hoe vertel je een kind van 3,5 dat papa en mama uit elkaar gaan?

Hallo allemaal,
Mijn vriend en ik staan op het punt onze relatie te verbreken.
We doen dit welliswaar onder "goede" omstandigheden maar hoe leggen we dit in hemelsnaam uit aan een kind van 3,5?

Wie heeft hier (helaas) ervaring mee?
Groetjes van mij
 
Hai Mirella,

Ik heb hier zelf gelukkig geen ervaring mee, maar helaas zijn wel een aantal van onze vrienden uit elkaar gegaan de afgelopen paar jaar.  Een aantal van hen heeft een kindje.  Eén van de  koppels heeft het heel luchtig aangepakt en het rustig in Jip-en-Janneke-taal uitgelegd. Zij hebben nooit kwaad gesproken over elkaar waar hij bij was. Hun zoontje (toen ook 3,5 heel toevallig) heeft er weinig (lees: niets)  aan overgehouden. Voordeel: zowel pa als ma hebben nu weer een nieuwe relatie (is nu allemaal 3 jaar geleden) en van beide 'nieuwe ouders' heeft de één  een dochter van dezelfde leeftijd, en de ander 2 jongens waarvan één dezelfde leeftijd en één drie jaar ouder. Was hun zoontje  eerst enig kind, heeft hij nu ineens  twee 'broertjes' en één 'zusje' erbij.

Het andere koppel is eveneens drie jaar geleden uit elkaar gegaan maar zij vinden het helaas nodig om alles over het hoofd van hun dochter (toen net drie) uit te spelen. Vanaf het begin tot helaas de dag van vandaag aan toe. Hij spreekt over 'die heks' als zijn dochter erbij is. Zij haalt alle schuttingwoorden erbij die je in je hele leven ooit hebt gehoord. Gevolg: het meisje heeft er echt last van, ook op school. Ze is niet meer het vrolije kind zoals ik haar al vanaf haar baby-zijn heb leren kennen. Haar zie  ik niet meer, want zij zit 'vast' in deze ellende en geeft zichzelf geen ruimte om door te gaan. Geen prettige omgang meer als je het alleen maar over je ex kunt hebben, die nota bene nog een vriend van ons is.