Hoe vaak een echo

<p>Hallo!</p><p>Ik heb afgelopen maandag mijn eerste inwendige echo gehad in Spanje en ik was toen precies 9 weken zwanger. Baby beweegt goed, heeft de juiste afmeting en heeft een sterk kloppend hartje! Ik helemaal blij! Ook kreeg ik de uitgerekende datum mee. Dit lijkt mij dan de bekende termijnecho.</p><p>Maar nou zag ik op het formulier staan wat ik mee kreeg, dat de volgende echo wordt aanbevolen bij 12-13 weken.</p><p>Ik dacht dat je standaard alleen de termijnecho en 20 weken echo had.</p><p>Is dit iets Spaans dat je zo vaak een echo moet laten maken of is het een optie die ik heb maar niet perse hoef te doen? Ik weet het niet. </p><p>Ik heb zoiets van, als mijn baby goed beweegd en een goed kloppend hart heeft dan is de echo met 20 weken toch voldoende. </p><p>Hopelijk weten jullie meer :) </p><p> </p><p> </p>

Het verschilt idd per land en per verloskundigepraktijk. Bij ons maken ze de termijnecho, een groeiecho met 30 weken en een echo voor de ligging met 36 weken. Bij ons hebben ze met 6 weken ook een echo gemaakt om te kijken of alles goed was. Bij een schoonzusje hebben ze alleen de termijnecho gemaakt, terwijl een ander schoonzusje elke controle een echo heeft. Dus als je het precies wil weten, zou ik het bij de verloskundigepraktijk vragen. 

Het verschilt idd per land en per verloskundigepraktijk. Bij ons maken ze de termijnecho, een groeiecho met 30 weken en een echo voor de ligging met 36 weken. Bij ons hebben ze met 6 weken ook een echo gemaakt om te kijken of alles goed was. Bij een schoonzusje hebben ze alleen de termijnecho gemaakt, terwijl een ander schoonzusje elke controle een echo heeft. Dus als je het precies wil weten, zou ik het bij de verloskundigepraktijk vragen. 

Ik heb bij de zwangerschap van mijn dochter heel veel echos gehad. Daarvoor hebben we twee miskramen gehad, waardoor de verloskundige mijn zorgen wilde wegnemen door even te kijken.
ik heb 13 echos gehad. En dat is veel begreep ik. Daarnaast nog regelmatig naar het hartje geluisterd.
Maar het is zo mooi om te zien hoe dat mensje groeit! 
Tot 9/10 weken was het een witte vlek op beeld. Met 12 weken was het ineeens een compleet mensje!? ook zagen we haar bewegen op beeld.
In Nederland krijg je afspraken met je verloskundige gewoon vergoed. Controleer het even bij je verzekering en dan zou ik er gewoon van genieten?

In Nederland krijg je vaak (niet altijd) een intactheidsecho tussen de 7 en 10 weken. Daarna een termijnecho rond de 12 weken. 20 weken echo is een onderzoek en HOEFT dus niet. Dat is net als de NIPT en de combinatietest een keuze. Verder vaak nog een groeiecho en een liggingsecho. 
Verschilt per land, per praktijk en per situatie. Ik ben eerder zwanger geweest van een tweeling. Dan krijg je dus elke controle een echo. Na hun vroeggeboorte krijg ik nu weer veel echo's. 

Wat anderen zeggen, per land verschilt het. Maar ook per verloskundigepraktijk. Onze praktijk doet standaard een vroegere echo rondom 8 weken, gewoon om te kijken of het hartje klopt en de bevestiging voor een goede zwangerschap. Vervolgens rond 11/12 weken de termijnecho waar de uitgerekende datum vastgesteld wordt (wordt wel aangeraden om dat rond deze weken te doen, omdat ze het dan het meest met zekerheid kunnen zeggen) en dan nog een 20-weken echo: de medische echo. Als laatste krijg je bij ons standaard een liggingsecho met 35 weken ongeveer om te kijken of de baby met het hoofd naar beneden ligt, om voorbereid te zijn voor de bevalling. Als meer echo's nodig zijn, wegens medische redenen of bijvoorbeeld om de groei in de gaten te houden omdat ze een groot of juist een kleiner kindje verwachten, dan bepaalt de verloskundige dit samen met jou. Dus het is eigenlijk maar net wat in de praktijk en het land de standaard is...

Dat verschilt. Bij mij praktijk krijg je tijdens de intake een echo (8 weken), de termijn echo (12 weken), medische echo (20 weken) en groeiecho (32 weken).

Terug
Bovenaan