hoe vul je de dag in?!

Hallo allemaal!

Sinds 6 weken ben ik de trotse moeder van baby Emma.
Ik wil haar graag opvoeden volgens de 3 r's (rust, reinheid, regelmaat..) alleen weet ik niet zo goed hoe ik dat toe moet passen gedurende de dag...
Na iedere voeding weer terug in bed? wanneer ga je dan wandelen, boodschappen doen, bezoekjes afleggen?
Ze weegt 3690 gram, wordt iedere ochtend rond 05.00 wakker en krijgt dan iedere 3 uur een flesje waar ik 120 cc in doe waar ze wisselende hoeveelheden van drinkt.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groetjes van een beginnend moeder..
 
hoi,

Je moet niet te moeilijk denken want slapen kunnen ze ook als je aan het wandelen bent of boodschappen gaat doen. Je geeft je dochter eeste de fles en gaat daarna wandelen of boodschappen doen. Met bezoekjes net zo zorg dat ze gedronken heeft en ga dan weg. Als je met de auto gaat in de maxi slapen ze net zo makkelijk. Als je dan bij je bezoek bent leg je haar gelijk in de reiswieg en klaar is kees.

Gewoon doen wat jou het beste lijkt en volg je gevoel.
Doe wel 1 ding per dag dat is wat rustiger voor jou en voor je kind.

Groetjes Alies moeder van Yorben 1jr en 18 dgn
 
Hoi Rian

Mijn dochtertje Shenoa wordt morgen 10 weken. In het begin heb ik ook een poging gedaan om volgens een vast ritme de dag door te komen. Ik merkte al snel dat dit meer mijn ding was dan dat van Shenoa. Vaste tijden slapen, eten, badje en naar buiten. Dit ging 2 weken goed.  Daarna werd het lastiger. Shenoa  sliep de ene keer langer  als de andere keer, als ik haar dan toch wakker maakte voor haar voeding viel ze  na 5 min alweer in slaap en niet wakker te krijgen. Het gevolg dat ze na een uur zelf kwam om te eten. Hetzelfde met slapen, ze slapen niet op commando, helaas. De ene dag slaapt ze veel meer als een andere dag. Ik heb het schema dus maar laten varen en nu bepaald Shenoa dus en dat werk voor  ons prima.
Waar ik wel erg goed op let is dat  er  na een drukke dag (visite, boodschappen gedaan, lang wandeling buiten) een rustdag  komt. Shenoa is nl erg onrustig als er veel om haar heen gebeurd.  

Succes        
 
Ik ben moeder van 2 kinderen: 11,5 maand en 3 jaar. De eerste weken is het nog moeilijk een ritme te krijgen. Het kind moet zelf eerst ook nog wennen aan deze " buitenwereld". Sommige kinderen moeten eerst nog het dag en nachtrimte zien te ontdekken. En de een doet daar langer over dan de ander. Als ze nog zo jong zijn slapen ze ook in de wandelwagen. Of in de maxi-cosi. En bij mijn kinderen was het ongeveer pas bij 3 maanden dat er een duidelijk ritme was. Je zult op een gegeven moment wel ontdekken wat het ritme is van jou dochter. Je leert haar vanzelf kennen, wanneer ze moe is en wil slapen en ook hoe lang ze slaapt. Sommige baby's slapen maar 1 keer op een dag voor een paar uur. Andere baby's slapen 2 keer een uurtje. Dat zal je dochter vanzelf aangeven. En dan is ook het beste om haar dan gewoon thuis te laten slapen en niet in de wandelwagen. En als dan dat ritme er is kun je ook beter je dag indelen met boodschappen, op visite gaan...e.d.
Voor mijn kinderen zijn de 3 R's heel goed. Alleen de eerste paar weken is het nog erg moeilijk om je aan Regelmaat te houden, maar dat komt vanzelf.
Veel succes met het moederzijn.......maar geniet vooral van je dochter
groetjes Chantal
 
He hoi,

Lastig he, om erachter te komen wat voor jou en je kindje goed werkt. Vooral de eerste weken als zij nog helemaal bezig is met haar weg vinden in onze drukke wereld. Ik ben nu ook nog bezig een handig ritme te vinden voor mijn meisje van 11 weken. Toen zij zes weken was probeerde ik vooral zoveel mogelijk rust en regelmaat in te bouwen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan kwam ik al snel achter. Elke dag was anders, soms zat er 3 uur, soms 4 uur en soms maar 2,5 uur tussen de voedingen. Ook het slapen was wisselend. Ik kon daar maar slecht tegen. Mijn houvast, altijd in haar bedje leggen na de voeding en het knuffelen (als ze ouder wordt ook nog even spelen in de box). Als ze echt niet wilde of kon slapen, na herhaaldelijk terug leggen, dan ging ik wandelen of met de kinderwagen in huis rijden. Dan viel ze uiteindelijk wel weer in slaap. Belangrijkste tip, kijk goed naar je kindje. Niet al het huilen is honger, probeer te rekken met een speentje als je denkt dat ze geen honger kan hebben. Zo kwam ik na 7 weken toch op een redelijk vast schema uit van 07.00 (soms 06.00 uur hoor), 11.00, 15.00, 19.00 en 22.30 uur van voeden. En tussendoor zoveel mogelijk te slapen leggen in haar eigen bedje. Uitstapjes deed ik op de tijden dat ze toch moeilijk slaapt, meestal 's middags of als ze 's ochtends de slaap eens niet wil vatten. Verder ga ik nooit 's avonds met haar weg. Bij 7 weken hebben ze echt nog veel slaap nodig, dus bleef ik het proberen in haar eigen bedje. Nu met 11 weken slaapt ze steeds langer in haar bedje, maar is de tijd na de voeding van wakker zijn ook langer. En het wordt steeds leuker!!! Vergeet vooral niet te genieten en volg je gevoel.

