hoe vrolijk te zijn als je somber, kwaad en je klote voelt

Ik ben nu 10 weken geleden bevallen van een zoon en nu pas begin ik me prettig te voelen met ons kindje.
Na een aantal fouten achteraf en een bevalling van 41 uur die uiteindelijk uitliep op een spoedkeizersnede ben ik van mening dat de begeleiding erg moeizaam gaat in het ziekenhuis.

Eerst kwamen we er 2 dagen voor de bevalling al achter dat de hoge bloeddruk die ik al in maart had, niet klopte. Deze was constant met een verkeerde band gemeten en hierdoor dus te hoog. Ik had gewoon kunnen blijven werken en zelf een hoop leuke klusjes kunnen doen voor de babykamer.
Nadat ik eerst een veter had gekregen op donderdag ging het goed, de hele dag mooi te houden weeen en snachts ging dat mooi door, op vrijdag ochtend ben ik ingeleid en kwamen de weeen al om de 2 minuten, dit duurde 4 uur. Daarna mocht ik een ruggeprik omdat het niet opschoot, we zaten al op 2 cm!!! Na de ruggeprik heb ik nog eens 6 uur elke 2 minuten weeen gehad op 1 kant. De ruggeprik zat scheef notabene. dus mijn rechterkant was compleet beurs en overgestimuleerd. Weer maar 1 cm onsluiting erbij en ik kreeg een nieuwe ruggeprik. Deze zat gelukkig wel goed en ze voerden de medicatie om de boel op te wekken goed op. Dit ging ook goed want ik vanaf half 7 tot half 11 zat ik op 9,5 cm. Ik mocht eigenlijk niet meepersen maar de gyneacoloog die erbij werd gehaald moedigde me aan te gaan persen. Dit gevoel was geweldig. Ik ging onze zoon ter wereld brengen, ik was zo blij! Maar het gevoel was van korte duur, het bleek een sterrekijkertje te zijn en zijn schedeltje schoof niet over elkaar. Wat voelde ik me verschrikkelijk toen ik hoorde dat het een keizersnede werd.
Iedereen riep alleen maar het komt goed, het komt goed en daar gingen we. De pijn was niet te doen, persweeen inhouden, dat hoef ik jullie niet te vertellen.
Eenmaal op de ok kreeg ik een extra roes bovenop de plaatselijke verdoving omdat ik nog steeds voelde hoe er een klem stond op mijn schaambeen.
Ik zag in een waas mijn zoontje voorbij vliegen en daar gingen ze, mijn man en zoon. Weg uit het zicht en ik had geen tranen geen energie om te huilen alleen maar dom liggen.
Was tot mijn borst gevoelloos, en afhankelijk van iedereen.

Eenmaal weer op zaal na een half uurtje op de uitslaapkamer kreeg ik een bloeding. ons kindje kreeg ik een half uur later in de armen, aangekleed en wel. ik baalde zo ontzettend. maar bleef lachen, ik trilde over mijn hele lijf en kon het niet stoppen.
Mijn ouders waren er snel en ik vond het prima, wat moest ik ermee, met zo;n hoopje mens? Borstvoeding geven was niet makkelijk, het was 30 graden, en de ene zuster zegt dit en de andere dat. nou wat een pret, ik voelde me net een koe die aan de machine stond, kolven, kind eraan, kolven kind eraan.
Op zondag middag zat ik alweer thuis, een huis vol visite een baby die huilde en een buik die meer dan pijn deed.
Op woensdag kwam een achtergebleven en vergeten gaasje mijn baarmoeder uit via de vagina. ineens kon ik rechtop staan.
Het ergste vond ik nog wel dat een hoop mensen mn kleintje eerder hebben horen huilen dan ikzelf. dat steekt, ook ben ik een week kwaad geweest op mijn man die mijn kind meenam en de eerste momenten met hem heeft gedeeld. Dat was mijn cadeau na al het harde werken en mijn negen maanden zwanger zijn.
nu kan ik het relativeren, maar soms heb ik het nog moeilijk. Alleen kan je er niet met veel mensen over praten. Dat is jammer, dus die roze wolk die heb ik nu op zaterdag morgen, samen met mijn zoon in het grote bed. of lekker samen in bad. Genieten is dat!!!!!

