Hai Mirella,
Ik heb hier zelf gelukkig geen ervaring mee, maar helaas zijn wel een aantal van onze vrienden uit elkaar gegaan de afgelopen paar jaar. Een aantal van hen heeft een kindje. Eén van de koppels heeft het heel luchtig aangepakt en het rustig in Jip-en-Janneke-taal uitgelegd. Zij hebben nooit kwaad gesproken over elkaar waar hij bij was. Hun zoontje (toen ook 3,5 heel toevallig) heeft er weinig (lees: niets) aan overgehouden. Voordeel: zowel pa als ma hebben nu weer een nieuwe relatie (is nu allemaal 3 jaar geleden) en van beide 'nieuwe ouders' heeft de één een dochter van dezelfde leeftijd, en de ander 2 jongens waarvan één dezelfde leeftijd en één drie jaar ouder. Was hun zoontje eerst enig kind, heeft hij nu ineens twee 'broertjes' en één 'zusje' erbij.
Het andere koppel is eveneens drie jaar geleden uit elkaar gegaan maar zij vinden het helaas nodig om alles over het hoofd van hun dochter (toen net drie) uit te spelen. Vanaf het begin tot helaas de dag van vandaag aan toe. Hij spreekt over 'die heks' als zijn dochter erbij is. Zij haalt alle schuttingwoorden erbij die je in je hele leven ooit hebt gehoord. Gevolg: het meisje heeft er echt last van, ook op school. Ze is niet meer het vrolije kind zoals ik haar al vanaf haar baby-zijn heb leren kennen. Haar zie ik niet meer, want zij zit 'vast' in deze ellende en geeft zichzelf geen ruimte om door te gaan. Geen prettige omgang meer als je het alleen maar over je ex kunt hebben, die nota bene nog een vriend van ons is.
Ik kan dus niet uit eigen ervaring spreken maar mijn 'advies' zou zijn: op niveau van het kindje (niet te gedetailleerd) vertellen dat papa ergens anders gaat wonen en dat hij straks TWEE slaapkamers heeft. Geen ruzie maken waar hij/zij bij is en vooral géén kwaad spreken over de ander in nabijheid van het kindje.
Ik wens je veel sterkte toe met deze moeilijke beslissing. Met het eerste koppel is het helemaal goed gekomen. Ondanks dat de beginperiode van het uit elkaar gaan toch wel moeizaam ging (je gaat niet voor niets uit elkaar), hebben ze nu een goede regeling gemaakt voor hun zoon en zien ze elkaar regelmatig. Ze mogen elkaars partner ook. Sterkte / succes / doorgaan!
Groet!