Hoeft niet mama

Onze dochter van 2 zit sinds een paar weken in een fase dat ze bijna niks wil en dan zegt ze steeds hoeft niet mama. Zelf met eten en drinken.Soms wordt ik er wanhopig van , ze wil alleen maar eten wat ze zelf wil en dat is het liefst koekjes of iedere avond macaroni of spagettie. Wie heeft er tips voor mij ? Bedankt en voor iedereen nog de beste wensen voor 2006

Groetjes Wilma
 
Hoi,
Ik heb niet echt tips voor je. Mara heeft soms ook van die dagen dat ze werkelijk niets eet.

We ontbijten altijd samen (als ik niet hoef te werken) wat ze eet eet ze wat ze laat staan gaat gewoon weg. Tussendoor krijgt ze wat fruit en of een koekje en wat te drinken.

Tussen de middag het zelfde verhaal wat ze eet prima wat niet gaat weg.
In de middag nog een koekje of fruit ligt er aan wat ze in de ochtend gehad heft.

Bij het avond eten.
het zelfde verhaal. Ze zit aan tafel tot wij klaar zijn dan krijgt ze een toetje en dan is het klaar.

Ik maak me er niet druk om. Maar ze krijgt van mij verder tussen door dan niets extra's dan de normale dingen.

SOmmige dagen weken eet ze heel goed en sommige eet ze niets of bijna niets.

Zelf denk ik dat kinderen heel gioed kunnen regelen   wat ze wel en niet eten en maak me er dan ook niet druk om. Als ze honger heeft eet ze wel.

succes
 
Heel herkenbaar, onze dochter lust volgens haar alleen macaroni. Ze weigert ook andere dingen te proeven. Wij eten dus ook 2-3 x per week pasta, in allerlei variaties. Ook vries ik wat overblijft in , en krijgt zij nog wel eens tussendoor als wij iets anders eten. In de saus doe ik veel verse groente, krijgt ze dat in ieder geval binnen.

Inmiddels is ze bijna 3, en moet ze van ons nu in ieder geval iets eten, anders krijgt ze geen toetje. Meestal gaat het goed, maar het gebeurt dus wel eens dat ze zonder eten naar bed gaat.

Overdag eet ze wel goed (brood/fruit) dus ik maak me verder geen zorgen.

groetjes
Melanie
 
hoi,
ik heb een dochtertje van bijna dire en wat wij altijd doen is vragen wat ze wil eten en wat ze kiest moet dan ook wel op,
dus zegt ze s'ochtends ik wil een broodje kaas dan moet ze die ook helemaal op eten,
en bij het avond eten laten we haar ook zeggen hoeveel aardappels en groente ze wilt, zo dat ze zelf een beetje kan bepalen hoeveel ze ongeveer eet. als zij zegt drie aardappels en twee scheppen groente dan doen we dat, maar ze moet het dan ook wel weer helemaal op eten, en toetje mag ze gewoon zeggen of ze dat nog wil of niet.
ik heb altijd zoiets al heeft ze niet echt veel gegeten maar ze wil wel een toetje lekker doen alles wat er in zit zit er in.
maar natuurlijk hebben wij ook wel eens dat ze niet meer wilt tewijl ze zelf eerst zei dat ze het wel wilde  en weet je wat wij dan ook wel eens doen haar in de gang in de hoek  zetten en daar haar broodje laten opeten     klinkt mischien wat zwaar maar het  werkt wel want dan weet ze dat we het menen en binnen vijf minuten is het op.
ik hoop dat je er wat mee kan.
 
hoi,

Onze dochter is ook 2 en word in mei al weer 3 jaar.
mijn dochter eet ook niet zo goed alleen wat ze zelf graag wil.
soms eet ze wel wat wij ook eten maar dan maak ze zich zelf vies,
en braakt dan wil zo ook niks meer eten.
Drinken en fruit eet ze gelukkig wel.
ze krijg van mijn ook extra vitamine tablettje voor kinderen van 2 jaar
hoop dat je hier iets mee kunt.
Veel liefs van ons
 
Herkenbaar: typisch gesprek hier: "Lelou, wat wil je eten?" "Pasta met
visje". En dat dus iedere dag. Nu eten we dat maar 1x per week hoor. De
rest van de dagen eet ze soms wel wat, vaak niets. Ze mag het van ons
zelf weten. We straffen haar niet en ze mag ook toetje als ze verder
niets eet. Het resultaat: het is altijd gezellig aan tafel en Lelou is
perfect op gewicht en lengte etc. Volgens het consultatieburo is het
volledig normaal peutergedrag.

De enige konsekwentie die wij hanteren is dat ze geen snoep krijgt als
ze niet eet. Ik heb zelf zo'n slechte herinneringen aan vroeger. Wij
mochten niet van tafel als het bord niet leeg was of werden zonder eten
naar bed gestuurd, echt vreselijk. Hier geen machtsstrijd over eten!

Als compensatie krijgt ze wel vaak supergezonde smoothies met veel
fruit etc. Ook verstop ik de groenten natuurlijk in de pastasaus die ze
wel eet.

Je moet er gewoon een beetje creatief mee omgaan en accepteren dat ze
80% van de tijd van de lucht en de pindakaas lijken te leven.

Gudeke



 
Hallo,

Gudeke, wat heb je dat geweldig leuk opgeschreven. Ons zoontje zegt ook altijd 'pasta' als hij mag zeggen wat hij wil eten. Om vervolgens een paar happen, of helemaal niets te eten. Af en toe wordt het me teveel geef ik eerlijk toe. Hij is bijna 2,5 jaar oud en weegt nog geen 10 kilo (86 cm. lang) dus hij is echt heel erg licht. Ik heb er eerder een topic over geplaatst bij 'ontwikkeling'. In ons geval willen we graag dat hij eet, maar proberen we er zo luchtig mogelijk over te doen. Wat dus niet altijd lukt, maar meestal wel. Wij hebben namelijk ook helemaal geen zin in die strijd continue.

Anouk
 
Erg herkenbaar, het niet willen eten. Bij mijn zoontje van 2 1/2 is het zelfs zo erg dat hij helemaal geen warme maaltijd eet. Hij krijgt het altijd aangeboden en we proberen het gezellig te houden. Toetje krijgt hij ook gewoon als hij wil(op aanraden van cb) Dit gaat al bijna een jaar zo. Het maakt niet uit wat je geeft! Ik begin me nu toch een beetje zorgen te maken. Niet goed eten dat kan, maar helemaal niets gaat wel erg ver! Honger heeft hij wel, als je brood geeft heeft hij het zo op. Maar dat doen we dus niet!
Heeft iemand nog tips voordat ik andere stappen ga ondernemen.
 
Terug
Bovenaan