hoe ziet een ooievaarsbeet er uit?

Hoi,

Mijn dochter van bijna 5 weken had na eeen huilhalfuurtje ineens een klein rood plekje op haar voorhoofd, leek op een onderhuids bloedinkje, maar toch ook weer niet. Zit net onder de huid lijkt het, niet erop en is ongeveer 1,5 mm groot.

Heb eens gelezen dat een ooievaarsbeet te zien is als ze zich druk hebben gemaakt en even zichtbaar blijft. Zou dit het kunnen wezen of moet ik me zorgen maken over iets anders? Heb ook wel eens gehoord dat er onderhuidse bloedinkjes kunnen optreden bij nekkramp enzo.

Ze is verder niet ziek ofzo (geen koorts oid).

Wat ben ik weer lekker bezorgd he... wie stelt me gerust?

groetjes, Marnie
 
Hoi,

Mijn dochter heeft vanaf haar geboorte 2 ooievaarsbeten die nog niet helemaal weg zijn. Eentje boven op haar ooglid en eentje in haar nek. Deze zijn bij haar de hele dag zichtbaar. De kraamverzorgster heeft gezegd dat ze langzaam wegtrekken en idd als ze zich later drukmaakt, kan het weer zichtbaar worden.
Die van haar zijn rood en zitten idd onder het lichaam.

Heb je nog vragen, mail ff naar kim_does@hotmail.com

Groetjes Kim
 
Hallo,

De onderhuidse bloedinkjes die jij bedoeld bij menigitis (= hersenvliesontsteking), worden ook wel petechiën of kleine puntbloedinkjes genoemd. Dit zijn echt allemaal kleine rode puntjes. Een ooievaarsbeet zit idd vaak tussen de ogen en in de nek. Onze dochter heeft hem daar ook, maar ook nog op haar oogleden. Als ze huilt, of als het heel erg warm is, kleurt het weer meer op. Zo zie je er niet veel van, behalve in haar nek.
 
Mijn zoontje heeft ook een plekje op zijn hoofd. Ik weet niet zeker of het een ooievaarsbeet is of een aardbeienvlek of wat dan ook. De huisarts heeft er naar gekeken en die noemde het bij de latijnse naam (hemogloob ofzo).
Het is in ieder geval een opeenhoping van bloedvaatjes.
Het is komen opzetten ongeveer een maand na de geboorte en volgens de huisarts zou het ook weer vanzelf wegtrekken voor zijn 12e verjaardag.
Het plekje is een soort weefselbultje ongeveer net zo groot als mijn vingertop. Als ik er zachtjes op druk beweegt het een beetje mee. De huisarts heeft er hard op gedrukt en toen zag je de rode kleur wegtrekken.
Als mijn zoontje zich druk maakt wordt de plek feller.
In het begin groeit zo'n plekje nog een beetje, maar als het erg snel groeit, kan het ook een soort gezwel zijn.
Daarom kun je het beste toch ff naar de huisarts, die kan je namelijk wel zeggen wat het is.

Succes.


 
Ik heb ff gekeken via google.
Een ooievaarsbeet is een geboortevlek (Hemangioom) net als een aardbeienvlek of een wijnvlek.
Het verschil is dat een wijnvlek voor de rest van je leven blijft. Een aardbeienvlek ligt meer op de huid (is een soort bultje) en ooievaarsbeten komen eigenlijk alleen maar in de nek of op het voorhoofd voor.

Er zijn ook wel plaatjes te vinden, maar geen enkele vlek is hetzelfde en de plaatjes zijn niet altijd even duidelijk. De huisarts kan je in ieder geval uitsluitsel geven.

 
Onze zoon heeft ook een ooievaars-beet. Het is een heel kleintje die je nauwelijks ziet. Meestal bestaat een ooievaars-beet uit 2 delen: één op het gezichtje en één in de nek. Daarom heet het een beet omdat het aan beide zijden zit.
Onze zoon heeft een heel klein vlekje boven zijn neus en wat duidelijker vlekje in zijn nekje, vlak onder de haar-grens.
Inderdaad zoals er al gezegd is; als je het niet vertrouwt, ga dan even langs de huisarts!
 
Ons dochtertje heeft ook een ooievaarsbeet. Ze heeft een rode V vormige vlek op haar voorhoofd, een vlek in haar nek, een vlekje boven haar oog en een vlekje naast haar neus.
In het begin zag je het redelijk goed en nu zie je het alleen maar als ze moet poepen (haha) en als ze boos is.

Groetjes, Anja
 
Terug
Bovenaan