hoe zit t nou?

Hai meiden,
Ik heb een vraagje over de innestellingsbloeding.Ik heb zondag 4 juli mijn eisprong gehad, en daarbij flink geklust en de beentjes omhoog gehad. Nu ga ik net naar de wc (sorry, wordt een beetje vies verhaal)en veeg me vanonder af, en nu zat er roze vocht bij, met witte klontjes. Ik had daarbij ook ontlasting, dus heb niet echt goed gekeken. Toen ik mij nogmaals afveegde zat er een beetje bruinig slijm bij. Nu is het zo dat ik gister voor het eerst sinds ik gestopt ben met de pil (eind feb) weer ben wezen borrelen en dus nu een kater heb (dus veel gedronken). Nu vraag ik mij dus af of het een innestelling kan zijn geweest (maar ik dacht dat dat 5 dagen duurde en niet langer) of kan het zijn dat een evt innestelling kan zijn onderbroken door de drank? Jullie vinden het misschien stom dat ik dan gedronken heb, maar ik drink nooit zooo veel als nu,normaal misschien 4 borrels per maand, en ik dacht dat het geen schade aan kon brengen de eerste 4 weken. Toch ben ik er een beetje bang van nu.
Bedankt alvast.
 
Alcohol levensgevaarlijk voor foetus

Gepubliceerd op woensdag 07 juli 2004

Ook kleine hoeveelheden alcohol kunnen tijdens de zwangerschap leiden tot een achterstand in de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van een ongeboren kind, zo concludeert Stichting Alcoholpreventie (STAP) na een uitvoerige literatuurstudie.
Ontwikkeling
Dat je tijdens een zwangerschap beter niet kan roken en drinken is algemeen bekend. Alcohol blijkt echter nog schadelijker te zijn dan werd gedacht. Een van de onderzochte studies toont aan dat elke dag één glaasje alcohol al kan leiden tot afwijkingen in de groei. Een tot drie glazen per week kan een leerstoornis veroorzaken. Zwangere vrouwen die vijf of meer glazen per week drinken hebben drie keer zoveel kans op een doodgeboren kind.

Als licht alcoholgebruik al dergelijke schadelijke effecten kan hebben, wat zijn dat de gevolgen van dronkenschap? Nu, die zijn niet mals. In je zesde tot zestiende week gezellig een avondje doorzakken - vijf of meer glazen - verhoogt het risico op een miskraam. Blootstelling in een vroeg stadium geeft het meeste risico op ernstige lichamelijke afwijkingen. Alcoholgebruik in een later stadium geeft daarentegen meer kans op problemen met de geestelijke ontwikkeling en groeistoornissen.


FAS
Regelmatig alcoholgebruik kan leiden tot de geboorte van een FAS-kind. FAS staat voor Foetaal Alcohol Syndroom en treedt op als het ongeboren kind regelmatig aan een hoge alcoholdosering wordt blootgesteld. Het meest opvallende kenmerk van FAS-kinderen zijn de afwijkende gelaatstrekken, maar ook hersenletsel en verstandelijke handicaps komen voor. Een andere veel voorkomende kwaal is een slechte spijsvertering doordat een groeistoornis de ontwikkeling van de organen heeft gehinderd.

Geboorteafwijkingen ten gevolge van alcoholgebruik tijdens de zwangerschap zijn blijvend, behalve enkele lichamelijke afwijkingen die operatief kunnen worden rechtgezet. FAS-kinderen blijven echter hun hele leven achter in hun lichamelijke en geestelijke ontwikkeling.

Geheelonthouding
Kortom, het is het beste om tijdens de zwangerschap helemaal geen alcohol te gebruiken. Foetussen zijn immers "nog niet af" en de lichaamsprocessen moeten nog geperfectioneerd worden. De lever, die gifstoffen uit het bloed haalt, filtert langzamer, waardoor de alcohol veel langer in het bloed van de ongeborene blijft circuleren dan in het bloed van de moeder. Al die tijd hindert de alcohol de ontwikkeling van de baby.

Hoe eerder in de zwangerschap het embyo wordt blootgesteld aan alcohol hoe schadelijker de gevolgen kunnen zijn. Ook als je een zwangerschap aan het plannen bent, is het dus beter geen alcohol te drinken. Probeer in dat geval ook je partner over te halen een tijdje als geheelonthouder door het leven te gaan, want zijn vruchtbaarheid heeft sterk te lijden onder alcoholische versnaperingen.


Bronnen: STAP, FAS Stichting Nederland
 
Terug
Bovenaan