Hoe zit dat nou met die eisprong??

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik ben op advies van mijn   huisarts aan het tempen gegaan, ik ben hier een week of 3 geleden geweest, omdat we al sinds november vorig jaar bezig zijn voor een kindje zonder succes...

Vandaag heb ik een verhoogde temp gemeten (0.4 graden hoger als normaal).
Wanneer was ik dan nu eigenlijk vruchtbaar, weten jullie dat?
Ik lees ergens op internet dat je je eisprong 12 tot 24 uur voor de temp stijging hebt gehad en dat je weer 12 tot 24 uur daarvoor op je vruchtbaarst bent, klopt dat??

Ik ben gewoon even benieuw hoe het nu eigenlijk precies zit!

Groetjes, jelka

Hoi Jelka,

Wat prettig dat je de verhoging van 0,4 al hebt kunnen opmerken! Mijn temp was erg schommelend waardoor ik dacht dat het vast niet op te merken zou zijn bij mij.

Je hebt deels gelijk; wat ze zeggen over je eisprong is dat je temp gaat stijgen. Dat gebeurt 12 tot 24 uur na die tijd. Je bent van 12 uur voor tot 24 uur na je eisprong het vruchtbaarst. In de dagen ervoor maak je ook wel kans, want sperma kan erg lang in je baarmoeder blijven leven, wachtend op een eitje.

Je kunt je ovulatie ook opmerken voor dat deze plaatsvindt door ovulatietesten te gebruiken, je wordt dan van te voren gewaarschuwd ipv erna zoals bij tempen.

Het is alleen erg lastig op jezelf toe te passen, want je lichaam is nogal persoonlijk; elke lichaam heeft z'n eigen timing. Dan is ook het sperma van je man/vriend nog es heel persoonlijk, want hoe lang blijft dat bij jou in leven? Te persoonlijk dus om zo maar even te zeggen welke dagen het beste zijn. Reden genoeg om er lekker op los te klussen van een week na tot een week voor je ongi!

Hopelijk heb ik het zo duidelijk uitgelegd.

Succes,
Marian

Terug
Bovenaan