familie zit. Dat moet toch goed in de gaten gehouden worden.
Beter een keer te vaak gaan, toch?!
Vorige week stond ik ook een week te laat ingepland en ik heb gewoon gebeld hoor. Het was geen probleem. Tenslotte gaat het om je eigen gezondheid (en dat van de baby natuurlijk). En dat is het allerbelangrijkste!
Veel succes ermee.

Groetjes Mineko
38 weken en 3 dagen

Hoi,

Ik zelf loop bij de gyn elke 2 weken, en heb al 2x moeten bloedprikken en urine moeten inleveren (ben 21 weken).
In het ziekenhuis bij ons doen ze dat om de zoveel tijd...

Verder wordt niet bij elke verloskundige gewogen....bloeddruk meten is wel heel belangrijk vind ik.
Mijne is steeds aan de hoge kant terwijl ik me er goed onder voel....dus je hoeft geen klachten te krijgen...

Ik zal gewoon eens vragen als ik jou was, of ze je bloed nog een keer controleren wil... wil ze het niet doen, kan je dat ook altijd via de huisarts regelen...

Terug
Bovenaan