Hoe worden de opa's en oma's genoemd?

Ik vroeg me af hoe jullie de opa's en oma's noemen. Ik plak er namelijk altijd de achternaam achter, maar mijn vriend juist de plaats waarin ze wonen. Ik vind dat zo raar klinken, vooral omdat zijn ouders 2 huizen hebben in 2 verschillende plaatsen. Opa zegt dat hij in plaats X woont en oma in plaats Y. Ze zijn getrouwd, dus ik vind het allemaal een beetje vreemd klinken.
Daarom mijn vraag: Hoe noemen jullie de opa's en oma's?

Groetjes,
Natasja
en
Anne (29 november)

ps; mijn  eigen oma noemen we opoe. Haha, heeft ze zelf ooit een gezegd.... maar we zien haar zo weinig dat dat ook weer niet zoveel zin heeft.  Anne zou opoe denk ik niet eens herkennen.

Mijn vader wordt gewoon opa genoemd, zonder achternaam, woonplaats of iets dergelijks. Nou heeft hij ook alleen maar kleinkinderen die maar 1 opa hebben, dus die hoef je ook niet specifiek te noemen. Mijn neefje harley wil nog wel eens opa Ad zeggen, dus opa en dan de voornaam erbij.
Ik had vroeger een vriendinnetje en die had een oma Kaatsheuvel en oma Waalwijk. Bij ons werkte dat niet, oma Tilburg en oma Tilburg (haha, maakt het lekker duidelijk). Daarom noemden wij ze met hun achternaam. Later, toen mijn eerste opa is overleden, gingen we naar "opa en oma" of naar "oma" ook zonder er iets achter te zeggen.

Het is voor mijn man trouwens wel makkelijker om mijn vader nu te "noemen" of te "roepen". Eerst praatte hij er een beetje omheen, nu noemt hij hem ook opa!

Patricia

Voor Lynn is het voorlopig gewoon opa en oma, Kyna heeft er zelf een naam erbij bedacht: lange haren oma (mijn schoonmoeder) en korte haren oma (mijn moeder). Dan heeft ze ook nog een overgrootmoeder + vader, die wonen in Maassluis, dus: oma sluis! De opa's hebben nog geen eigen naam, meestal noemt ze die: opa van lange haren oma of opa van korte haren oma.
Ik denk dat Lynn dat vanzelf ook wel over gaat nemen en ik vind het ook wel grappig.

De voornaam erachter vind ik wel heel erg modern hoor! Ik zou dan eerder de achternaam erachter doen. De woonplaats is bij ons niet handig, allebei de opa's en oma's wonen in Vlaardingen. Ach, ik zie wel wat Kyna ervan maakt als ze die lange namen zat is!

hoi,

mijn schoonouders noemen zich Pake en Beppe. Dat is Fries en ze komen uit friesland of iig hun ouders, maar ze hebben (zowat) hun hele leven hier (omg. Den Haag) gewoond. En omdat we nu eenmaal niet in Friesland wonen en zij ook niet vind ik het eigenlijk maar niks. Dadelijk vraagt mijn kind waarom de ene Opa Pake heet en de andere gewoon Opa?? Ik heb zoiets van doe lekker gewoon en noem jezelf Opa en Oma (plus de achternaam). Maar misschien komt dat omdat ik me af en toe toch al aan ze irriteer

Groetjes,

Nooit moeilijk over gedaan.
De ouders van mijn man zijn gescheiden en mijn schoonmoeder is inmiddels weer hertrouwd.
Mijn vader is lang geleden overleden (heet wel voor mijn oudste opa Gep, maar nog nooit gezien wel van foto) en mijn moeder is nog steeds alleen.
Dus het is oma, mijn moeder.
oma Nel en opa Guido schoonfamilie en opa Dam van Rotterdam.
Het is zo gegroeid en niemand vindt het erg. Ook de voornamen niet.
Mijn schoonmoeder vind het zelfs beter zo. Anders vind ze zich zo oud!
Mijn oma heet nu opoe. en zeker de 2 oudsten zullen haar blijven herrinneren!
Lucas niet die is nu bijna 4 maanden.
Maar wie weet hoe oud ze nog wordt!? Ze is nu 88!!!
Monique

Hoi hoi,

Lotte heeft zelf wat bedacht voor de opa's en oma's.
Mijn ouders zijn opa en oma Buddy (zo heet hun hond) geworden en Gert-Jan zijn ouders zijn opa en oma Visje (ze hebben een aquarium en een vijver).
Ze begint nu trouwens met achternamen dus dat is ook wel grappig, ik neem aan de Jozua dat gaat volgen straks!

Groetjes van Mieke mv Lotte, Jozua en Ruben

Hai,
Hidde (mijn oudste van bijna twee) noemt alles wat enigzins grijze haren heeft of kaal is opa en oma. Maar mijn ouders noemt hij opa Dico en oma Hermine, dat zijn hun voornamen. De ouders van mijn man zijn voor Hidde min of meer vreemden en grijs/kaal dus die noemt hij weliswaar opa en oma maar verder dus niet. En wij laten dat ook zo. Pas als hij ze goed kent, kan hij ze namen geven. Mijn ouders passen 1 dag in de week op dus die ziet hij vaak. Hij kwam er gek genoeg zelf mee om ze bij hun voornaam te noemen, het was ineens gewoon zo. Ik ben ook wel eens mamma Louise, vooral als hij boos is . Ook dat heb ik hem nooit vertelt maar hij hoort mij natuurlijk wel eens de telefoon opnemen met m'n naam en heeft die link gelegd. Ach, ik laat het zo, het maakt me niet uit.

Louise

Hihi, heel herkenbaar, dat alles wat grijs is opa genoemd wordt. Of oma idd. Max heeft niet eens een oma, maar toch. Wij hebben hem het woord oma ook niet geleerd, maar opeens wees hij naar de foto van mijn moeder en zei hij "oma". Goed he.
Wij waren een tijdje terug in de kerk voor een vormselviering. Er werd gevraagd om een momentje stilte, om te denken aan iets wat je bezighoudt. Op dat moment kwam er een oudere man de kerk binnen en Max riep in zijn enthousiasme heel hard "OPA!!". hihi, we zaten achteraan, maar ineens leek het wel of we vooraan zaten. Iedereen keek om.
By the way, het gaat volgens mij meer om de toon waarop een kind iets zegt. max zegt ook wel eens papa Frans of mama Tricia, maar ik vind dat niet erg. En Opa is bij ons echt een eretitel!!

Terug
Bovenaan