hoe wat wanneer testen als je ouder bent???

A

Anoniem

Guest
hoi hoi,

voor de wat oudere dames/meiden onder   ons(ook jongere mogen lezen hoor!!!!!!).
Wie   weet hoe het allemaal zit met   vruchtwater punties/nekplooimetingen en vlokkentest en weet ik wa t voor onderzoeken er allemaal zijn,ben je dat   verplicht of hoe doen jullie dat??

En wie hebben het ooit al eens eerder laten doen,en hoe staan jullie daar   tegen over??

liefs   maagd   xxx

Ik ben 26 maar heb wel risico bepalingstest gehad (nekplooimeting) deze kan met 12 weken (geloof precies tussen de 12-14 weken) en was optioneel bij mij.

Hoi maagd,

als je wat ouder bent of als er in je familie bepaalde afwijkingen voorkomen mag je extra onderzoeken laten doen. Je bent dit echter neit verplicht. Omdat er bij ons in de familie een chromosoomafwijking voorkomt die niet met het leven verenigbaar is hebben wij ook recht op extra onderzoek, zoals een nekplooimeting. Omdat dit een kansberekening is hebben wij besloten het niet te laten doen. Ook de aangeboden vruchtwaterpunctie en vlokkentest hebben we afgeslagen. het enige dat we wel hebben gedaan is de 20-wekenecho, maar die krijgt iedereen tegenwoordig aangeboden.

Groetjes van Marloes

hallo maagd,

ik ben zelf 34 en de eerste is op komst, en ik heb helemaal niks laten testen.

bij ons aan de beide kanten komt niks voor.

de vk vertelde dat ik nog een goeie leeftijd had en het bloedonderzoek
wat je blijkbaar standaard moet doen was ook helemaal in orde.

de vk zei als je de onderzoeken wilt laten doen komt er altijd een uitslag uit.

dus het is heel persoonlijk of je dat allemaaal wilt.

maar als ik vragen mag , hoe oud ben jij??

groetjes sandra 23 wk 5dg

Volgens mij kan tegenwoordig iedereen een nekplooimeting laten doen. Dit is alleen maar een kansberekening en geen garantie op een gezond kindje. Wij hebben er zelf voor gekozen om dit niet te doen. In onze familie komen geen erfelijke aandoeningen voor en we zijn allebei nog jong. Wel heb ik in de 21ste week van mijn zwangerschap nog een vruchtwaterpunctie uit laten voeren, omdat ze op de echo 2 kleine afwijkingen hadden gevonden die konden duiden op een chromosoomafwijking. Gelukkig bleek achteraf alles goed te zijn en zijn we nu de trotse papa en mama van een jongetje.

Ik weet dat als je 36 jaar of ouder bent en er erfelijke aandoeningen voorkomen in je familie je recht hebt op een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest. Deze zijn allebei heel nauwkeurig en kunnen een heleboel aandoeningen en afwijkingen uitsluiten. Wel is het heel belangrijk dat je vooraf goed beseft wat je met een evt. negatieve uitslag doet. Zo hadden wij besloten om bij een ernstige chromosoomafwijking de zwangerschap af te laten breken. Gelukkig is dit niet nodig geweest, maar het is wel belangrijk om dit te bespreken.

Hopelijk kun je iets met deze info.

Hoi,
Ik ben 37 en 30 weken zwanger van nr. 2. Ik heb niets laten testen, want hoe erg het ook is als het kind bijvoorbeeld Down heeft, ik zou mijn zwangerschap daarvoor niet kunnen afbreken. Dit is wel heel persoonlijk he! Niet iedereen deelt deze mening. Ik krijg om medische redenen wel elke maand een echo (maar dat heeft met mij te maken, niet met de baby), dus lichamelijke afwijkingen zijn dan wel te zien. Mocht er iets aan het licht komen waardoor normaal menselijk leven niet mogelijk is voor het kindje, dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Bij ons in beide families komen gelukkig geen gekke dingen voor dus we gaan gewoon voor een gezond kindje!
Maar nogmaals, ieder moet een keuze voor zichzelf maken!
Groetjes,
Line

hi,

lief en thanx voor jullie berichtjes!

sandra 1972,je vroeg naar mn leeftijd en die is bijna 37.
Vandaar ook deze   vraag,en aangezien ik inmiddels 3 keer   al een mk hebt gehad maakte ik me een beetje zorgen.

liefs,maagd

Hai,

Een vlokkentest  is een monster uit je placenta. Dit onderzoek kunnen ze tussen de 10 en 12 weken doen. Echter een placenta wordt snel gevormd en mag dus foutjes bevatten. Dit betekent niet dat het kindje de zelfde afwijkingen heeft. Deze test is dus niet 100% en er kunnen dingen uitkomen die helemaal niet voor je kindje gelden. Ik heb deze test toch gehad omdat er een afwijking werd gezien op de echo en we niet wilden wachten op de vruchtwaterpunctie die pas in week 16/17 kan. (dan voel je al leven) Uiteindelijk kwam er bij ons een uitslag uit die precies paste bij het echobeeld dus wordt er verwacht dat dit klopt. (chromosoomafwijking)

Bij een vruchtwaterpunctie nemen ze een monster van je vruchtwater en daar komt wel alles heel precies uit. Dat is 100% zekerheid. Dus als er daar wat gevonden wordt geldt dit ook 100% zeker voor je kindje. Echter de uitslag laat 3 weken op zich wachten dus je bent 19 a 20 weken als je de uitslag krijgt en dan nog weghalen zag ik niet meer zitten. (bij week 15 is ons zieke kindje middels een operatie gestorven)

Heb je hier wat aan?
Oja beide onderzoeken zijn niet risicoloos dus ik zou ze alleen doen als het niet anders kan.

lfs ing

Terug
Bovenaan