Hoe weet je nou wat je moet geloven mbt voedsel?

Hai allemaal,

Ik ben er deze week achter gekomen dat ik zwanger ben en ben inmiddels m'n zesde week in gerold.

Nu wilde ik (natuurlijk) weten wat ik wel en niet kan eten/drinken doen/laten, maar ik vind overal wisselende berichten... :S Voedingscentrum zegt bijvoorbeeld dat je salami niet mag eten, andere sites weer van wel... De een zegt niet meer dan 4 kopjes koffie per dag, de ander niet meer dan 2 en weer een ander gewoon maar helemaal geen koffie...

Het duizelt me een beetje aan informatie en omdat het zulke wisselende adviezen zijn, weet ik niet goed wat ik nu moet aannemen... Weten iemand hier meer van??

Thnx alvast! xXx
 
Hallo,
Ik ben inmiddels 35+6dagen en ik eet gewoon salami als je het maar met mate doet. Koffie kan echt geen kwaad ik drink nu maar 1 bakje maar heb tot 32 weken wel 4 bakjes gedronken. Als je gaat dobben over van alles en nog wat dan mag je niks. Ik heb trouwens ook wel eens een hapje filet american gehad en als ik gehakt braad snoep ik nog altijd een stukje rauw gehakt en onze kleine mankeerd niks.
Niet te veel van andere aantrekken en alles mag in mate;)
Succes!
 
Gezond verstand en je niet gek laten maken is het belangrijkste. Rauwmelkse kaas (die van de supermarkt zijn meestal veilig, het gaat meer om de speciale kaasjes van de kaasboer en een enkele boerenkaas) en rauw vlees kun je beter links laten liggen ivm bepaalde bacterieén die erin kunnen zitten. Uiteraard hoort alcohol ook in het 'verboden' rijtje.
Voor de rest is het natuurlijk altijd zo dat teveel van iets nooit goed voor je is. Zo kun je gerust een broodje leverworst eten, maar natuurlijk niet de hele worst en elke dag.
Kortom, gezond en gevarieerd eten met je koppie erbij! Enne, niet eten en snoepen voor 2, want die kilootjes moeten er na 9 maanden ook weer af ;).
O ja, ben nu 39+2 dagen en snak nu inmiddels wel naar een broodje filet/ossenworst/rosbief/tartaar....
 
Internet komt meestal wel van toepassing maar soms is het toch ook wel overbodig vind ik, al die zinloze info die je kan lezen, daar wordt je alleen maar gek van. ik ben dol op kipfilet ik heb mijn vk eens gevraagd of het wel mag zij wist daar ook geen antwoord op te vinden, ja hoe bereidt je nu een kipfilet voor, sommige zijn geroosterd sommige gestoomd sommige gebakken begin het maar te achterhalen :) ik zou op mijn instinct afgaan, laat zeker alles wat rauw is achterwege, ik moet er wel uitdrukkelijk bij zeggen was je groenten heel goed af en als je buiten eet probeer salades en alles wat groenten bevat te vermijden en fruit ook want vaak worden die niet goed uitgewassen en bevatten ze al te veel bacterie omdat ze dagen lang in de koelkast liggen om bereidt te worden zonder verpakt te zijn, ik denk dat hygïene de gouden regel is om besmetting en afwijjkingen te voorkomen, wat koffie betreft cafeine is niet enkel tijdens zwangerschap niet goed ook als je niet zwanger bent, het hangt er ook een beetje vanaf hoe je lichaam er op reageert ben je een echt koffiedrinker geweest dan zal je tijdens je zwangerschap ook niet veel last ondervinden als je cafeinehoudende drank gebruikt omdat je lichaam resistent wordt tegen cafeine, ik drink nooit koffie ben ook niet echt een cola drinker geweest als ik nu een kop koffie drink kan ik daarvan gaan hyperventileren omdat mijn hartslag omhoog gaat en ik lig zeker drie dagen daar wakker van :d ik moet er wel bijzeggen dat ik een cola verslaafde ben geworden in de laatste maand van mijn zwangerschap (ben ondertussen al 40 weken zwanger) en ja ik heb last van snelle hartkloppingen en soms kan ik wel hyperventileren maar ik kan het gewoon niet laten :S ik zou in de eerste en tweede stadia van mijn zwangerschap proberen zoveel mogelijk te beperken en vermijden wat een neveneffect kan hebben op je kindje, na de tweede stadia is je baby al bijna volgroeid en op eigen kracht voldoende ontwikkeld dan kan je misschien iets makkelijker dingens gaan eten en drinken zonder daarbij stil te staan, want de risicos zijn in de eerste twee trimesters altijd toch hoger wat betreft een miskraam en al, dus kortgezegd :D iedereen moet het maar persoonlijk bekijken wat voorzichzelf goed is en wat niet