Dat is zeker geen droombevalling en kraamweek geweest....... En idd zou ik ook laaiend geweest zijn dat zoveel mensen die eerste momenten hebben meegemaakt maar jij niet! Maar daar kan je helaas niets meer aanveranderen. Het enige wat ik je kan zeggen is: geniet zoveel mogelijk van alle andere dingen die jij wel als eerste mee zal maken in jouw unieke positie van moeder!

En dat jouw man je kleintje mee heeft genomen net na de keizersnee.... Het was op dat moment wel het beste voor je zoontje, een bekend stemgeluid ook al is het niet mama is nog altijd beter dan een compleet vreemde! Hopelijk kan je het ook van die kant bekijken......

Dat ze een gaasje in je baarmoeder hebben achtergelaten moet je niet laten zitten. Schrijf een dikke vette klachtbrief aan het ziekenhuis. Ga er rustig voor zitten. Als je brief klaar is, leg hem dan even weg en kijk er na een dag of twee nog een keer na zodat je de brief aan kan passen. (de eerste keer schrijven ben je misschien wel zo emo dat je niet alles opschrijft wat je van te voren bedacht hebt). Gelukkig kwam het gaasje er vanzelf uit, het had een lelijk verhaal geworden als het was blijven zitten!

Wat je zegt over borstvoeding ken ik ook uit eigen ervaring. Ik heb inmiddels 6 verschillende kraamverzorgsters gehad die allemaal een eigen mening hadden..... Uiteindelijk moet je daar echt je eigen weg in vinden.... Ook dat trillen had ik. Dat is de adrenaline die uit je lichaam weg gaat! Dat had je waarschijnlijk ook gehad bij een 'droombevalling'.

Je schrijft ook dat je er niet met iedereen over kan praten..... Probeer dat toch hoor.... Al is het maar dat als iemand vraagt hoe het gaat dat je niet lacht en zegt dat het super genieten is... Zeg dan iets in de trant van: het is moeilijk geweest maar we komen er langzaam bovenop..... Dan hoeft je echt niet in details te treden hoor, maar dan blijf je wel bij je gevoel! En zeker andere ouders zullen dit helemaal snappen en herkennen.....

Nou het is een heel verhaal geworden hihihi....

Sterkte en probeer idd lekker de momentjes met je zoontje te pakken......

Misschien een beetje laat maar ik reageer toch nog maar.

Mijn bevalling is ook ongeveer zo verlopen als die van jou. Heeft ook heel lang geduurd en daarbij kwam nog dat ik de hele week daarvoor weeen heb gehad elke avond en ze snachts weer afzakten. Maar goed dat kan allemaal, dus hoe vervelend ook, is niet anders.

Ik wilde graag thuis bevallen maar ook dat ging niet lukken. Mijn vliezen waren te lang gebroken waardoor ik uiteindelijk naar het ziekenhuis moest. Daar werd ik ingeleid,eenmaal daar te zijn bleek ik al vier cm ontsluiting te hebben. Dacht zo dat gaan we dus ff snel doen.

Was er om acht uur en om half negen hing ik aan het infuus. Er werd verwacht dat ik rondt twee uur zeker wel bevallen zou zijn. Maar nee hoor de uren gingen maar voorbij en de cm schoten totaal niet op. Ze bleven het infuus maar ophogen en ophogen. Heb een gigantische dosis gehad, die normaal bijna niemand krijgt. Heb het uiteindelijk ook gehaald tot 10 cm en toen was het wachten op de persweeen. Maar ja, die hadden er geen zin in. Mijn weeen werden steeds minder, kreeg uiteindelijk een persdrang maar het waren geen weeen. De kleine zat nog te ver weg om zelfstandig te gaan persen dus ook ik moest alles inhouden terwijl zijn het infuus nog eens hoger draaide.

Tussendoor hebben ze wel 100 keer gevoeld, echo gemaakt en mij heeeeeeeel veel pijn gedaan. Uiteindelijk heb ik geëist dat ze het infuus zouden stoppen want ik ging toch geen persweeen meer krijgen. Na heel veen zeuren hebben ze het gedaan en kreeg ik een keizersnee. Ze wilde maar blijven wachten en wachten, terwijl ze gewoon wisten dat het niet ging lukken.