groetjes, Jootje
 
Hoi Rian,

7 weken geleden ben ik bevallen van onze tweede zoon. Onze beide kinderen zijn er gevoelig voor prikkels en daarom volg ik een strak schema volgens de 3-r's.
Allereerst een misverstand: een strak schema betekent absoluut niet een vast tijdschema! Bij een strak schema gaat het om de volgorde van activiteiten die bepalend zijn, zodat onze schatjes weten waar ze aan toe zijn. Het schema is inderdaad: slapen-wakker worden en dan direct voeden - eventjes spelen/knuffelen - weer naar bed bij de eerste slaap signalen. Omdat met name bij de hele kleintjes het wakker zijn vaak niet langer duurt dan een uurtje is het inderdaad lastig om te gaan winkelen, want ook winkelen is zeer onrustig voor een kleintje. Hoe een baby om gaat met deze prikkels is natuurlijk erg afhankelijk van een kindje. Onze zoon heeft er helaas moeite mee. Dit betekent dat ik maar 1 keer per dag weg ga en doe dit dan na de voeding en verschonen.

Al deze wijsheid staat ook beschreven in het boekje Rust & regelmaat van Ria Blom...

Groetjes!
 
Hoi,

Onze dochter is nu ruim 4 maanden. De eerste 2,5 maand vond ik het erg moeilijk om dingen te ondernemen. Naast de praktische kant (je sjouwt je een breuk) ook met het oog op het tijdstip tussen de voedingen in. Inmiddels eet  ze  5 keer per dag en dat maakt het echt een stuk makkelijker.
 
Ik zag ook ergens de tip om na een inspannende dag een rustdag in te bouwen, dat doen wij inderdaad ook. Ik merk dat ze zo'n drukkere dag goed kan hebben, maar de dag daarna toch wat meer slaapt. Sommige kinderen kunnen echter helemaal niet tegen drukte, dat weet je over een poosje.
Wat ik nu wel merk is dat ze alles veel beter in zich opneemt en niet meer zo makkelijk in de wagen slaapt, daar moet je tegen die tijd dus  goed rekening mee houden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik toen zij 'n week of 6 was echt dacht dat ik nooit meer iets zou kunnen ondernemen en daar ook best van baalde. Inmiddels weet ik beter en is het harstikke leuk om dingen te doen. We doen soms ook best dingen die misschien niet helemaal passen bij de regelmaat en de rust, maar mijn mening is dat als je dat maar heel af en toe  doet, het best kan.

Kijk goed naar je kindje en doe wat je goed lijkt, dan kan het niet misgaan!
Veel plezier met de leuke dingen die je kunt gaan doen.
 
Hoi Rian,

Ik heb ook altijd de 3 R-en in acht genomen. Natuurlijk ging ik weleens op pad met Sigrid en ging het niet altijd helemaal vlekkeloos. Dan hield de volgende dag er weer wat meer rekening mee. Ik heb Sigrid bijvoorbeeld nooit echt in de box laten slapen. Vanaf haar geboorte ligt ze om te slapen in haar bedje. Het is daar lekker rustig en niemand die haar stoort.
Wat betreft de voedingen heb ik geprobeerd ruim voor het einde van mijn zwangerschapsverlof een ritme te creeeren. Als het lukt werkt dit prettig wanneer je weer aan het werk gaat. Sigrid  is bijna 11 maanden en het is een heerlijk kindje. En durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat het komt omdat ik vanaf de geboorte zoveel regelmaat heb gebruikt. Het komt je echt ten goede.
Wanneer ze ouder worden veranderd er hier en daar natuurlijk wat aan het eetpatroon. Ze krijgen fruit en groeten enzo. Nou dan ging dat gewoon mee in de regelmaat.

Maar onthou wel, als het een dagje niet helemaal lukt, pas je er dan op aan. Ik ging er soms te perfectionistisch mee om en dan krijg je vanzelf de deksel wel een keer op je neus. Leer er van en geniet van je kleine.

groetjes,

Petra
 
Terug
Bovenaan