hoe vaak een echo?

A

Anoniem

Guest
Hoi

Ik lees bij heel veel dames dat ze al voor de 3e of 4e keer ofzo een echo hebben gehad terwijl ze nog niet eens heel lang zwanger zijn. Is dit voor een reden? Of is dit een domme vraag?
Ik ben zelf 11 weken en 6dgn zwanger en heb maar 1 keer een echo gehad, de volgende zou bij 20 weken zijn....

Ben zeer benieuwd naar jullie reacties

Groetjes
Kandy

als je bij de vk onder controle staat zijn volgens mij 2, hooguit 3 echo's gedurende de gehele zwangerschap normaal. Maar als je by de gyn onder controle staat dan krijg je het vaker. Ik liep mijn vorige zwangerschap bij de gyn en kreeg daar iedere controle een korte echo., Nu heb ik er 3 gehad tot nu toe bij de vk, 1 om te kijken hoe ver ik was rond 6 weken,   1 met 13 weken en 1 met 20 weken en als alles goed blijft gaan dan krijg ik er ook geen meer.

Hoi. Als je gewoon op een normale manier zwanger bent geworden, en geen extra risico's loopt dan krijg je in principe 2 echos. Een keer een termijnecho (bij ongeveer 12 weken) en een screeningsecho, ofwel de 20 weken echo!
Als er gedurende de zwangerschap geen complicaties optreden, blijft het (helaas) hierbij!
Gr. Anne-Marie
37+2 zw van de tweede

Hoi hoi,

Ik heb de eerste keer nij 11 wk en 4dgn een echo gehad en 3 weken later nog 1. Ik heb tussen door een paar keer een echo gehad maar dat was vanwege bloedverlies wat ik in de eerste fase van de zwangerschap had. Voor de 20 weken echo ben ik naar het Zk geweest want onze Vk doet dat in het Zk. Misschien dat ik nu nog wel een keer een echo zo'n groeiecho maar dat weet ik niet zeker. Van mij mogen ze elke controle wel een echo doen kan er niet genoeg van krijgen om naar de kleine te kijken. Ik heb wel een 4d echo laten maken bij 28 weken ook heel erg leuk.

Wens je nog een fijne zwangerschap toe.

Liefs Fruit Girl

hai,
Wanneer je een of meerdere miskramen hebt gehad krijg je ook vroeg een extra echo, rond de 8 weken. Dan weer een bij 13 en, als je het wilt, bij 20 weken.
Ook als er tweelingen in de familie voorkomen krijg je vaak eerder een echo.
Als er bij jou verder geen reden voor is is het dus niet vreemd dat je niet vaker een echo hebt gehad.
Groetjes Soela

Ik krijg elke twee weken een echo heb er inmiddels 4 gehad en ben 16 weken zwanger
dit in verband met mijn bloeddruk om de kleine goed in de gaten te houden.
ik moet ook elke twee weken voor controle naar de gyneacoloog.

groetjes netty

hallo,

Vanwege een mislukte zwangerschap in sept vorig jaar (vruchtje bleek bij 1e echo dood te zijn). Kreeg ik nu 1 met 9 weken, daarna nog met 12 weken, 1 met 20 weken, ik heb er 1 gehad met 25 weken, omdat het kindje niet zo goed lag met 20 weken. met 29 weken krijg ik er weer 1. En de rest weet ik nog niet. Sommige echo's hoefde ik niet te betalen die nam de gyn voor zijn rekening. Hij staat er om bekend bij gewone controles ook ff snel een echo-tje te doen.

groetjes Petra (onder behandeling bij gyn in Belgie).

omdat ik een verleden heb van vroege miskramen (3) en een late miskraam vorig jaar (met 16 weken bleek de baby net na de 14 weken echo te zijn overleden),
krijg ik dus nu elke twee weken een echo totdat ik goed leven voel.

Het is een fijne geruststelling en ja als het goed gaat is het leuk om je kindje weer te zien.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd erg opzie tegen de echo's en dat dit dus niet als ' leuk '   ervaar. Ik vind het vooral eng als dat ding op mijn buik gaat en je moet afwachten of het nog steeds goed gaat.
Mijn ervaringen zijn nl zo dat het elk moment kan stoppen en dus is mijn onzekerheid heel groot.
Net na een echo gaat het goed, maar nu moet ik as donderdag weer en word ik weer onzeker.

Wees dus maar blij als je niet zoveel echo's hebt, dit betekent dat je meer onbevangen zwanger kunt zijn dan ik ooit nog mee zal maken.

gr mama van MD

Terug
Bovenaan