Mijn moeder heeft twee kinderen gekregen en bij beide weeen maar nooit persweeen. Ze hebben hier niet naar geluisterend en gewoon genegeerd. Had er niks mee te maken hadden ze gezegd. Maar toch is het bij mij ook gebeurd. Met de dosis die ik had gekregen kon dit nooit gebeuren zeiden ze. Dit hadden ze nog nooit meegemaakt.

Door dit alles heb ik een hel van een bevalling gehad en daardoor twijfel ik heel erg of ik ooit nog wel een tweede wil. Mijn zoontje is nu acht maanden en ik hou super veel van hem. Maar het heeft echt wel even geduurd voordat ik dat gevoel had. Maar ik kan je verzekeren wat er ook gebeurt die kleine wil je nooit meer kwijt hoor. Wat er ook allemaal is gebeurd. Maar vergeten wat er is gebeurd of dat het gevoel vervaagd en dat het allemaal makkelijker wordt NEEEE. Ik denk er nog steeds regelmatig aan en ik kan nog steeds elke minuut herinneren en kan zelfs nog de pijn voelen.

Praten met anderen hierover is inderdaad moeilijk. en dan vooral omdat neit veel mensen dit mee maken. Probeer vooral veel met je man te praten, en geef hem nergens de schuld van. Ik ben blij dat mijn man in ieder geval alles mee heeft kunnen maken, en voor mij veel foto's heeft gemaakt.

Er zijn bij mij ook foto's van de keizersnee gemaakt, wat mij ook wel geholpen heeft om het te accepteren. Ik heb in ieder geval achteraf kunnen zien dat mijn zoontje ook echt uit mij is gekomen.

succes met alles en probeer toch heeeeel erg veel te genieten.

hoi Anouska,
Wat een ellende allemaal en inderdaad, door foto';s van de keizersnede wordt het allemaal wat makkelijker. Mijn kleine jongen is mijn zonnetje en het allemaal waard. Het liefste zou ik wel willen dat artsen eens luisteren zoals jou met de weeen net als je moeder. Dan denk ik soms ook wel eens van, wees niet zo ontzettend betweterig en luister eens naar de vrouwen. Bij mij was vroeger de schedel niet over elkaar heen gegaan en daardoor had mijn moeder een totaal reptuur, bij onze zoon was dat precies zo alleen was het natuurlijk weer beter om het zelf te proberen, maar alles is gebeurd en ik heb er veel van geleerd. vooral door te luisteren naar mijn eigen intuitie.
Ook ben ik nu in de ziektewet, ben na 8 weken weer begonnen op het werk en dat blijkt gewoon een vlucht te zijn geweest, nu weet ik dat en heb een goeie maatschappelijk werkster waarmee ik er veel over praat. Dit houdt me bij de tijd van nu en ik geniet elke dag van mijn kleintje, dan maar niet veel centen op de bank, ik heb een onbetaalbare tijd met mijn zoon. Die nu ligt te kwebbelen, heerlijke muziek is dat.

beste mama lieke,

ik heb ook even moeten wennen aan het feit dat mijn dochter niet als eerste bij mij was.

na 21 uur weeen besloten ze in het ziekenhuis dat ik ook keizersnede moest krijgen want ik had ook een sterrenkijkertje en een flinke baby van 9 pond.
had ook al om 18.00 uur een ruggenprik gekregen toen was ik 14 uur bezig.
het was onderstussen 01.00 uur toen ze besloten voor een keizersnede er werd me ook nog even verteld dat de kleine direct weggenomen werd en opgenomen moest worden vanwege de antibiotica die mij is toegediend vanwege de koorts.
toen ik eindelkijk weer op de kamer kwam hadden mijn moeder en mijn schoonouders der vast gehad en ik pas daarna. was moeilijk te verteren maarf zo was het nu eenmaal.
heb het moment heel erg gemist dat ze niet met der lijf op mijn blote lijf heeft gelegen maar met bekennen dat ik het daarna ook niet meer heb gedaan.
bedenk je dat je man ook papa was geworden en voor hem ook heel bijzonder.
wees blij dat de andere ouder er voor je kleintje was toen jij het er nog niet kon zijn.

liefs en geniet van de momenten die je nu hebt.

gr Dango

Terug
Bovenaan