Hoe zit dat nu met afkolven?

A

Anoniem

Guest
Wat voor soort flesje kan je het beste gebruiken zonder tepelverwarring te krijgen (omdat mijn vriend toch ook wel graag eens een flesje wil gaan geven)

Daarnaast vraag ik me af; je geeft BV en dat is afgestemt op de behoefte van je beeb, maar wanneer kolf je dan af want dan moet je toch ook weer meer aanmaken??)

Ik heb gezien die flesjes van tommee tippee maar ook die van adiri borstfles, die laatste is wat meer natuurgetrouw maar wel heel duur (19,95 per flesje) maar als ik daarmee problemen voorkom vind ik het niet erg ik heb maar 1 of 2 flesjes nodig ofz mocht iemand anders een keer de fles willen geven..

Hoi Ponyville,

Ik heb gisteren de zelfde vraag als jij gesteld.
Misschien moet je de reactie's onder het kopje; 'Avent of Difrax flesje' even lezen.

Kruimel

Hoi. Ik heb pas een BV cursus gehad, en daar werd deze vraag ook gesteld. Maar de dame die de cursus gaf zei dat het in principe niet uitmaakt wat voor flesje je gebruikt, omdat het sowieso heeeel anders is dan de tepel. Als je BV geeft, zit je tepel (het gedeelte waar de melk echt uitkomt) helemaal achter in de keel bij het kindje, en een flesje, welk flesje dan ook, komt nooit verder als het gehemeltje.. Zij gaf dan ook als tip om pas af te kolven voor manlief (of wie dan ook het flesje eens will geven) als het kindje heel goed aanlegt bij de BV. En dan nog werkt het niet bij ieder kindje blijkbaar..
Toen mijn zoontje net geboren was (is nu 2,5 jaar) heb ik ook na een maand een flesje afgekolfd omdat mijn man ook heel graag eens een flesje wilde geven (en ik eerlijk gezegd ook wel even de deur uit wilde haha), en dat ging gelijk heel goed, en gelukkig wilde hij daarna ook nog de borst, maar ieder kind is anders dus ik denk dat het ook een kwestie van proberen is...
Succes!!
Gr. Anne-Marie
37+2

ja maar dat is geen vergelijk want dat zijn geen borstnature spenen maar gewone speentjes, die zou ik niet geven ivm tepelverwarrring maar ik vroeg me af of deze dan wel kunnen.. en hoe dat nu zit met afkolven..

thanks ja ik ga ook nog BV cursus doen , die speciale adiri speen / fles komt dus wel achterin de mond uit (vandaar dat ie misschien zo duur is??)

Hoi,

Ik heb voor 2 maanden geleden ook een informatie-avond over borstvoeding bijgewoond en daar  adviseerde ze om de eerste 5 weken alleen de borst te  geven. Ze adviseerde zelfs ook om geen speentje te geven. Daarna mag je voorzichtig aan oefenen met een  fles. Ze vertelde ook dat het niet zoveel uitmaakt, wat voor fles je  dan geeft.  
Dit is wat ik gehoord heb op die avond, maar ik ben er al achter gekomen dat  iedereen zijn eigen manier heeft en  dat dit ook  weer tegen gesproken wordt.  

Hallo,

Zoals je wellicht wel gelezen hebt: ieder kind is anders en eigenlijk weet je nooit waar je goed aan doet. Voordat je allerlei dure dingen koopt zou ik eerst maar kijken of de borstvoeding gaat lukken. Bij elke thuiszorgwinkel kun je kolven huren, zodat je deze eerst kunt uit proberen   (meestal is dit de medelakolf)
Ik heb bij mijn 2 kinderen aventflessen gebruikt om te kolven en te voeden Later ook medela harmony, maar flesjes alleen gebruikt om te kolven.
Voordeel medela: meeste flessen van alle merken passen erop.
Mijn oudste zoontje besloot bij het kinderdagverblijf niet te drinken uit de fles. We hebben allerlei soorten flessen en spenen uitgeprobeerd en trucjes, maar niets hielp. Onze tweede dronk gelukkig wel uit de aventflessen. Zo zie je maar weer, dat je nooit van tevoren weet hoe het gaat lopen. Inmiddels is afgelopen week de derde geboren en ik benieuwd hoe zij het gaat doen.
Succes, groetjes, Yoeke

Hoi, op je vraag over flesjes kan ik je geen antwoord geven, in die zin dat het per kindje verschilt. Mijn eerste wilde geen aventfles en de 2e juist wel...
Wel is het verstandig om pas met flesjes te beginnen na een week of 4 tot 6 als het voeden helemaal goed gaat en je kindje eraan gewend is.

Wat kolven betreft: je kunt rustig beginnen door bijv. na de voeding een beetje te kolven.
Bv werkt met het vraag-aanbod principe: je maakt meer melk als er meer gedronken wordt.
Zelf deed ik het zo dat ik een borst kolfde omdat die van mij eigenlijk altijd genoeg hadden aan 1 borst per keer. Maar toen waren ze allebei al een tijdje aan de borst. Als je er een paar uur tussen hebt zitten is dat voldoende om nieuwe melk aan te maken voor de volgende voeding.
Kolven is toch iets wat je moet leren en doen, bij de een gaat het zonder moeite en bij de ander drinkt een kind liters maar krijg je er niets uit met de kolf. Begin vooral als het nog niet echt nodig is, zodat je zelf de tijd hebt om eraan te wennen en je kindje er ook aan kan wennen dat ie af en toe de fles krijgt. Je kunt dan ook een voorraadje aanleggen in de vriezer of een keer de fles geven en zelf die overgeslagen voeding kolven.

groetjes,
Olifantje

Terug
Bovenaan