Hoe zit het met ontsmetten van wondjes?

<p>hoi allemaal, ik open dit topic wellicht laat want ik ben ruim 18 weken nu. Ik weet alleen niet hoe het zit met ontsmettingsmiddelen en zwanger zijn...</p><p>Ik heb gelezen dat betadine pertinent wordt afgeraden, helaas heb ik voordat ik dit wist 1 keer een wondje op mijn gezicht aangestipt.</p><p>Verder weet ik niet goed hoe het zit met ontsmetten op basis van alcohol? Ik heb namelijk ook twee keer wondjes aangestipt met alcoholisch ontsmettingsmiddel.</p><p>Achteraf kan ik mezelf voor mijn kop slaan en ik raak die spullen niet meer aan, maar... wat is nu de opvatting hierover en wat zijn de eventuele effecten? </p><p> </p>

Ik heb dat toevallig ook gehad met 27 weken ofzo.. Ik had mezelf echt flink diep gesneden in mijn hand met een mes en meteen ontsmet met betadine. Achteraf las ik dat ik het niet had mogen gebruiken in de zwangerschap. Ik had twee druppels gebruikt.
Ik heb de verloskundige gebeld en zij waren er heel duidelijk over, die kleine hoeveelheid is tegen de tijd dat het bij de baby kan komen zo verdund dat het geen effect kan hebben. Als de wondjes oppervlakkig zijn is die kans nog kleiner.
Hoe het met ontsmettingsmiddel zit op basis van alcohol weet ik niet. Misschien kun je even je verloskundige vragen wat zij aanraden voor de volgende keer!

Sowieso wondjes niet ontsmetten met alcohol, pest je alleen jezelf mee en heeft geen meerwaarde. 
De meeste huis tuin en keuken wondjes gewoon goed doorspoelen met lauw water. Verbinden en schoonhouden. :) 

Terug
Bovenaan