hoe vertel je kind over een baby op komst

hoi allemaal,

ik ben sinds kort zwanger van een tweede.
mijn vraag is houd leg je een kind van 15 maanden uit dat ze een broertje of zusje krijgt.
en hoe kan je de erop voor bereiden op de baby.

Hoi babybom,

Onze oudste is op dit moment 19 maanden en ik ben bijna 16 weken zwanger. In het begin hebben we het wel tegen hem gezegd, en hij heeft de koekjes met muisjes uit mogen delen aan de (schoon)ouders. Had niet echt het idee dat hij het allemaal snapte, maar we wilden hem er zo vroeg mogelijk bij betrekken. De eerste echo is hij mee geweest naar de VK, maar dat snapte hij ook niet.

Ik had van iemand het boekje "kaatje en mama's dikke buik" gekregen, en die lees ik hem nu regelmatig voor. Ik krijg nu ook al een beetje een buikje dus kan ik tijdens het voorlezen de link snel leggen.

We gaan hem in augustus naar een groter bed verhuizen en dan de babykamer helemaal klaar maken. En we zetten ook in augustus de box alweer neer, zodat hij weet dat er wat gaat veranderen. Verder kan je volgens mij weinig doen. Zeker bij zo'n kleintje.

Heb wel gehoord dat het belangrijk is dat hij na de geboorte gelijk erbij betrokken wordt. Mag helpen de baby in bad doen etc.etc. En dat het vooral ook erg belangrijk is dat niet alle aandacht naar de baby gaat. En dan bedoel ik ook van de visite en dat het leuk is als de visite ook een kleinigheidje voor je oudste meeneemt zodat niet de baby alleen maar kadootjes krijgt.

Succes ermee!

Groetjes,
Jo

Ik denk dat een kindje van 15 maanden er nog niets of zeer weinig van snapt. Je kan vertellen dat mama een baby in de buik heeft, dat die baby eerst in de buik moet groeien, en als de baby geboren wordt er 2 kindjes bij jullie wonen. En dat dat heel gezellig is 2 kindjes.
Tegen de tijd dat de baby geboren wordt is je kindje alweer een stuk ouder en kan je boekjes voorlezen over zwanger zijn. Er zijn zoveel leuke boekjes.
En als de baby geboren is moet je gewoon kijken wat de oudste leuk vindt. Sommige kinderen willen graag helpen, andere helemaal niet.

Onze dochter is ongeveer 2 jaar en 2 maanden als haar broertje geboren wordt. Ik ben al sinds 4 weken zwangerschap bezig om haar voor te bereiden, maar zij heeft nu alleen door dat mamma een dikke buik heeft.

In de bieb zijn veel leuke boekjes te vinden (is gratis voor kinderen), dus daar moet wel iets tussen vinden wat bij jullie past, er zijn zoveel verschillende. Kleine Pluis van Nijntje is ook leuk, maar het ligt ook zo aan het kind welk boekje het leuk vindt. In onze bieb staat een hele aparte boekenplank met 'kindje erbij' boekjes. Ik probeer het onderwerp iedere dag speels ter sprake te brengen.

Onze dochter is overal bijgeweest, van het kopen van kleertjes tot het inrichten van de babykamer. Meer dan dit alles kunnen we niet doen, ben ik bang.

Groetjes, Marisa

Bij ons is de kleine meid 2 jaar en 3 maanden als de baby komt. Ik ga haar boekjes voor lezen, de baby laten voelen en bij de VK laten horen. Voor de rest tijdens de zwangerschap niet.

Ik ben wel van plan om na de zwangerschap haar geleidelijk te laten wennen aan de baby. De eerste keer na de bevalling dat ik haar zie zal ik de baby ook niet vasthouden. Ik neem mijn dochter dan eerst lekker op schoot om te knuffelen zodat ze weet dat dit ook haar plekje is en blijft. Vervolgens leggen we de baby naast ons op bed en gaan we benoemen wat de baby is (meisje of jongen) hoe hij heet en wat hij allema heeft (vingers, tenen, mond, tong, handen, voeten, buik) . Zo maak je het leuk en interessant. We doen het op haar tempo en we laten het ritme van mijn dochter doorgaan. Mijn man gaat met haar in bad en ik droog haar af en stop haar in bed. Ik denk dat dat wel de sleutel is. Behouden van eigen ritmes en patronen zoveel mogelijk tenmisnte.

Gr

Onze oudste was 18 maand toen zijn broertje geboren werd.
Tijdens de zw.schap hebben we eigenlijk niet heel veel gedaan om hem actief voor te bereiden. Hij ging mee naar de controles bij de VK en op een gegeven moment als hij het hartje hoorde riep hij BABY!
Wat dat verder was? Denk dat hem dat nooit echt duidelijk is geweest tijdens de zw.schap . Hij kreeg wel en nieuwe kamer en daar heeft hij bij 'geholpen' (toen we bezig waren met verven kreeg hij een droge kwast en hij ging daar mee verven) en dat vond hij geweldig, maar meer omdat hij dan bij ons was dan dat hij besefte dat het voor hem was. Zijn ledikantje ging gewoon mee (wij konden een 2e lenen, ideaal dus) naar zijn nieuwe kamer.

Tijdens de bevalling was hij bij opa&oma en de volgende ochtend was hij de eerste die op bezoek kwam met opa&oma. Ik wou de baby niet op schoot hebben als hij binnen kwam, maar die lag net lekker te drinken, dus gewoon gedaan en ging verder prima. Hij zag mij, keek naar zijn broertje, roept weer BABY!!! en wil er gewoon lekker bij op schoot. Paste prima en na 2 sec. ontdekte hij de ballonnen en wou hij daarmee spelen.

Inmiddels hebben we een 3e en mijn ervaring is eigenlijk: maak je niet heel erg druk over wat je kindje misschien gaat doen of hoe hij/zij zal reageren. Ik was verbaasd over het gemak waarmee onze oudste het accepteerde!
Juist als ze zo jong zijn nog is het al snel iets wat heel gewoon is. De baby hoorde ook gewoon bij papa&mama.

groetjes,
Marije

1,5 jaar is idd nog wat jong, maar je kunt wel een leuk kadootje geven als de baby er is
heeft ie geliijk wat om handen als jij in bed ligt

wij gaven twee grote vrachtwagens toen de derde kwam aan onze destijds zonen van bijna 4 en bijna 3

Ook heb ik, misschien wat raar, hen echt op hun hart gedrukt dat het niet alleen maar leuk is met een baby, want die heeft veel hulp nodig en huilt ook veel....dat snapte ze ook heel goed daarna, maar waren dus wel ouder dan jouw kindje

quote: Jojo84 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-03-2009 19:41:49'));

En dat het vooral ook erg belangrijk is dat niet alle aandacht naar de baby gaat. En dan bedoel ik ook van de visite en dat het leuk is als de visite ook een kleinigheidje voor je oudste meeneemt zodat niet de baby alleen maar kadootjes krijgt.
Groetjes,
Jo

Dat vind ik nou ook. Laatst heb ik bij de verloskundige een geboortekaartje zien hangen met een leuke tekst :
Kinderchocolade meenemen  tijdens uw visite, laat (naam eerste kindje) ook van uw bezoek genieten.
Of zoiets stond er. Ik vond het wel een leuk idee om dat op het kaartje te zetten.

Terug
Bovenaan