hoe zit dat nou met het bad?!

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,
misschien een domme vraag! maar het zit me echt niet lekker.

Mag je nou wel of niet in bad als je zwanger bent en hoe heet mag je nu precies?
Ik lees overal dat het mag, tenzij je vliezen zijn gebroken. En dat je beter niet met een sopje of olie  kan badderen  waar jasmijn in zit, omdat dat contracties van de baarmoeder kan opwekken. Maar meer lees ik hier niet over.

En ik heb ooit eens gehoord, dat als je te heet in bad gaat, je een kunstmatige koorts kunt opwekken en daardoor je kindje kan verliezen. ik kan dit alleen nergens terugvinden. Eigenlijk ben ik echt bijna verslaafd aan badderen, maar ik durf nu gewoon niet in bad. erg he?! maar ik durf het risico nu zo vroeg in de zwangerschap niet te nemen. Ben ik nou zo'n watje? Weet iemand hier echt iets over? Ik ga pas 11 december weer naar het ziekenhuis!

Help! Ella

Hoi Ella,
Je mag gerust in bad hoor. Is ook heel lekker voor je lichaam, lekker ontspannen. Over die kunstmatige koorts...volgens mij is dat eerder als je naar de sauna gaat. Mijn vk raadt dat af. Een vriendin van mij is tijdens haar zwangerschap gewoon ook naar de sauna geweest en zij heeft een gezonde zoon.
Als je bang bent dat je te heet baddert,maak dan het water 37 of 38 graden. Dat is ook echt al warm hoor.
Geniet er van!
Patricia 39+4

wat het sauna bezoek betreft : de eerste 3 maanden word het afgeraden. in die maanden is het namelijk zo dat de organen van je kindje aangelegd worden en dat kan dus verstoort raken door de sauna. na de 3 maanden geldt dat je best de suana in kan maar wel met mate. op het moment dat je je niet lekker voelt of het te warm krijgt moet je gelijk de sauna uit.
en wat het in bad gaan betreft : zo heet als een sauna is zul je het bad waarschijnlijk niet maken dus je kunt gerust in bad.
een graadje of 37 of 38 is heet genoeg.
mocht je in de zwangerschap harde buiken krijgen dan kan het warme water zelfs nog erg goed helpen. door het warme water ontspannen je spieren wat dus goed is voor kwaaltjes, denk maar aan kramp.
en mocht je echt gek zijn op water, zoals ik dus dan kun je ook kiezen voor een waterbevalling.
het is trouwens wel zo dat als je vleizen gebroken zijn dat je niet meer in bad mag vanwege infectie gevaar.
maar als je in bad wil bevallen en je vliezen zijn gebroken dan geldt dat als je weeen goed op gang zijn gekomen en je kindje ingedaald is ( en dus spoedig geboren zal zijn) dat je rustig in bad kan gaan. het warme water is goed voor de ontsluitings weeen, de baby komt van water in water terecht dus is het een prettigere overgang voor de kleine ( niet zo koud) bedenk maar eens dat je vruchtwater ook een graad of 37 is.
wel een tip voor een waterbevalling, het water mag absoluut niet te heet zijn omdat je versuft kunt raken door de hitte van het water en je kindje kan ook versuft raken.
dit geldt alleen voor tijdens de bevalling.
hoop dat je nu voldoende info hebt.

groetjes Miranda 29+1

Hello! Ik zat met precies dezelfde vraag. De eerste drie maanden ben ik minder in bad gegaan dan normaal en heb de temperatuur wat lager gehouden dan normaal. Voelde me daar toch wat beter bij (ook al kan het volgens mij geen kwaad, maar ik had dezelfde 'geruchten' gehoord). Volgens mij kan het na drie maanden zeker geen kwaad meer. Maak  het gewoon niet te heet al je er niet lekker bij voelt.
Wat de sauna betreft, mijn verloskundige gaf aan dat het vooral voor jezelf onhandig kan zijn. Als je niet gewend bent aan de temperatuurverschillen kan dat nogal hard aankomen zeg maar.

bedankt voor de geruststelling!!
ik ga vanafon in een (niet te heet) bad!!!!
Liefs Ella

Terug
Bovenaan