Hoe veel entertain jullie je kind?

Hoi allemaal,

Ik heb een zoontje van 3 jaar oud. Ik heb het idee dat ik hem constant moet vermaken. Zelf ervaar ik iedere avond een soort schuldgevoel omdat het nooit genoeg is wat ik doe.

Herkennen meerdere ouders dit gevoel? Hoe veel spelen jullie met je kind? Wat is de balans?
 
Hoe zien zijn dagen eruit verder? Ben je 7 dagen per week met je zoontje? Op de dagen dat ik niet werk en mijn meid thuis is ben ik druk met haar, verzorgen, laten eten, buiten spelen, maar ze moet zich tussendoor ook zelf kunnen vermaken met speelgoed. Maar in de regel ben ik wel druk met haar op dagen dat we beiden thuis zijn
 
Herkenbaar! Zo lastig om die balans te vinden. Maar ik heb uiteindelijk besloten dat ik ze niet de hele dag hoef te vermaken. Ik doe gewoon mijn ding en ze mogen meehelpen als ze willen. De oudste twee vinden het leuk om een 'moeilijke' taak te krijgen. Helpen koken of tuinieren ofzo. Als ze niet willen helpen, spelen ze zelf. Als ze erg drammerig zijn, wil het weleens helpen ze een tijdje te negeren?. Dan worden ze vanzelf creatief om zelf iets te bedenken. En ik speel heus wel eens een spelletje met ze, of neem ze ergens mee naartoe. Maar ik vermaak ze niet meer de hele dag. 
Scheelt misschien wel dat de oudste twee hier samen kunnen spelen. Maar ook als ze alleen zijn, spelen ze wel zelf. 
 
Ik heb daar ook moeite mee. De mijne is nog iets jonger, dus doet gelukkig nog een middagdut. Maar als ik iets aan het huishouden ga doen, gaat ze huilen. De laatste weken los ik dat op met YouTube kids, maar daar voel ik me ook niet heel goed bij.
 
Mijn zoontje wordt in oktober 3. Wat voor ons werkt is deels vermaken met een activiteit buiten de deur of binnen en deels laten mee helpen met de dingen die ik moet doen, zoals de was of iets schoonmaken.
 
Misschien een tip;
Het voorbeeld geven van alleen spelen. Dus de blokken pakken en zelf gaan spelen. Hij komt er dan vast wel bij zitten, kun je samen spelen en daarna steeds beetje meer afstand nemen en je kunt ook uitleggen, we spelen nu even samen en dan mag je even alleen spelen. Eventueel afspreken hoelang of wat je daarna weer samen gaat doen!
 
In mijn geval full time oppas kinderen. Op jonge leeftijd wilde de oudste altijd in mijn buurt zijn en daardoor de kleinste ook. Als ik bv ging koken, liet ik de oudste helpen waar het kon en zette ik de jongste op ietsje afstand naast ons in haar kinderstoel met bv een bakje en een lepeltje. Zo kon ik met beiden contact maken en toch ook mn ding doen. (Ik sneed net zo makkelijk groenten in de tuin als ze echt even wilde spelen) Zo kon ik ook prima mulitasken. Zelfde met bv was of boodschappen, als ze niet zelf wilde spelen of niet mee wilden maakte ik er een spelletje van. Zoek een appel, of liet ze spullen aanwijzen en vasthouden. Als ze maar contact hadden vonden ze eigenlijk alles leuk en als ze niet wilde helpen hadden ze hun eigen speelgoed. De zeldzame keren dat ze echt niets wilden, keek ik zelf naar dag. Hoeveel tijd had ik al echt met hun besteed aan wat zij leuk vinden en als dat naar mijn idee niet lekker verdeeld was maakte ik daarin een beslissing. Ze hebben heus wel eens gejengeld of boos op de grond gezeten ? Ze zijn nu 11 en 12 en we praten nog over hoe we samen kookten en alle leuke kleine anekdotes die voortkwamen uit al die dagelijkse dingen. Voel je niet te snel schuldig, zo lang je in contact ben met je kindje is er al veel goed!
 
Hier ook een 3 jarige die zich echt niet kan vermaken. Hij mag meehelpen en we gaan 2x daags er even uit, in bad. Maar ja er zijn momenten dattie zichzelf echt ff moet vermaken. Soms op gang helpen door erbij te gaan zitten maar ook dat werkt niet altijd.
Ik merk zelf dat dit op en af gaat in fases. Ene fase geen kind aan en speelt de hele dag en dan weer een fase van niet kunnne en willen spelen. Ik maak dan ook iets meer gebruikt van de YouTube kids hoor. Hij leert er een hoop van.. en verder blijven uitdagen met karweitjes..
Tafel dekken en vaatwasser uitruimen zijn momenteel favorieten. En marktplaats afstruinen voor nieuw speelgoed en oud speelgoed even tijdelijk wegleggen zodat dat over een paar weken weer "nieuw" is...
 
Terug
Bovenaan