Hoe zit dat nu met ouderschapsverlof???

A

Anoniem

Guest
Kan iemand mij dat ff haarfijn uitleggen?
Hoe werkt het?
Moet je regelrecht naar je baas om het te regelen?
Doet iedere baas daaraan mee?
Thanks.........
Grtz An

Hoi, ouderschapsverlof is wettelijk geregeld. Volgens mij mag je werkgever ook niet weigeren. Op de site van het ministerie van SZW szw.nl staat het allemaal beschreven.

gr, Anne

hoi,

op de site van postbus 51 kan je er ook het een en ander over vinden. Ik vond dit zeer duidelijke informatie!

Hoi An,
In mijn geval heb ik samen met de directeur (op een school) mijn ouderschapsverlof aangevraagd. Je werkgever  weet namelijk bij wie je dit precies moet regelen.
Jij moet aangeven vanaf wanneer je je verlof wilt.
Je hebt in totaal  recht op 16 weken, deze bestaat uit twee delen, voor en na je bevalling. Voor je bevalling mag je 6 tot 4 weken opnemen. Als je al gedeeltelijk in de ziektewet zit (door je zwangerschap)  moet je verplicht 6 weken van tevoren opnemen.
Ná je bevalling heb je dan nog recht op de overgebleven weken van die 16, ook als je te laat bevalt.
Voorbeeld: 4 weken voor je uitgerekende datum gaat je verlof in. Je bevalt een week ná de uitgerekende datum, dan heb je vanaf die datum nog recht op 12 weken verlof.

Lang verhaal, hopelijk is het zo duidelijk.

Grts, daantje

Duidelijk verhaal. Jij beschrijft alleen het zwangerschaps- en bevallingsverlof. Ouderschapsverlof is iets anders.

hoi Daantje,

Jij hebt het over zwangerschapsverlof en bevallingsverlof, dit is iets heel anders dan ouderschapsverlof.
Ouderschapsverlof is ( in de meeste gevallen) onbetaald verlof, en dat kan over een periode van bijvoorbeeld 3 maanden full time, of 6 maanden 2dagen per week vrij. Dit mag je aanvragen tot een kind 8 jaar oud is, ook de vader mag dit aanvragen. Je mag dit zelfs voor een stiefkind onder de 8 aanvragen.

Terug
Bovenaan