 
Ik heb ook wel eens filet american gegeten en koffie gedronken thee lustte ik neit meer en heb koffie leren drinken in mn zwangerschap. Heb ook wel eens als ik heel dorst had een biertje gedronken wel vermengd met 7up. Als je het maar niet teveel doet. Ik heb nu een kerngezonde zoon van 3 maanden.
Bij mijn dochter wist ik neit dat ik zwanger was en heb aan het begin heel veel alcohol genuttigd tijdens 1 feestje. WEl toen ik erachter kwam heb ik dat niet meer gedaan, maar zij heeft er ook niets aan overgehouden en zij is inmiddels bijna 5.

MAak je neit te gek en anders moet je je verloskundige bellen en wat zij verteld aanhouden.

 
Dat is in ieder geval al heel wat, ik dacht ook al bij mezelf dat sommige dingen echt onzin zijn. Wat betreft de koffie, ik ben een echte koffiedrinker, hoewel ik wel gestopt ben zodra ik merkte dat ik zwanger ben. Maar soms heb ik er zo'n trek in en denk ik 'kan het echt niet??' :p

Sjah, salami is maar een voorbeeld (ik eet het overigens graag, dus zou jammer zijn als het niet meer kan), maar het is in ieder geval geruststellend dat het allemaal wel zou kunnen - mits met mate :) Ik denk dat ik het dan idd zelf maar even moet aanvoelen, en voorlopig even de teugels strak houden :)

Hahaha leuke tip die van 'eten voor 2' :p Ik had al ergens begrepen dat dat niet nodig is, bekend fabeltje blijkbaar, thnx! Wat betreft de groenten, daar let ik ook erg op met wassen en bewaren enzo, maar moet uitkijken dat ik niet panisch word denk ik haha :p Ik eet veel groente en fruit, dus is wel een risicofactor ja...

Bedankt voor de hulpvolle reacties allemaal! :)
Liefs
 
ik drink zelf 2 kopjes koffie per dag eet twee stuks fruit, ik schil het fruit gewoon voordat ik het op eet. Ben nu 29 weken zwanger... tot nu toe is alles goed. Groente was ik goed, en vaak word het ook nog gekookt dus die bacteriën worden wel dood gekookt als ze er nog niet afgewassen zijn..
 
Geen rauw vlees eten ivm toxoplasmose, ( ook geen kattenbak verschonen, toxoplasmose zit ook in kattenpoep). Geen rauwmelkse kazen eten ivm listeriose, zijn haast niet in de nederlandse supermarkt te krijgen en ander moet er 'au lait cru' op staan. Ook voorverpakte groente goed wassen.
Vit a zit in orgaanvlees zoals leverpastei ed, mag je best hebben, maar niet te veel.( daarom ook een multivit speciaal voor de zwangere, in gewone multivit zit nl vit A)
Caffeine met mate, dus je mag best koffie en zwarte thee, maar drink het niet de hele dag door.
Verder goed drinken, 2 liter water op een dag mag best! En gezond eten; groente, fruit, vezels.

Succes dames!
 
Terug
Bovenaan